به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در همایش ملی شیخ شهاب الدین سهروردی در شهر زنجان، افزود: شیخ شهاب الدین سهروردی که هنگام شهادت ۳۸ سال بیشتر نداشت با حکمت اشراق، نزاع چند صد ساله قبل و بعد از خود را حل کرد.
وی به تبیین جایگاه حکمت اشراق و نقش شیخ اشراق اشاره کرد و گفت: او در حل نزاعات فلسفی و فرهنگی عصر خود نقش بسزایی داشت.
خسروپناه افزود: شیخ اشراق با ابداع حکمت اشراق توانست نزاعهای چند صد ساله بین فلسفه و کلام، فلسفه و عرفان و به ویژه نزاع ایرانیت و اسلامیت را حل کند.
وی اظهار داشت:نزاع ایرانیت و اسلامیت که هنوز هم در بعضی جاها مطرح است و عدهای از ایران گرایی با حذف اسلام و برخی از اسلام گرایی با حذف ایران دم می زنند در فلسفه شیخ اشراق پاسخ داده شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شیخ اشراق با تبیین پیوند حکمت خسروانی (حکمت ایران باستان) و حکمت قرآنی، این ارتباط را روشن ساخت.
وی با بیان اینکه خسروانی که منسوب به کیخسرو است بر اصولی مانند توحید و نظام هستی مبتنی است، گفت: بر اساس آن، نظام هستی بر نور و ظلمت استوار است.
حجتالاسلام خسروپناه افزود: این حکمت بر روشهای عقلی و شهودی تأکید دارد و پیوند میان عقل و شهود را برقرار میکند، به گونهای که شهود در آن با تعقل همراه است.
وی با بیان اینکه شیخ اشراق با بهرهگیری از آیات قرآن، حکمت خسروانی را به حکمت قرآنی پیوند داد، گفت: او نشان داد که این دو میتوانند مکمل یکدیگر باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت نقش شیخ اشراق در احیای حکمت خسروانی و تلفیق آن با آیات قرآن تأکید کرد و گفت: معتقدیم این کار، تعارض میان ایرانیت و اسلامیت را برطرف میسازد.
وی با بیان اینکه کار شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» و نشان دادن خدمات اسلام به ایران، کار جامعهشناسانهای است، اظهار داشت: کار شیخ اشراق کار بنیادی و مبنایی است که باید در سطح بینالمللی ترویج یابد.
حجتالاسلام خسروپناه ادامه داد: هدف از این تلاشها، حل بحرانهای معاصر مانند بحران هویت، تنهایی، خانواده و محیط زیست است که بسیاری از آنها با مبانی حکمت اشراق قابل حل خواهد بود.