به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، این رویداد آموزشی صبح امروز با حضور جمعی از علاقهمندان و فیلمسازان جوان در ساختمان هنر و رسانه برگزار و استاد محسن غضنفری در این جلسه به تشریح اصول علمی و فنی تولید آثار مستند پرداخت.
غضنفری در بخش ابتدایی کارگاه، بر اهمیت عدم ناامیدی در مسیر تولید آثار هنری تأکید کرد و این فرآیند را یک مسیر پلکانی توصیف کرد.
وی اظهار داشت: تولید یک اثر هنری، نیازمند طی کردن یک پروسه منطقی است. در این مسیر، فیلمساز باید هر پله را به صورت محکم و آگاهانه طی کند تا پایه و اساس اثر قوی و مستحکم باشد.
غضنفری با اشاره به اختلاف نظرهای موجود در میان کارشناسان در خصوص اهمیت فرم و محتوا، تأکید کرد: فرم و محتوا در کنار هم و به صورت پیوسته، یک اثر فاخر را خلق میکنند. ناهماهنگی در هر یک از این دو بخش، منجر به تولید اثری ناهمگون میشود که توانایی برقراری ارتباط عمیق با مخاطب را ندارد.
وی گفت: همچنین، استفاده از تکنیکهای سینمایی مناسب، کیفیت صدا (Sound Design) و تصویر (Cinematography) به عنوان ابزارهای کلیدی برای دستیابی به یک فرم جذاب و اثرگذار مورد تأکید است.
غضنفری در ادامه، به توضیح نمادهای مختلف در مستند شاعرانه و مستند سیمای اول نقش پرداخت و جایگاه نمادها در اثرگذاری بیشتر برمخاطبان و مراحل فنی و علمی تولید یک مستند را تشریح کرد.
وی بر اهمیت نگارش یک طرح (Synopsis) مشخص برای ایده اولیه و همچنین تدوین یک فیلمنامه (Script) مناسب تأکید کرد.
غضنفری، تریتمنت (Treatment) را به عنوان یک سند حیاتی در مراحل پیشتولید معرفی کرد که شامل جزئیات فنی، بصری و روایی اثر است.
گفتنی است؛ از دیگر مراحل مهمی که در این کارگاه مطرح شد، میتوان به تحقیق و پژوهش جامع در مورد موضوع، انتخاب کاراکتر و شخصیتهای اصلی، انتخاب نام اثر (Title) به گونهای که در داستان مستند دیده شود، اشاره کرد.
انتهای پیام/