
امروز چهارشنبه دستههای عزاداری در برخی مناطق اهواز و دیگر شهرهای استان با نوای «یا حسین» و «یا عباس» به حرکت درآمدند و سوگواران با پوشیدن لباسهای سیاه بر سینه زدند و در غم وفات سقای دشت کربلا، حضرت ابوالفضل العباس(ع) اشک ماتم ریختند.
در روز تاسوعای حسینی فضای شهرهای استان در هالهای از اندوه و احترام فرو رفته بود و صدای نوحهخوانی و طنین سنج و دمام، حال و هوای خاصی به معابر و اماکن مذهبی بخشیده بود.
در اهواز، بسیاری از هیاتهای مذهبی در مساجد و حسینه ها به عزاداری پرداختند و مردم، زن و مرد، پیر و جوان، در کنار یکدیگر در آیینهای سوگواری شرکت کردند.
بسیاری از خانوادهها نیز با برپایی نذری و اطعام عزاداران، جلوهای از همدلی و کرامت حسینی را به نمایش گذاشتند.
در برخی محلهها، آیینهای سنتی و بومی خوزستانی همچون دمامزنی، سینهزنی دستهجمعی و نوحههای محلی، رنگ و بویی ویژه به مراسم بخشیده بود؛ آیینهایی که نسل به نسل منتقل شده و بخشی از هویت مذهبی و فرهنگی مردم این دیار به شمار میرود.
حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در کنار ریشسفیدان و پیرغلامان حسینی نیز نشان میداد که مسیر محبت به اهلبیت(ع) همچنان در میان نسلهای مختلف این استان زنده و جاری است.
در شهرستانهای دیگر خوزستان نیز، از دزفول و شوشتر گرفته تا آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، شادگان و ... مراسم تاسوعا با شکوهی خاص برگزار شد و عزاداران با برپایی دستههای سینهزنی و زنجیرزنی، یاد و نام علمدار کربلا را گرامی داشتند.
مساجد و حسینیهها مملو از جمعیت بود و مداحان اهلبیت(ع) با خواندن مرثیههای جانسوز، شور و حزن تاسوعایی را در دلها زنده کردند.
تاسوعا در خوزستان، تنها یک مراسم مذهبی نیست بلکه صحنهای از همبستگی اجتماعی، وفاداری تاریخی و پیوند عمیق مردم با فرهنگ عاشورا است. مردمی که هر ساله در این روز، با همه توان و عشق، بار دیگر بر پیمان خود با نهضت حسینی تأکید میکنند و نام حضرت عباس(ع) را با احترام و اشک بر زبان میآورند.