به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر تقوا الهی، محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در کشورمان، عید سعید غدیر و مسائل شهری و منطقهای، به شرح زیر است:
الحمدلله ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین سیما بقیه الله الاعظم علیه الصلاه و السلام
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اللهم انصر الاسلام و أهله و ... عبادالله اوصیکم بتقوی الله و ...
با مرور اجمالی ادیان الهی و کتب آسمانی، به راحتی میتوان دریافت که بعد از توحید، موضوعی به پایه موضوع رهبری و راهبری جامعه بشری و اصول اعتقادی نبوت و امامت نمیرسد؛ حتی توحید حقیقی را نیز باید در بیان رهبران الهی جستوجو کرد.
در قرآن و روایات نیز موضوعی مهمتر از امامت و ولایت وصایت امیرالمومنین و ائمه طاهرین علیهم السلام وجود ندارد؛ موضوعی که در جریان غدیر، در قله و اوج برای فهم تمام حقایق ناب بشری قرار گرفت.
رویداد غدیر کلید اقامه تمام ارزشهای الهی است.
این حقیقت را اجمالا میتوان از کنار هم قرار دادن این دو حدیث قدسی دریافت کرد.
مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی این دو حدیث قدسی از بیان مبارک حضرت امام رضا علیه السلام نقل میکند که: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»؛ «وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ نَارِی» (امالی صدوق، مجلس ۴۱).
وقتی دو روایت را کنار هم میگذاریم، میبینیم «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ» هر دو حصن و دژ هستند و در یک مسیر تعریف میشود، بنابراین باید هر دو در یک شخص باشد تا ایمنی از آتش دوزخ برای او فراهم شود.
اگر نسبت به موضوع ولایت نقصی ایجاد شود؛ کلمه لا اله الا الله و مسئله توحید هم دچار انحراف خواهد شد، غدیر که انحراف در آن ایجاد شود؛ لذا ریشه همه انحرافات عالم اسلام و بتبع آن عالم بشریت را، در انحراف از جریان غدیر باید دانست؛ و به همین نسبت، اصلاح و صلاح امت اسلام و بتبع آن، همه انسانها، هم در بازگشت به غدیر و وحدت پیرامون جریان غدیر و احیای آن و رساندن پیام آن به همه جهانیان است.
راز اینکه به فرمایش اولین فدایی فرهنگ غدیر، مادر نبوت و ولایت، حضرت زهرا سلام الله علیها «خدای تعالی بعد از غدیر خم، حجت را بر همه تمام کرده است» (فَمَا جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ (دلائل الإمامَه، ص ۱۲۲)) در همین محوریت و گرهخوردگی سرنوشت بشر نسبت به رویداد غدیر است.
امروزه بحران جهان، بحران مدیریت است، جهان اسیر طاغوتهایی است که ملتها را به سوی پرتگاه بیهویتی میکشانند.
از این رو مدیریت جهانی، امر مهمی است و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در غدیر خم میخواستند این مشکل عالم را برای همیشه حل کند.
ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است.
یک قاعدهای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، قاعدهی امامت و ولایت را وضع کرد (۳۰/۰۶/۱۳۹۵).
از آنجا که پیغمبر اسلام (ص)، خاتم پیغمبران و دین اسلام کاملترین نقشه و هندسه سعادت بشری است، آیا ممکن است بعد از ایشان این عالم تا قیامت رها شود و بدون مدیر الهی به حال خود واگذار شود؟ چنین چیزی از سوی خدای متعال که مهر و رحمت و حکمتش سراسر عالم را فراگرفته است، امری محال است.
به بیان پرچمدار گفتمان غدیر در جهان معاصر، رهبر معظم انقلاب «تکلیف امت اسلامی در زمینهی هدایت و حکومت، در حادثهی غدیر معیّن شده است» (۱۵/۰۹/۱۳۸۸).
تأمل در آیه شصتوهفتم سوره مائده خود گویای اهمیت محوری امر ولایت و سرپرستی جامعه است.
آیهای که در آن، خدای متعال به عزیزترین و محبوبترین مخلوقش چنین هشدار میدهد: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ». همچنانکه تدبر در آیه سوم همین سوره (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا)، گویای این حقیقت است که نتیجه زحمات همه انبیا و پیغمبر اسلام صلوات الله علیهم، در روز غدیر به ثمر نشست.
از اینرو امام صادق علیه السلام، روز غدیر را بزرگترین روز در عالم هستی میدانند و به برخی از اصحاب خویش میفرمایند: «لَعَلَّکَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ یَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْ یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه» (تهذیبالاحکام، ج۳، ص۱۴۴).
این بیان نورانی برای جهت دادن به این مأموریت مهم است که آن حضرت با این فرمایش به آن اشاره فرمودند: «رحمت خدا مشمول آن کسی خواهد شد که در پی احیا امر ما اهل بیت باشد» (رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا (اعلامالوری، ص۸۳)).
«حادثه و واقعهی غدیر نشانهی عظمت و جامعیت اسلام است» غدیر خُم یک اعتقاد و راه است، سبک زندگی و فرهنگ است.
بعثت شروع این راه بود و در غدیر به ثمر نشست، و روز عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام، جریان ولایت اهل بیت علیهم السلام را تثبیت کرد تا به ظهور امام زمان علیه السلام ختم شود.
در زیارت عاشورا، شما به امام حسین (علیه السّلام) عرض میکنید: یا اَبا عَبدِ اللهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم اِلى یَومِ القِیامَة. «اِلى یَومِ القِیامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبههی حسینی و جبههی یزیدی تمامنشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد.
جبههی حسینی خودش را معرّفی کرده؛ امام حسین (علیه السّلام)، در سفر کربلا، در چند جا مشخّص کرده که حرفش چیست، هدفش چیست. فرمود: أیُّهَا النّاسُ! إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه علیه وآله قالَ: «مَن رَأى سُلطاناً جائِراً، مُستَحِلّاً لِحُرَم اللَّهِ، ناکِثاً لِعَهدِ اللَّهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسولِ اللَّهِ، یَعمَلُ فی عِبادِ اللَّهِ بِالإِثمِ وَالعُدوانِ، فَلَم یُغَیِّر عَلَیهِ بِفِعلٍ ولا قَولٍ، کانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أن یُدخِلَهُ مُدخَلَهُ ، «امام حسین (علیهالسّلام) فرمودند: هر مسلمانی با سلطان ستمگری مواجه شود که حرام خدا را حلال میکند و پیمان الهی را در هم میشکند و با سنت (و قانون) پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به مخالفت برخاسته و در میان بندگان خدا، راه گناه و دشمنی در پیش گرفته است، ولی او در مقابل چنین حاکمی، با عمل یا با گفتار، اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که این فرد (ساکت) را به جایگاه همان طغیانگر، (در آتش جهنم) داخل کند مسئله این است.
این جبههی حسینی است که در مقابلهی با ظلم فعّالیّت و جهاد میکند.
نقطهی مقابلش هم جبههی جُور است، جبههِی ظلم است، جبههی شکستن عهد الهی است.
باید مراقب باشیم راه را خطا نرویم، اشتباه نکنیم، حق را با باطل عوضی نگیریم.
قرآن به ما معیار داده. قرآن میفرماید که «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَهِ وَ الَّذینَ مَعَه»؛ کسانی که با او هستند.
بحث ما سر این است که آیا ما با پیغمبر هستیم یا نیستیم ــ راه این است دیگر ــ علامت دارد: وَ الَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار؛ اگر شما دیدید این راهی که داریم میرویم، راهی است که کفّار را خوشحال میکند، بدانید که «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار» نیستید، پس «مع رسول الله» نیستید، همراه پیغمبر نیستید؛ امّا اگر دیدید نه، این راهی که دارید میروید، استکبار را، دولتهای قاهر ضدّ دین و ضدّ اسلام را ناراحت میکند، عصبانی میکند، خب خوب است؛ این «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار» است.
این شد ملاک و معیار. حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه کار میکنیم، بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشهی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند. جمهوری اسلامی در حال یک مبارزهی همهجانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزهی سخت و یک مبارزهی همهجانبه است؛ نهفقط در زمینهی سیاسی، بلکه در زمینهی فرهنگی، در زمینهی اقتصادی، در زمینهی اجتماعی، در زمینهی امنیّتی، ما در حال مبارزهایم.
البتّه جنگ نظامی و مبارزهی نظامی هم در برههای از زمان بوده که متوقّف شده و الآن نیست، امّا سختتر از آن، جنگهای امنیّتی است، جنگهای اقتصادی است، جنگهای فرهنگی است که ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچکس نمیتواند انکار کند.
بله، کسانی هستند که به اینکه ما در این وضعیّت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند که چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ کسانی هستند که معترضِ به این معنا هستند. تصوّر آنها این است که جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده؛ لذا میگویند خب چرا ما اینجور و در این وضع هستیم؟ به نظر ما این غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است -که خلاصه میشود در حکومت دین، خلاصه میشود در جامعهی دینی- دشمندرستکن است، دشمنتراش است، جنگراه بینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است که در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی که نغمهی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَکَذلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ یوحی بَعضُهُم إِلى بَعضٍ، افراد جبههی باطل با یکدیگر همکاری میکنند، یعنی هم همکاری میکنند و هم طرفدار پیدا میکنند؛ کسانی اِصغاء میکنند حرفهای اینها را و گوش میکنند و دنبال اینها حرکت میکنند؛ اینطور هست.
ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایتالله و ولایت اولیاءالله، عدالت اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، اینها است، و اینها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود میآورد، دشمنی به وجود میآورد، دعوا راه میاندازد؛ این هست. در این مصافی که وجود دارد، این مصاف حق و باطل، مصاف توحید و طاغوت -که ناگزیر چنین مصافی وجود دارد- آن که خدای متعال مقدّر کرده است که پیروز بشود، جبههی حق است؛ یعنی شما ملّت ایران، اگر همان جور که تا حالا حرکت کردهاید، حرکت را ادامه بدهید، قطعاً بر دشمنانتان پیروز خواهید شد؛ یعنی بر آمریکا پیروز خواهید شد: وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثین. // هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه؛ خدای متعال این جور مقدّر فرموده، امّا من و شما میتوانیم این نتیجه را عوض کنیم؛ چه جوری؟ کوتاهی بکنیم، همراهی نکنیم، در حرکتی که انجام میدهیم صداقت به خرج ندهیم، از خودمان مایه نگذاریم، مجاهدت و تلاش فیسبیلالله نکنیم.
بله، اگر این کارها را نکنیم، این جبهه که بهاصطلاح جبههی حق است، پیروز نخواهد شد؛ امّا ملّت ایران نشان دادند که این جوری نیستند؛ و هر چه میگذرد، این معنا واضحتر میشود. ملت ایران اسلامی بنا بر عهدی که با پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام و نائب امام زمان علیه السلام بسته است، با عهدی که با امام و شهدای عزیز بسته است، بر اساس آیات قرآن و کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام، پایدار و مقاوم خواهد ایستاد و دشمن را سر جای خودش خواهد نشاند.
با توجه به جنایت وحشیانه رژیم پلید صهیونیستی در حملات امروز به برخی مراکز نظامی و هستهای و مسکونی که منجر به شهادت برخی فرماندهان ارشد سپاه اسلام و دانشمندان عزیز و مردم بی پناه و مظلوم مان، نکاتی را تقدیم میکنم؛
۱) رژیم خونخوار صهیونیستی بدون پشتوانه مستقیم آمریکا قادر به چنین شرارتی نبوده و لذا به حکم قوانین بینالمللی و عقل و شرع، تمام منافع استکبار جهانی، در منطقه از این پس هدف مشروع محسوب میشود، لذا این حق برای ما است.
۲) دشمن در میانه مذاکرات نشان داد که بویی از شرافت نبرده و به هیچ اصل انسانی و حقوقی ملتزم نیست و جز زبان زور را نمیفهمد، از این پس زبان ملت ما زبان مذاکره نیست؛ زبانی است که حیوان صفتان صهیونی خواهند فهمید.
۳) هدف قرار دادن مناطق مسکونی و خانوادهها که برخلاف قوانین بشری صورت پذیرفته، از جمله منجر به شهادت زنان و کودکان بیگناهی شده است که مهر تأییدی بر خصلت و خوی ددمنشانه و کودککش صهیونیستهای جنایتکار است.
۴) امروز، روز وحدت و انسجام ملی در برابر دشمن مشترک تمام اقشار و سلایق ملت بزرگ ایران است و میعادگاههای نمازجمعه، اولین و مؤثرترین فرصت برای تجلی مقاومت و اراده پولادین منتظران ظهور در سراسر کشور خواهد بود و مردم این را در مصلیهای کشور نشان خواهند داد.
۵) چنانکه در اطلاعیههای مبادی رسمی کشور از اولین ساعات بامدادی اعلام شده است، مدیریت اخبار و تقابل با جنگ رسانهای و شناختی جبهه معاند و حفظ آرامش عمومی، به اندازه تدابیر نظامی در میدان نبرد، میتواند پیشبرنده و مؤثر باشد، لذا هرگونه تحلیل در باره چیستی و چرایی حملات دشمن باید به فرصتهای دیگر و توسط منابع ذیربط انجام شود. ۶) در شب و روز عید سعید غدیر مراسم جشنهای خود را تبدیل به حماسه حضور دشمن شکن مردم بزرگ و بصیر و انقلابی ایران خواهیم کرد. حماسه بیعت با ولایت و میثاق باشهیدان. البته چگونگی برگزاری مراسمات در روز عید غدیر را نماینده محترم ولی فقیه در استان آیت الله حسینی همدانی اعلام خواهند کرد که ما هم طبق آن برنامه ریزی خواهیم کرد.
برای نابودی استکبار جهانی و محو رژیم نامشروع علاوه بر حمایت از نیروهای مسلح کشور مان و دست به دعا بر میداریم و پیروزی نهایی رزمندگان قهرمان فلسطین و لبنان و یمن و عراق و دلاورمردان سپاه و ارتش اسلام را از درگاه خداوند قدیر و منتقم تمنا خواهند کرد.
در این شرایط حساس و تاریخساز، چشم دل و گوش جانمان به اشاره مبارک ولی امر مسلمین جهان متوجه و معطوف است، تا نقشی ماندگار رقم زنیم و غده سرطانی صهیونی را برای همیشه ریشهکن کنیم.