حجت الاسلام علی اکبر پور، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان در جلسه روز روابط عمومی و ارتباطات که در مهمانسرای پنج آذر در زاهدان با حضور برخی از مدیران روابط عمومی در ادارات استان و شهروند خبرنگاران بسیج برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشستهایی بیان کرد: صرف نشستن صنوف مختلف در کنار یکدیگر، خود یک برکت است و این دورهمیها هرچند بدون برنامهریزی رسمی باشند، میتوانند زمینهساز اتفاقات مثبت شوند.
وی با اشاره به همپوشانی جدی میان رسانه و روابطعمومی، نقش این دو حوزه را در جهاد تبیین بیبدیل دانست و افزود: مقام معظم رهبری، فعالان حوزه تبیین را افسران جنگ نرم نامیدهاند و بدون تردید، شما حاضران در این نشست، بخشی از این نیروهای اثرگذار هستید. هر سرباز باید به سلاح روز مجهز باشد؛ امروز با سلاح هزار و چهارصد سال پیش نمیتوان وارد میدان دفاع شد.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه استان با تأکید بر اینکه آموزش هزینه نیست؛ بلکه سرمایهگذاری است، تصریح کرد: در جنگ ترکیبی و شناختی امروز، باید مجهز به دانش روز بود. دیگر نمیتوان با روشهای دود، نور، پرچم و کبوتر پیامرسانی کرد. رسانه امروز ابزار قدرتمندی است که بسته به دست چه کسی باشد، میتواند مقدس یا خطرناک باشد.
وی با تشبیه فعالان رسانه و روابطعمومی به «گلبولهای سلامت آفرین» پیکر جامعه، خاطرنشان کرد: در مواقع بحران، همین نیروها هستند که پایکار میآیند. هر فرد در هر موقعیتی، اگر وظیفه خود را بهدرستی انجام دهد، میتواند نقطه ثقل باشد؛ چه در یک اداره کوچک و چه در یک سازمان بزرگ است.
اکبرپور با اشاره به اینکه روابطعمومی یک شغل نیست اظهار کرد: این حوزه نهتنها شغل سازمانی نیست، بلکه شوق و عشق به ارتباطگیری، رفع بحران، ترمیم ذهنیتها و ساخت تصویر مثبت است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان یادآور شد: در دوران دفاع مقدس، موفقیتهای بزرگ در بازههای زمانی کوتاه و با تلاشهای شبانهروزی حاصل شد. اگر قرار باشد ما نیز روابطعمومی را به ساعات اداری محدود کنیم، قطعاً از قافله عقب میمانیم.
وی روابطعمومی را ترکیبی از علم و هنر توصیف کرد و گفت: هنر روابطعمومی در آن است که بتواند یک جامعه را شفاف و براق جلوه دهد یا در نقطه مقابل، چهرهای تیره و بحرانی از آن بسازد. روابطعمومی و رسانه میتوانند التهاب بیافرینند یا بحران را فروبنشاند.
این مسئول خطاب به اهالی رسانه و روابطعمومی تأکید کرد: ما مسئول انتقال تصویر سازمان به جامعه هستیم. یک مصاحبه یا تیتر میتواند بحرانساز یا آرامشآفرین باشد. این هنر شماست که با هوشمندی، التهابها را کاهش دهید، واقعیت را منتقل کنید و از ابزارها در راه حکمت بهره ببرید.
اخلاق حرفهای، سنگ بنای اعتماد عمومی است
اکبرپور با بیان اینکه «اخلاق هر حرفه باید رعایت شود» گفت: نمیشود کسی در جایگاه مسئولیت قرار بگیرد اما اصول اخلاقی را نادیده بگیرد. همانطور که یک پزشک موظف است اخلاق پزشکی را رعایت کند، یک مسئول روابطعمومی نیز باید متعهد به اخلاق حرفهای باشد.
وی با اشاره به همگرایی و همصدایی مدیران استان ادامه داد: اگر شما مسئولان و فعالان رسانهای، اخلاق حرفهای را رعایت نمیکردید، قطعاً دشمن در ایجاد تفرقه و تشدید مشکلات در استان موفق میشد، اما انسجام مدیریتی و کار حرفهای شما مانع آن شده است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سلمان با اشاره به اصول بنیادین این حوزه گفت: «احترام به منافع عمومی»، «صداقت»، «پاسداری از اعتماد مردم»، «حفظ اسرار» و «امانتداری» از ضروریترین عناصر اخلاقی در حوزه رسانه و روابطعمومی است.
وی تأکید کرد: روابطعمومیها پیشانی هر سازمان هستند و برخورد اولیه آنها با مردم، تعیینکننده اعتماد عمومی به کل مجموعه است. اگر این برخورد نامناسب باشد، ممکن است کل سازمان در ذهن مخاطب زیر سؤال برود.
این مسئول با انتقاد از برخوردهای تلافیجویانه و استفاده ابزاری از اطلاعات رسانهای گفت: نباید اخبار و گزارشها برای تسویهحسابهای شخصی استفاده شود. رسانه جای انتقام نیست و باید مأمن صداقت و امانتداری باشد.
اکبرپور همچنین نسبت به انتشار اخبار نادرست یا ناقص هشدار داد و تصریح کرد: رسانه باید به صحت و دقت اطلاعات توجه داشته باشد و از بازنشر شایعات، بیاحترامی به اشخاص یا تحریف اطلاعات پرهیز کند.
وی با اشاره به برخی رفتارهای نادرست در رسانهها خاطرنشان کرد: دخلوتصرف در بیانیهها، انتشار اخبار بدون منبع موثق و سرقت خبری از جمله آسیبهایی است که اعتبار رسانهها را تهدید میکند.
وی در پایان گفت: سبقت در رسانه، نه در انتشار بدون پشتوانه اطلاعاتی، بلکه در دقت، سرعت و صحت عمل معنا مییابد. همه ما در جایگاه افسران جنگ رسانهای باید متعهدانه و مسئولانه عمل کنیم.روابط عمومی شوق سازمانی است نه شغل سازمانی اگر به دیده شغل به روابط عمومی بنگریم عقب می مانیم.