به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان - سرپرست اداره کل راهآهن جنوب شرق گفت: اضافه شدن یک دستگاه لوکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریلگذاری پروژه راهآهن زاهدان به چابهار را تسریع و تسهیل میکند.
محمد مهدی زارعی روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتمالانبیا (ص) بیان کرد: لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتمالانبیا (ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل است که وارد سیستان و بلوچستان میشود.
وی افزود: اتصال بندر چابهار به شبکه راهآهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال - جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور میشود.
وی بیان کرد: کریدور شمال - جنوب، مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیرها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزانتر است.
سرپرست اداره کل راهآهن جنوب شرق ادامه داد: کریدور شمال - جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشورها به روسیه میرسد. مسافت ۶ هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.
وی تصریح کرد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، دریای شمال و دریای بالتیک میگذشت و حدوداً ۴۵ روز به طول میانجامید.
این مسئول خاطرنشان کرد: تقریباً ۴۰۰ پروژه راه و راهآهن در کریدور شمال - جنوب قرار دارد که پروژه راهآهن چابهار - زاهدان و پروژه راهآهن رشت - آستارا مهمترین پروژههای حوزه حملونقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب میشود.
وی گفت: بندر چابهار بهعنوان تنهاترین بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیا مرکزی به آبهای آزاد است، کریدور شمال - جنوب که در حال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل میشود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به دنبال دارد.