تصور نکنیم اگر عملکرد خود را در چهارچوب کلاس خلاصه کنیم، وظیفهی خود را انجام دادهایم
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج فرهنگیان دوره ملی رهداد، با هدف توانمندسازی معلمان مناطق محروم سراسر کشور، توسط قرارگاه عدالت تربیتی مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش طراحی شدهاست. این دوره با اصلاح انگارههای غلط پیرامون محرومیتزدایی آموزشی و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق معلمان مناطق محروم، سعی بر هموار کردن مسیر عدالت تربیتی بهوسیله معلمان این مناطق دارد.
دکتر سجاد صدیقی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، در افتتاحیهی این دوره در حضور جمعی از معلمان مناطق محروم سراسر کشور گفت: در مجموعهی حرکتِ چندین هزارسالهی بشریت، آنچه خداوند به عنوان "سنتِ حرکت بشر" قرار داده است؛ سنت مبارزه حق علیه باطل است. ما تاکجا باید به این مبارزه ادامه دهیم؟ تا آنجا که خداوند تعالی فرموده است:« مستضعفین زمین را وارثان زمین قرار میدهیم تا مستضعفین بر مستکبرین غلبه پیدا کنند.» این حرکتِ چندین هزارسالهی انبیا، غلبه ظهور منجی است که این تغییر را به نفع مستضعفین رقم بزند.
دکتر صدیقی، با اشاره به جایگاه و معنای معلم در این حرکت تاریخی گفت: حرکت را به این معنا بپذیریم که به آن نقطهی تحول برسیم؛ آنگاه انتظار از ما معلمان، ادای رسالتی در این قامت است؛ ولی متاسفانه آنچه که در فضای فکری جامعه عرفی معلمی وجود دارد؛ بسته به گزارههای اخلاقی است. درحالیکه بین چنین توصیفی برای معلم با توصیف حقیقی فاصله است. چه باید رخ بدهد؟ باید یک بار دیگر به مفهوم معلمی دقت و برای خودمان تعریف کنیم؛ معلمی را نه در مقیاس مکتب خانهای؛ بلکه باید آن را در مقیاس کنشگریِ غلبه مستضعفین بر مستکبرین تعریف کنیم. باید قد کنشگری خود را در تراز قد انبیا و اولیا الهی در تاریخ قرار دهیم تا بتوانیم سهم خود را در مقیاس کنشگری جهانی انقلاب مستضعفین به رهبری حضرت موعود (عج) ادا کنیم. تصور نکنیم اگر عملکرد خود را در چهارچوب کلاس خلاصه کنیم، وظیفهی خود را انجام داده ایم.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان اظهار کرد: برای رسیدن به آنچه اعتقاد داریم، پیدا کردن خودِ وجودیِ ما در این سیر و توسعهی ظرف خودمان برای قیام موعود و تلاش برای دعوت بر این قیام، یک تکلیف جدی در جامعهی معلمی است؛ با این تفاوت که اگر همهی مردم و بشریت سختی این مسیر را میچشند، جامعهی معلمی علاوه بر تحمل سختیها، باید سنگ صبور باشد. وقتی آدم برای چیزی ک باور دارد همهی وجودش را میگذارد، نباید تصور کند که میخواهد این مسیر را طی کند؛ اما هزینهی آن را نپردازد.
این معلم بسیجی اذعان کرد: زمانی که امام جملهی "معلمی کار انبیاست" را میگفت؛ منظورشان این بود که معلم نه تنها باید بار خودش را به دوش بکشد؛ بلکه ظرف وجودیش باید آنقدر زیاد باشد که بتواند بار مشکلات جامعه را هم تحمل کند و در این مجاهدت، راست قامت بایستد؛ لذا خواهش میکنم از خودمان شروع کنیم. آن مفاهیمی که ما از جنس اقامهی بالقسطِ توسعهی عادلانه و محرومیت زدایی بیان میکنیم، باید ابتدا در وجود خود ما مثل بذر کاشته شود و رشد کند.