۲۵ / تير / ۱۴۰۴ - 16 July 2025
09:56
کد خبر : 9535202
۱۰:۲۸

۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رسالت رسانه انقلابی و ارتباط آن با افشاگری حکومت یزید توسط زینب کبری (س)؛

زینب(س) بزرگ جهادگر تبیین و رسانه زنده عرصه کربلاست

بزرگ بانوی جهادگر جهاد تبیین کربلا، علاوه بر رسالت پیام آوری، تبیین و پرستاری، به عنوان تنها رسانه زنده و شاهد عرصه کربلا با قدرت عظیم رسانه ای خویش، جنگ ترکیبی و پیروزی ظاهری آنها را در خاک و کاخ دشمن به شکست تبدیل کرد.

 

قزوین_ یادداشت_دکتر مرتضی امیری نژاد، یکی از جنبه‏ های بسیار مهم زندگی حضرت زینب(س) که در ماندگاری سیره و رفتار ایشان مؤثر بوده، مسأله جهاد تبیین، پیام ‏آوری و ابلاغ رسالت جریان عظیم عاشوراء و پرستار دشت کربلاء است. حضرت زینب(س) با پیام‏آوری و جهاد تبیین عفت، بصیرت، غیرت دینی، ولایتمداری، جوانمردی و آزادگی عاشورا را در مکتب و تاریخ تشییع ماندگار و جاودانه ساخت. 

فردی که رسالت پیام‏رسانی و جهاد تبیین را بر عهده می‏گیرد، باید در درجه اول عالم به زمانه خود باشد و در درجه دوم دشمن شناس قوی باشد و از دشمن و احوالات پیرامون خود درکی مناسب و صحیح داشته باشد تا بر انتقال مفاهیم حاصل از رویدادها و تفسیر مناسب آنها به مخاطبان خاص و عام، فایق آید و حضرت زینب(س) به درستی از این ویژگی ها بهره ‏مند بود و بدون شک در برابر عملیات روانی و جنگ گسترده رسانه ای دستگاه یزید در عرصه ابلاغ و جهاد تبیین با ترویج و تبلیغ در جهت ابقاء و انتقال مفاهیم بلند و رسالت عظیم جریان کربلاء اثرگذار بودند و شکست ظاهری را به پیروزی واقعی تبدیل کردند.  

دشمنان سید الشهداء که در واقع دشمنان اسلام بودند، توانستند با سه عامل و تاکتیک « تبلیغات »، « تهدید » و «تطمیع » مسیر خلافت و ولایت را عوض کنند، آنها اگر چه در «جنگ سخت» پیروزی ظاهری را به دست آوردند، اما پیروزی حقیقی از آن جریان عاشورا بود، چرا که با این حرکت شنیع آنها، چهره خباثت آنها بیشتر هویدا شد.

سرداران و ارکان اصلی عاشورا حضرت زینب(ع) و امام سجاد(ع) بودند، زینب (س) در برابر جنگ سخت دشمن ( شهادت برادر، برادرزاده ها و اهل بیت) علیرغم همه مصیبت‌ها توانست اهل بیت (ع) و اسرا را سالم به شام بیاورند و در شام در مقابل یزید که قصد تحقیر و تفهیم شکست اهل بیت (ع) را داشت، فرمودند:« ما رایت الا جمیلاً ». این زیبا دیدن مصیبت‌ها بعد از جنگ سخت، آغاز جنگ نرم در دستگاه یزید بود، البته زیبا دیدن مصیبت های عاشورا، ندیدن قساوت و رذالت ها نیست، این زیبا و خوب دیدن، ندیدن بلا و مصیبت نیست؛ بلکه معنا و مفهوم بخشیدن به بلاست.

سال ۶۱ هجری قمری، دورانی که تصور بر این است که رسانه فاقد نقش و معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک‌های رسانه‌ای وجود نداشته است. حاکمان آن دوران با استفاده از جهل و بی بصیرتی مردم با تکیه بر شیوه‌های رسانه‌ای همچون عملیات روانی و شایعه‌سازی سعی در اقناع افکار عمومی برای همراهی مردم با برنامه‌های‌ خود داشتند و از همین روی مردم کوفه به یکباره، تغییر رویکرد داده، از همراهی با امام حسین(ع) منصرف می‌شوند. آنها که خود حسین بن علی (ع) را دعوت کرده بودند، تحت تأثیر القائات آن زمان، رفتاری مغایر با آنچه تعهد کرده بودند، اتخاذ کردند.

تحریف، تخریب، تهدید، عوام فریبی، عملیات روانی و قدرت رسانه ای گسترده دستگاه حاکم و القای دروغ در پوشش واقعیت، افکار عمومی آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت، اقناع و متقاعد کرد. آنها با تکنیک های همچون دنیاطلبی و منافع اقتصادی، بیم و ترس، اقدامات و تهدیدات خشن و ایجاد فشار و تنگنای اقتصادی و از همه مهم تر با استفاده از جهل و بی بصیرتی مردم، مردم را متقاعد کردند علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و «قیام علیه ظلم» را به «خروج علیه خلیفه» تغییر عنوان دادند. بنابراین، استفاده از تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای پیش از وقوع حادثه کربلا، نقش مهمی در وقوع آن ایفا کرد.

رفتار و نقش رسانه‌ای حضرت زینب کبری (س) پس از عاشوراء شروع می شود. ایشان پیام عاشورا را در محیطی که دستگاه حاکم با القای دروغ، تحریف و شایعه پراکنی مختلف علیه امام حسین(ع) وارد عمل شده است، به گوش افکار عمومی می‌رساند و با خطبه‌های تاریخی خود و رفتار توأم با صبر و وقار به گوش دنیا می‌رساند آنچه به آنها گفته شده دروغ بوده و آن کس که در دشت کربلا به شهادت رسیده، امام حسین (ع) بوده و آنجا است که مردم متوجه می‌شوند چه روی داده و آن کس که علیه‌اش وارد جنگ شدند، نوه رسول گرامی اسلام بوده است.

بزرگ بانوی جهادگر جهاد تبیین کربلا، علاوه بر رسالت پیام آوری، تبیین و پرستاری، به عنوان تنها رسانه زنده و شاهد عرصه کربلا با قدرت عظیم رسانه ای خویش، جنگ ترکیبی و پیروزی ظاهری آنها را در خاک و کاخ دشمن به شکست تبدیل کرد. آن حضرت با ایفای نقش رسانه‌ای خود امکان هرگونه تحریف و تخریب اشتباه را از مخاطب سلب و او را با حجمی از اطلاعات صحیح مواجه می‌کند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباع بدالله در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد که اگر ایشان و خطبه‌های‌ آتشین و بصیرت آفرین شان نبودند، تحریف و دروغ‌پراکنی دستگاه جور حادثه را به گونه‌ای دیگر پیش می‌برد و دستگاه تحریف ساز بنی امیه پیروز میدان کربلا می شدند.

این نقش‌آفرینی رسانه‌ای قدرتمند ایشان بود که توانست افکار عمومی را آگاه و تمام فضاسازی‌های شکل گرفته بر اثر تبلیغ، تهدید و تطمیع را بی‌اثر کند.

آنچه امروز به عنوان رسالت رسانه انقلابی با تأسی از پیام آور کربلا می شود بیان کرد این است که رسانه امروز، چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه است تا ضمن بیان حقایق و و اقعیت های جامعه در مقابله تحریف صف آرایی کند تا این حقایق برای عبرت گرفتن آیندگان ماندگار شود.

 

انتهای پیام

هادی انصاری
خبرنگار: هادی انصاری

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید