۱۳ / خرداد / ۱۴۰۴ - 03 June 2025
12:30
کد خبر : 9461352
۱۰:۳۲

۱۴۰۱/۰۷/۱۷
مشاور آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با بسیج :

دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده است

زنجان _ مشاور آموزش و پرورش استان زنجان گفت : نقش خانواده در ارتقای و پرورش ابعاد روحی روانی اعضای خویش و تربیت فرزندان انکارناپذیر است و دستیابی به جامعه سالم بدون شک در گرو سلامت خانواده است.

پریسا گلبازی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛با بیان اینکه آسیب های اجتماعی دسته ای از نابسامانی ها، ناهنجاری های رفتاری و کج کارکردی های جامعه است، اظهار داشت:این نوع رفتار ها که به صورت فردی و جمعی بروز می کند ریشه در بی‌نظمی و کج کارکردی ها دارد که پیام های قطعا نامطلوب از آنها بدست می آید که غالباً باعث رنجش روانی، جسمی، اجتماعی و حتی مادی در اقشار آسیب پذیر می‌شود. 

دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده است

وی در ادامه تصریح کرد:هر آسیبی که فرد به خود، دیگران، محیط و اجتماع بزند جز آسیب های اجتماعی محسوب می شود. 

مشاور آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به دسته بندی آسیب های اجتماعی، عنوان کرد:طلاق، اعتیاد، فساد، ابتذال، خودکشی، بیکاری، فقر، پرخاشگری، نزاع خیابانی، انواع بزهکاری ازجمله موارد آسیب های اجتماعی است. 

این مسئول با بیان اینکه پیشگیری آسیب های اجتماعی در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه صورت می گیرد، خاطرنشان کرد:نوع اول پیشگیری (اولیه) که بهترین نوع پیشگیری است، بیشتر در جوامع پیشرفته به آن توجه می شود یعنی ایجاد محیطی سالم که مشکلی در آن جامعه اتفاق نیفتد و یا به حداقل ترین شکل اتفاق بیفتد وبا توجه به ریشه مسائل عوامل خطرزا محیطی ایجاد می کنند که اگر جرمی اتفاق افتاد از آن ها پیشگیری کنند. 

گلبازی با تاکید بر اینکه نوع دوم  پیشگیری(ثانویه) از آسیب‌های اجتماعی کاهش عوامل خطرزا است، بیان داشت:در پیشگیری ثانویه هدف کلی دور نگه داشتن فرد از فعالیت های خطرزا است که ممکن است به فرد برچسب بزه زده شود و این نوع رفتار در فرد تقویت شود، در این مرحله آموزش برخی مهارت ها همانند مدیریت خشم،کنترل خانواده نسبت به رفتارهای ضد اجتماعی، آگاه سازی افراد از عواقب آن می تواند کمک کننده باشد تا فرد سراغ رفتارهای پرخطر نرود. 

وی با اشاره به اینکه در نوع سوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (ثالثیه) متاسفانه رفتار پر خطر اتفاق افتاده و فرد دچار آسیب شده است، گفت:فرد در این مرحله خطراتی برای خود،اطرافیان و جامعه ایجاد می کند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطر نشان کرد:آسیب های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی خانواده ها دارد و اگر بخواهیم در خانواده تاثیر گذار باشیم باید قبل از ازدواج به این آگاهی برسیم. 

این مسئول با اشاره به اینکه طلاق هم نوعی از آسیب های اجتماعی مهم در جامعه محسوب می شود، بیان کرد :برگزاری جلسات مشاوره پیش از ازدواج بسیار کمک کننده است ولی متاسفانه قانونی برای مشاوره قبل ازدواج وجود ندارد تا افراد با آگاهی مسیر زندگی خود را انتخاب کنند. 

مشاور  آموزش و پرورش استان زنجان با تاکید بر اینکه مشاوره پیش از ازدواج مهمترین مسئله اطلاع دادن و آگاهی دادن خانواده ها در خصوص تربیت فرزندان و تقویت روابط است، افزود :وظیفه هر زوجی قبل از فرزندآوری اول توجه به رابطه زوجین است و اگر با هم مشکلی جدی نداشته باشند می توانند صاحب فرزند شوند و مطمئنا فرزندان بهتری را نیز تربیت خواهند کرد. 

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی درگیری و کشمکش میان والدین است، گفت:متاسفانه این درگیری ها و مشکلات بر روی فرزندان تاثیر بسزایی دارد که ممکن است این اختلاف در زمینه های مشکلات اقتصادی، نداشتن اطلاعات کافی والدین در خصوص تربیت فرزندان، عدم نظارت کافی بر روی فرزندان و غیره باشد که تاثیرات منفی خود را در روند تربیتی فرزندان می گذارد. 

گلبازی با بیان اینکه خانواده اصلی ترین پایه تربیت محیطی برای پیشگیری از آسیب‌های های اجتماعی است، تصریح کرد:اهميت آگاهی والدین قبل از ازدواج، قبل از فرزند دار شدن و طی دوره تربیتی نسبت به مسائل مانع از بروز آسیب های اجتماعی می شود. 

وی به وجود محتواهای آموزشی جذاب، کوتاه، مناسب و غنی در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: تولید محتوا مناسب در حوزه‌هایی همچون صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، مهد کودک، مدارس می تواند در حوزه تربیتی نقش مهمی را ایفا کند. 

این مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه محتوا غنی برای تربیت فرزندان در دست خانواده ها وجود ندارد، تاکید کرد:امروزه والدین به دلیل مشغله کاری فرصتی برای مطالعه ندارند به همین  سبب تولید محتواهای کوتاه و جذاب می تواند کمک‌رسان والدین باشد. 

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود :مسئله مشارکت اجتماعی بسیار مهم است و اگر ما هر فرد را فرزند خود بدانیم نمی توانیم نسبت به برخی از موارد سلامت روان و جسم آن بی تفاوت باشیم و زمانی که همه ما احساس مسئولیت داشته باشیم مطمئنا جامعه ای با حداقل آسیب ها خواهیم داشت. 

این مسئول با بیان اینکه یکی از دوره‌های حساس که معمولا آسیب های اجتماعی در آن اتفاق می افتد دوره نوجوانی است، تصریح کرد :نوجوانی دوره ای است که فرد می‌خواهد ابراز وجود کند و نیاز به اثبات کردن خود به دیگران دارد و توجه او به همسالان بیش از پیش خواهد بود. 

گلبازی با تاکید بر اینکه غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان به صورت سالم می‌تواند کمک کننده برای گذراندن دوره پرتلاطم نوجوانی باشد، اظهار داشت:کلاس های ورزشی، دوره مهارت آموزی کمک بسزایی به نوجوان می کند و به جای اینکه فرد از روش های منفی و خطرزا برای اثبات خود استفاده کند می تواند از راهکارهای مثبت استفاده کند. 

وی با توجه به اینکه برخی موارد آسیب های اجتماعی را تشدید می‌کند، عنوان کرد:نابرابری اقتصادی و اجتماعی، فاصله طبقاتی، حاشیه نشینی، رفاه اقتصادی نسبی خانواده ها، ستیز والدین، شیوه های تربیتی غلط، عدم آگاهی و بینش صحیح والدین نسبت به نظارت فرزندان و آسيب هاي دوره کودکی از جمله مواردی است که موجب آسیب های اجتماعی فرزندان می شود. 

مشاور آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندان معمولا تا 4 سالگی در خانواده ها پایه گذاری می شود، بیان کرد:یکی از عوامل مهم آسیب های اجتماعی در دوران نوجوانی آسیب های دوره کودکی است که مشکلات روحی و روانی، شکست تحصیلی و…. تمام این موارد می‌تواند دست به دست هم دهد وموجب بروز رفتارهای پرخطر درنوجوانان شود.

وی با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر و منفی کودکان زیر یکسال زمانی که در محیط مناسب پرورش یابند بروز نخواهد کرد، گفت :می‌توان با مدیریت محیط تربیتی کودکان مانع از بروز ژن منفی رفتاری کودک در آینده شد . 

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد:رسانه، آگاهی بخشی والدین، تعلیم و تربیت در مدارس و….. از جمله عواملی هستند که کمک کننده مشکلات و آسیب های اجتماعی در مرحله اول هستند و امیدوارم روزی برسد که تمام آسیب ها از نوع اول باشد و وارد مرحله سوم نشود.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید