محمد حسین اسماعیلی در این باره گفت: تبلیغات شهری یا محیطی عبارت از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچه ای، فلزی، رایانه ای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه می باشد که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها و... مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
وی افزود: بر اساس مصوبه کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور در تاریخ 17/3/85 و همچنین مصوبه شورای معین شورای عالی انقـلاب فرهنگـی در جلسـه 198 مـورخ 27/11/88 بر اساس تفویض جلسه 638 شـورای عـالی انقـلاب فرهنگـی، سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطـی تدوین و ارائه شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن ادارات کل ارشاد استانها وظایف نظارتیِ مشخصی در این راستا دارند.
اسماعیلی ادامه داد: بر این اساس کلیه تبلیغات شهری و محیطی باید از طریق کانونهای آگهی و تبلیغاتی دارای مجوز از وزارت ارشاد صورت پذیرد و هیچ سازمان و نهادی نباید رأساً در این زمینه اقدام نماید.
وی افزود: بر مبنای ماده 4 مصوبه کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور، کلیه کانون های آگهی و تبلیغاتی موظف اند برای اجرای طرح های تبلیغاتی قبل از اکران عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود مجوز اجرای طرح دریافت کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 5 مصوبه کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور ،مسئولیت محتوای طرح تبلیغاتی و اجرای آن در چهارچوب قوانین موضوعه و مقررات جاری و دستورالعمل های اجرایی تبلیغات با مدیر مسئول کانون آگهی و تبلیغاتی می باشد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ناظر به حسن اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی بوده و در صورت احراز تخلف برابر مقررات اعمال مجازات خواهند کرد.
اسماعیلی یادآور شد: بر اساس قوانین موضوعه ی فوق؛ تبلیغاتی که مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور باشد- تبلیغ کالاها و خدمات در مراکز مذهبی، علمی و آموزشی- تبلیغاتی که موجب توهین به ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیتها، لهجهها و گویشهای مختلف شود- تبلیغاتی که مروج تخریب محیط زیست انسان، جنگلها، مراتع و منابع طبیعی و زیستگاههای طبیعی باشد- تبلیغاتیکه القاء وحشت و خشونت کند- ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی و غلط گویی در تبلیغات- تبلیغاتی که تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد ممنوع است و اجازه اکران در تبلیغات محیطی و شهری به آن داده نمی شود.
وی در پایان ابراز امیدواری نمود: با همکاری و همیاری نهادها و سازمان ها و دستگاههای اجرایی و نظارتی بتوانیم در ساماندهی مطلوب و شایسته تبلیغات محیطی در استان قزوین گام های مثبتی برداریم.
1004/پ30/ب