
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج درشوشتر، مردم این شهرستان در روزهای مختلف محرم آداب و رسوم ويژه اي براي عزاداری سيد و سالار شهيدان دارد و از سراسر خوزستان برای شركت در اين مراسم ها به شوشتر سفر مي كنند.
از قديم الايام مجالس مهم و معتبری در شهر شوشتر برپا مي شده و بسياری از مردم نيز در اين مراسم ها شركت می كنند و سنتی بودن آنها به طور كامل حفظ شده است.
در روزهای مختلف دهه نخست محرم هيئت های مذهبی در شوشتر به شيوه های مختلف عزاداری می كنند،از روز هفتم محرم هيئت های مذهبی از محل خود كه همان مسجد محله است حركت كرده و به مقصدهای تعيين شده می روند و اين اقدام از 60 سال گذشته اتفاق می افتد.
با توجه به وجود محلات باسابقه در شوشتر هيئت های مذهبی نيز بر همين اساس تشكيل شده اند، معروف ترين هيئت های مذهبی دُلدُل متعلق به محله دُلدُل، هيئت عزاداری كُوره متعلق به محله كُوره، هيئت شاهزيد متعلق به محله قديمی شاهزيد و هيئت باطنی متعلق به محله ميدان باطنی است كه بيشترين آن ها تقريبا 100 سال و كمترين آن ها تقريبا 50 سال سابقه دارند.
همه ساله هيئت های مذهبی در سطح شوشتر با حركت از محلي خاص به محلی ديگر در روزهايی از دهه نخست ماه محرم جلوه اي از عزاداری سنتی اهل بيت امام حسين(ع) را در اين شهرستان سنتی به نمايش می گذارند.
برپایی عزاداری امام حسين(ع) و ياران با وفای آن حضرت همه ساله در شوشتر جاذبه های ويژه ای دارد و مردم خوزستان برای مشاهده، مستندسازان برای فيلمبرداری و عزاداران برای استفاده ويژه از اين مراسم به شوشتر سفر می كنند.
هيئت هاي مذهبي تا پيش از سال 1375 در روز هشتم محرم به مقام حضرت عباس(ع) در شوشتر، روز نهم محرم به مقام بر ابن مالك انصاری ،نخستين شهيد اسلام در ايران و روز عاشورا به بقعه امامزاده عبدالله از نوادگان امام سجاد(ع) می روند و در آنجا به عزاداری می پردازند.
در روز هشتم محرم در رثای حضرت عباس(ع)، در روز نهم محرم در رثای حضرت علي اكبر و در روز عاشورا برای امام حسين(ع) و حضرت علی اصغر(ع) عزاداری می شود.
پس از درگذشت علامه فقيد و بزرگوار شوشتر حاج شيخ محمدتقی شيخ شوشتری(ره) در سال 1374 مردم شوشتر يك روز به عزاداری های خود اضافه كرده و از روز هفتم محرم به عزاداری پرداخته و هيئت های مذهبی خود را تا مزار شريف اين عالم جليل قدر حركت می دهند و در رثای حضرت قاسم ابن الحسن(ع) به عزاداری می پردازند.
حركت هيئت های مذهبی از محل تعيين شده و به بقعه و يا مقام متبرك در نظر گرفته شده همگي بر اساس سنت های ساليان طولانی است كه در شوشتر مرسوم شده است.
شبيه خوانی نيز در هنگام حركت هيئت های مذهبی در شوشتر اجرا می شود و شبيه ها يكی در عصر روز نهم در مسير بقعه برابن مالك انصاری و ديگری در مسير بقعه امام زاده عبدالله شوشتر اجرا مي شود.
در پایان باید گفت:عزاداری امام حسين(ع) در شوشتر دارای فراز و نشيب های فراوانی بوده ولی در 50 سال اخير عزاداری ها بدون تغيير باقی مانده و به ثبات رسيده اند.