
به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از کاشمر، سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، در جلسه شورای اداری کاشمر که در سالن همایشهای فرمانداری برگزار شد، با بیان تاریخچه فعالیت سازمان اظهار کرد: این نهاد در سال ۱۳۵۹ به همت شهید فیاضبخش و با تصویب مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را با هفت مأموریت در عرصه رفاه اجتماعی آغاز کرد و امروز، پس از ۴۵ سال، مأموریتهای بهزیستی به ۱۷۰ مورد افزایش یافته است؛ بهگونهای که نقش و اثرگذاری آن از هیچ وزارتخانهای کمتر نیست.
وی با تأکید بر اهمیت دسترسپذیری ساختمانهای اداری گفت: در حوزه مناسبسازی ۲۹ دستگاه مسئولیت دارند و معتقدم عنوان «مناسبسازی» باید به «دسترسپذیری» تغییر یابد، چراکه دسترسپذیری حق همه مردم است. تاکنون ۵۶ درصد ساختمانهای اداری بهزیستی مناسبسازی شده و انتظار میرود تا پایان سال تمامی ساختمانها برای استفادهکنندگان دسترسپذیر شوند.
حسینی خاطرنشان کرد: ساختمانی که دسترسپذیر نباشد، فایدهای برای استفادهکنندگان ندارد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات این نهاد گفت: بهزیستی نهتنها به معلولان، بچههای یتیم و سالمندان خدمات ارائه میدهد، بلکه همه مردم میتوانند از خدمات بهرهمند شوند، با این تفاوت که افراد نیازمند، خدمات ویژه دریافت میکنند.
وی افزود: تاکنون ۶۲ میلیون بار غربالگری بینایی انجام شده که ۵۵۰ هزار نفر از نابینایی نجات یافتهاند و از ۱۸ میلیون بار غربالگری و خدمات شنوایی نیز حداقل ۵۰ هزار نفر از ناشنوایی پیشگیری شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مسکن و اشتغال اظهار کرد: ۱۴۰ هزار معلول در کشور فاقد مسکن هستند و سال گذشته تعهد اشتغال بهزیستی از ۵۰ هزار فرصت شغلی به ۷۱ هزار نفر افزایش یافت و اشتغال پایدار ایجاد شد.
حسینی تأکید کرد: بهزیستی به جای پرداخت صرف یارانه و مستمری باید با تغییر نگرش به سمت توانمندسازی و فرصتآفرینی حرکت کند. در حال حاضر ماهانه سه همت یارانه در کشور پرداخت میشود.
وی افزود: اگرچه دو ماه قبل آمار ۸۲ هزار پشتنوبتی یارانهبگیر به صفر رسید، اما در حال حاضر تعداد پشتنوبتیها به ۴۳ هزار نفر رسیده است.
وی حوزههای آموزش، توانمندسازی، مهارت، اشتغال، مسکن و ازدواج را از اولویتهای سازمان اعلام کرد و گفت: در سال جاری ۱۶۶۶ دانشآموز و دانشجو در شهرستانهای منطقه ترشیز تحت پوشش کمکهای تحصیلی قرار خواهند گرفت و برای ۳۵۱ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
وی افزود: احداث ۱۵۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف در شهرستانهای منطقه ترشیز با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در دستور کار است و با تخصیص اعتبارات مسکن از هفته گذشته، تعهدات سنوات گذشته نیز اعمال خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه بهزیستی رکورد سهم اعتبارات را در کشور شکسته است، گفت: سهم سایر سازمانها ۲۰ درصد افزایش یافته، اما بهزیستی ۴۰ درصد افزایش اعتبار داشته است.
وی همچنین به اهدای ۶ هزار سری جهیزیه به مددجویان کشور طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: امروز ۳۱۳ سری جهیزیه در خراسان رضوی توزیع شد و هفته آینده چهار هزار سری دیگر نیز اهدا خواهد شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور به اجرای طرح بیمه رایگان زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر اشاره کرد و تأکید کرد که تمام افراد واجد شرایط در منطقه ترشیز تا پایان سال تحت پوشش رایگان این بیمه قرار خواهند گرفت.
حسینی در پایان گفت: سازمان بهزیستی با تمرکز بر توانمندسازی و فرصتآفرینی، مأموریت خود را از پرداخت مستمری صرف فراتر برده و با توسعه خدمات اجتماعی در حوزههای مختلف، کیفیت زندگی مردم را در منطقه ترشیز ارتقا داده است.