به گزارش خبرنگار بسیج، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شهرداری، آموزش و پرورش، هلال احمر، تربیت بدنی و مشارکت سایر دستگاههای اجرایی شهرستان برپا گردیده و مورد استقبال دانشآموزان پایههای ابتدای شهرستان شاهرود، رابطین سلامت و مسئولین و مدیران دستگاههای اجرابی قرار گرفت.
محمدحسن امامیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این مراسم با اشاره به آمار نگرانکننده مرگ ناشی از بیماریهای قلبی گفت: سلامت جامعه در گرو آگاهی و خودمراقبتی مردم است و آموزشهای پیشگیرانه باید از مدارس و خانوادهها آغاز شود و با همکاری بینبخشی و برگزاری چنین نمایشگاههایی فرصتی برای همافزایی و انتقال پیام سلامت به زبان ساده ایجاد میشود.
فشارخون بالا، عامل اصلی مرگهای قلبی در کشور
امامیان افزود: فشارخون بالا علت اصلی مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی است. در حالی که فشارخون بالا کاملاً قابل پیشگیری و کنترل است.
وی با اشاره به نتایج پژوهشهای انجامشده در شاهرود گفت: آمار چاقی، مصرف نمک، و فشارخون بالا در کودکان نگران کننده است و این آمار تاکید میکند که اهمیت آموزش سلامت را از دوران کودکی نشان میدهد.
امامیان اظهار کرد: اگر کنترل فشارخون از سنین پایین آغاز شود بسیاری از مرگهای زودرس قابل پیشگیری خواهد بود.
مصرف نمک در ایران سه برابر حد مجاز جهانی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خاطرنشان کرد: میانگین مصرف نمک در کشور ما سه برابر استاندارد جهانی است و بررسیها در دانشآموزان نشان داد مصرف روزانه نمک بیش از ۱۰ گرم است در حالی که حد مجاز سازمان جهانی بهداشت ۳.۵ گرم است.
توسعه تختهای بیمارستانی بدون پیشگیری نتیجهبخش نیست
امامیان تصریح کرد: اگر تنها به ساخت مراکز درمانی و جراحی بسنده کنیم با موج جدید بیماران روبهرو خواهیم شد و پیشگیری، آموزش و تغییر سبک زندگی اساس سلامت پایدار است و سلامت باید از خانهها و مدارس آغاز شود.
سلامت مأموریتی مشترک میان همه دستگاههاست
وی از همکاری دستگاههای مختلف در برپایی نمایشگاه قدردانی کرد و گفت: حضور شهرداری، آموزشو پرورش، فرمانداری هلالاحمر، اداره ورزش و سایر نهادها در کنار دانشگاه نشانهای از درک مشترک نسبت به اهمیت سلامت جامعه است و با همدلی و همکاری میتوانیم آیندهای روشنتر برای سلامت شهر و منطقه رقم بزنیم.