به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد تقی غضنفری امام جمعه محمدشهر، مبنی بر تقوای الهی، جهاد کبیر و مسائل شهری و منطقهای، به شرح زیر است:
بسماللّهالرّحمنالرّحیم
الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابىالقاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةللَّه فى الأرضین. اوصیکم عباد للّه بتقوى للّه و نظم امرکم.
همهى برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خود را دعوت و توصیه میکنم به حفظ تقواى الهى؛ این اصلِ حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالى است.
اگر به توفیق الهى بتوانیم در عمل فردى، در عمل جمعى، در کار سیاسى، در کار اجتماعى، رعایت تقواى الهى را بکنیم، همهى خیرات و همهى الطاف الهى شامل حال ما خواهد شد.
درود و رحمت خداوند و ارواح مطهر شهدا عزیز و گرانقدر محمد شهر و حومه درود میفرستیم به روح ملکوای بنیانگذار جمهوری اسلامی امام امت رضوان الله سلام به محضر امام زمان و نائب برحق ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله عظما الامام خامنهای
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا. احزاب: أیه ۳۱ای کسانی که ایمان آوردهاید! خدا را فراوان یادکنید»
امام على علیه السلام درباره نقش یاد خدا در سازندگی انسان میفرماید:
أصل صلاح القلب اشتغالُهُ بِذِکرِ اللهِ
اساس سامان یافتن دل، اشتغال آن به یاد خدا است
یکی از کاملترین مصداق ذکر آیه ۹ سوره مبارکه جمعه است.
در آستانه ۵ مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه به فرمان ولی
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَای مؤمنان، چون برای نماز روز جمعه ندا دهند به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این اقامه نماز جمعه و ترک خرید و فروش برای شما بهتر است اگر به پاداشش معرفت و آگاهی داشتید.
جایگاه روز جمعه
در اسلام در میان روزها روز جمعه از اهمیت خاصی برخوردار است و روایات در این باره بسیار است که به برخی از آنها اشاره میشود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: جمعه، سرور روزهای. هفته و دارای بزرگترین مرتبه در نزد خداوند متعال است.
«جمعه، روز کمک به محرومان و فقر است، جمعه روز ظهور امام زمان علیه السلام و پایان غیبت آن حضرت است، در روز جمعه درهای آسمان برای بالا رفتن اعمال بندگان باز میشود.
پیامبر میفرماید در روز جمعه خداوند کارهای نیک را چند برابر و کارهای زشت را محو میکند، به درجات مؤمنان میافزاید دعاها را اجابت میکند، بلاها را دور و حاجات مؤمنان را برآورده میسازد.
هر کس روز جمعه به زیارت قبر پدر و مادر یا یکی از آنها برود گناهانش بخشیده و نام او در زمره نیکان نوشته میشود.
جایگاه نماز جمعه
اولین اقدام پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله پس از هجرت به مدینه، اقامه نماز جمعه بود.
نمازی که دعوت به آن با جمله «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع شده است.
نمازی که با جمله «فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللَّهِ» مردم به اقامه آن ترغیب شدهاند.
نمازی که فرمان ترک داد و ستد را به همراه دارد.
نمازی که در روایات هم وزن حج شمرده شده است.
«علیک بالجمعة فانها حج المساکین»
نمازی که بعد از خطبه اش دعا مستجاب میشود.
نمازی که با تکیه امام جمعه به اسلحه اقامه میشود.
نمازی که سبک شمردن و استخفاف آن نشانهی نفاق شمرده شده است.
نمازی که در آن امام جمعه باید مردم را به تقوا سفارش کند.
نمازی که در آن مردم از مسایل جهان آگاه میشوند، نمازی که باید به جماعت برگزار شود و نمیتوان آن را فردی خواند.
نمازی که سفارش شده تسهیلات لازم برای حضور زندانیان مالی در آن فراهم شود.
نمازی که سزاوار است، سفر به خاطر حضور در آن به تأخیر افتد.
حضرت علی علیه السلام در نامهای به حارث همدانی میفرماید: روز جمعه مسافرت مکن تا در نماز حاضر شوی مگر سفری که در راه خدا باشد و یا کاری که به انجام آن معذوری.
نمازی که سفارش شده از روز قبل خود را برای حضور در آن آماده کنید.
حضرت على علیه السلام از اینکه روز پنج شنبه دارویی مصرف کنند که سبب ضعف و عدم شرکت در نماز در روز جمعه شود مردم را نهی میفرمودند.
امام باقر علیه السلام در وصف یاران پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: آنان از روز پنج شنبه خود را برای نماز جمعه آماده میکردند.
نمازی که ثواب شرکت در آن برای مسافر بیش از ثواب افرادی است که مقیم همان شهرند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر قدمی که مؤمن به سوی نماز جمعه بر میدارد خداوند هول و هراس روز قیامت را از او کم میکند.
نماز جمعه کفاره گناهانی است که انسان در طول هفته انجام میدهد البته مادامی که گناهان کبیره را رها کند.
هر کس سه جمعه پی در پی بدون عذر موجه نماز جمعه را ترک نماید، نام او به عنوان منافق ثبت میشود. من ترک الجمعة ثلاثة متتابعة لغیر علة کتب منافقا»
و در روایت دیگری میخوانیم هر کس به غیر از بیماری و عذر موجه دیگری سه جمعه در نماز جمعه حضور نیابد، خداوند بر قلب او مهر میزند.
هر کس نتوانست در نماز جمعه شرکت کند، پس مبلغی را صدقه دهد تا کفارهی عدم حضور او در نماز جمعه باشد).
رسول گرامی اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس در زمان حیات و یا پس از مرگ من نماز جمعه را از روی انکار یا استخفاف و سبک شمردن ترک کند خداوند کارش را جمع نمیکند در آمورش برکت قرار نمیدهد و حج و صدقه او قبول نیست، مگر آن که توبه کند.
در این رابطه مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش پراهمیت نماز جمعه در تقویت ایمان و روحیه اسلامی مردم میگوید نماز جمعه یکی از پایههای اساسی حفظ نظام اجتماعی و مهمترین عامل حفظ روحیه و ایمان مردم است.
نماز جمعه محلی برای نمایش عزم سیاسی جامعه بروز احساس برادری و صمیمیت میان مردم و جایگاهی برای حل برخی از مشکلات اجتماعی و از بین بردن نگرانیها و اضطرابهای ناشی از تبلیغات مسموم و غیر واقعی دشمنان اسلام است.
۱ صفر ورود کاروان اهل بیت امام حسین (ع) به شام (۶۱ ق)
(إِنَّ عَمَّتِی زَیْنَبَ کَانَتْ تُؤَدِّى صَلَوَاتِهَا مِنْ قِیامِ الفَرَائِضَ وَ النَّوَافِلَ، عِنْدَ سَیرِ الْقَوْمِ بِنَا مِنَ الْکُوفَةِ إِلَى الشَّامِ.
امام سجاد (علیه السلام) روایت میکنند: عمهام زینب (سلام الله علیها) در مسیر اسارت از کوفه به شام همهی نمازهای واجب و مستحب را ایستاده به جای میآورد.
وَ فِی بَعْضِ الْمَنَازِلِ کَانَتْ تُصَلِّی مِنْ جُلُوسٍ.
اما در یکی از منازل دیدم نشسته نماز میخواند.
فَسَأَلْتُهَا عَنْ سَبَبٍ ذَلِکَ.
وقتی علت را پرسیدم
فَقَالَتْ: أُصَلِّی مِنْ جُلُوسِ لِشِدَّةِ الْجُوعِ وَ الضَّعْفِ فرمود: «سه شب است از شدت گرسنگی و ضعف نشسته نماز میخوانم
مُنْذُ ثَلَاثِ لَیالٍ، لِأَنَّهَا کَانَتْ تُقَسِمُ مَا یُصِیبُهَا مِنَ الطَّعَامِ عَلَى الأطفال، لِأَنَّ الْقَوْمَ کَانُوا یَدْفَعُونَ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا رَغِیفًا وَاحِدًا مِنَ الخُبْزِ فِی الیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ
مستدرک عوالم العلوم و المعارف، ج ۱۱، ص ۹۵۴)).
چون سهمیهی نان خود را به کودکان میدهم؛ و این در حالی بود که بنی امیه به هر اسیر تنها روزی یک قرص نان میداد!
تاریخ گواه است که طاغوت در هر زمان از گرسنگی به عنوان «سلاحی» برای درهم شکستن اراده ها، تحمیل ذلت و تسلیم و از بین بردن روحیهی مقاومت استفاده کردهاند.
بنی امیه در شام با سلاح گرسنگی میخواستند نوادگان پیامبر (ص) را ذلیل کنند و تسلیم بی قید و شرط را به آنان تحمیل کنند.
امروز همان گرسنگی، سلاحی شده تا مردم غزه را به زانو درآورند ندای الموت و لا المذلة را سرکوب کنند و مقاومت را به تسلیم محض وادارند.
از کاروان اسرای کربلا تا امروز هدف یکی است خرد کردن روح مقاومت و وادار کردن جبهه حق به تسلیم.
امروز هر انسانی که برای غزه مینویسد، با بغض فشرده در گلو چشمانی اشکبار، قلبی داغدار و دستی لرزان از شدت غصه و غم مینویسد.
باریکه غزه امروز به صحنه یکی از فجیعترین فجایع انسانی قرن تبدیل شده است.
محاصرهای که رژیم صهیونیستی بر این منطقه تحمیل کرده، نه تنها از طریق بمبارانهای بی امان، بلکه با سلاحی خاموشتر و ویرانگرتر یعنی گرسنگی زندگی میلیونها نفر را به مخاطره انداخته است.
در حالی که تصاویر کودکان گرسنه و صفهای طولانی برای دریافت چند قرص نان در رسانههای جهانی منتشر میشود، سکوت و انفعال نهادهای بین المللی و برخی کشورهای منطقه این فاجعه را به یک نسل کشی تدریجی تبدیل کرده است.
توصیف ابعاد این بحران واقعا از توان زبانها و قلمها خارج است.
انفعال جهانی از بی عملی تا همدستی
یکی از دردناکترین جنبههای بحران غزه، انفعال جامعه جهانی در برابر این فاجعه است.
سازمان ملل متحد که خود را متولی حقوق بشر میداند، بارها هشدار داده که غزه در آستانه بزرگترین بحران انسانی قرن قرار دارد. با این حال این هشدارها به اقدامات عملی منجر نشدهاند.
شورای امنیت به دلیل و توی مکرر آمریکای جنایتکار فلج شده و نشستهای اضطراری به بیانیههای نمادین و بی اثر ختم میشوند.
حتی سازمانهای بشر دوستانه مانند هلال احمر و یونیسف که وظیفه ارسال کمکهای اضطراری را دارند با موانع متعدد در مسیر ارسال غذا و دارو مواجهاند.
در سطح منطقهای برخی کشورهای عربی نیز در این انفعال شریک بودهاند مصر با کنترل شدید گذرگاه رفح
عملاً به محاصره غزه کمک کرده است.
کشورهای حاشیه خلیج فارس که روابط اقتصادی رو به رشدی با رژیم صهیونیستی دارند، از هرگونه اقدام عملی برای فشار بر تل آویو خودداری میکنند.
حتی کاروانهای مردمی مانند کشتی "مادلین"، که با هدف ارسال کمک به غزه حرکت کردند با موانع دیپلماتیک و بازداشت فعالان مواجه شدند.
این رفتارها نشان دهنده یک شکاف عمیق میان افکار عمومی جهان عرب که به شدت از مردم غزه حمایت میکند و دولتهای منطقهای است که در راستای مصالح سیاسی خود عمل میکنند.
مقاومت مردم غزه پایداری در برابر گرسنگی
با وجود این فشارهای بی امان مردم غزه نشان دادهاند که روحیه مقاومت آنها قابل شکستن نیست.
حماس و دیگر گروههای مقاومت با حفظ ساختار نظامی و انجام حملات هدفمند علیه نیروهای صهیونیستی نشان دادهاند که اراده مردم غزه همچنان پابرجاست.
با توجه به تشدید بحران آب در تابستان امسال
به نظر میرسد تدوین برنامه اجرایی برای سه مقطع زمانی میتواند بخشی از مسیر خروج از بحران را هموار کند.
در کوتاه مدت پیشنهاد میشود، جدولهای اطلاع رسانی، درباره زمان بندی قطعیها تهیه و به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.
همچنین لازم است میزان کسری منابع آب و برآورد ساعات و روزهای قطعی در ماههای آینده به طور رسمی اعلام شود.
در میان مدت، تشکیل ستاد مرکزی تصمیم گیری در حوزه آب میتواند به هماهنگی میان نهادهای متولی همچون وزارت نیرو، وزارت کشاورزی سازمان محیط زیست و وزارت صمت و همچنین ایجاد انسجام در سیاستگذاری کمک کند.
در بلندمدت نیز بازنگری در سیاستهای کلان بخش کشاورزی و صنعت باید در اولویت قرار گیرد.
واقعیت آن است که مدیریت تنش آبی، بدون همراهی اجتماعی ممکن نیست و این همراهی تنها با شفافیت اعتماد سازی و اطلاع رسانی مستمر به دست میآید.
مدیران از واژه «قطعی» پرهیز میکنند؛ ولی برای حل مساله نخستین گام روبه رویی با مشکل است.