۲۱ / خرداد / ۱۴۰۴ - 11 June 2025
22:27
کد خبر : 9693551
۱۴:۰۵

۱۴۰۴/۰۳/۲۰

پاسخ روابط‌عمومی شرکت مخابرات به مطالبات مردم مشهد

باتوجه‌به گلایه شهروندان از نابسامانی آنتن‌دهی، اینترنت ضعیف اپراتورها و معضلات خطوط تلفن، روابط‌عمومی شرکت مخابرات مشهد به مطالبات مردم پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس، ضعف آنتن‌دهی دو اپراتور ایرانسل و همراه اول و در دسترس نبودن و اینترنت ضعیف شبکه‌ها، مشکلاتی در زندگی روزمره شهروندان ایجاد کرده است.

 یکی از شهروندان بلوار محمدیه در منطقه الهیه در گفت‌وگو با شهروند خبرنگار ستاد گفت: آنتن‌دهی و اینترنت در این منطقه بسیار ضعیف است، لطفاً رسیدگی کنید.

 یکی از ساکنان محله صادقیه بیان کرد: آنتن‌دهی هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در منطقه طبرسی شمالی بسیار ضعیف است.

 خانمی که در محله توس زندگی می‌کرد، با اشاره به آنتن‌دهی و اینترنت ضعیف بلوار توس و دوست‌آباد توضیح داد: در شرایط عادی هم اپراتور ایرانسل روزی دو ساعت اینترنت ندارد. دیگر از این وضعیت کلافه شده‌ایم.

 شهروند دیگری اذعان کرد: اینترنت و شبکه همراه ایرانسل در محدوده توس ۳۳ خیابان نسترن ۱۷ بسیار ضعیف است، به صورتی که حتی برخی مواقع قطع می‌شود.

 مردی که ساکن بلوار پیروزی بود، عنوان کرد: آن‌قدر آنتن‌دهی ضعیف است که حتی هنگامی که تلفن زنگ می‌خورد متوجه نمی‌شویم؛ چون آنتن نداریم. آنتن در طبقات بالا بهتر است؛ ولی در طبقات پایین آنتن‌دهی در حد صفر است.

 کارمندی باتوجه‌به شرایط کاری خود و دور بودن از خانه خاطرنشان کرد: من در مجتمع شبنم در خیابان اندیشه زندگی می‌کنم. تلفن‌خانه ما بوق نمی‌خورد، حتی از سر خط هم امتحان کردم. دو بار با شماره ۲۰۱۱۷ تماس گرفتم. تلفن گویا مشکل خرابی خط را ثبت کرد؛ اما کسی برای بازدید مراجعه نکرد. برای بار سوم تماس گرفتم؛ اما تلفن گویا گفت مشکل خرابی شما نامفهوم می‌باشد! به مخابرات منطقه مراجعه کردم و پاسخ دادند که پرسنل ما مراجعه کرده و علت قطعی تلفن را قطعی برق ثبت کرده است. چرا پرسنل با من تماس نگرفتند که مشکل را برایشان توضیح دهم؟

 شهروندان دیگری در مناطق شهرک ولیعصر، بلوار صبا در منطقه سیدی، بلوار قرنی، منطقه استاد یوسفی، خیابان بهشتی در منطقه کوهسنگی، بلوار نماز و مناطق دیگر نیز از آنتن‌دهی و اینترنت ضعیف خطوط همراه گلایه کردند.

 اینها فقط بخشی از صدها مطالبه مردم است که خواستار پاسخ و پیگیری مسئولین شرکت مخابرات بودند.

 مجیدرضا محمودی ثانی، رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان رضوی در پاسخ به سؤال شهروندی مبنی بر «تلفن قطع است؛ اما چرا برای آن قبض صادر می‌شود؟» اظهار کرد: قطع بودن تلفن دلایل مختلفی از جمله مشکل داخلی در سیم‌کشی یا تجهیزات داخل ساختمان مشترک، مشکلات خارج از ساختمان، از سمت مرکز مخابرات و قطعی به دلیل بدهی یا دیر پرداخت‌کردن قبض قبلی می‌تواند داشته باشد. درهرصورت، شبکه تلفن ثابت کشور یک سیستم یکپارچه و گسترده است که نیاز به نگهداری مداوم دارد.

 وی افزود: بر اساس مقررات سازمان تنظیم مقررات، یک هزینه ثابت ماهانه برای نگهداری خطوط تلفن از مشترک دریافت می‌شود چرا که حتی در زمان قطع بودن سرویس (به‌شرط اینکه تقصیر مخابرات نباشد) نگهداری زیرساخت همچنان ادامه دارد.

 محمودی ثانی تصریح کرد: اگر قطعی تلفن دلایل شخصی مانند بدهی یا مشکلات داخلی ساختمان، هزینه ماهانه همچنان روی قبض خواهد بود؛ اما اگر قطعی ناشی از مشکلات فنی، سرقت کابل یا اختلالاتی باشد که از سمت مخابرات ایجاد شده، در این صورت نباید هزینه‌ای از مشترک دریافت شود.

 وی ادامه داد: هزینه ثابتی که ماهانه برای نگهداری خطوط تلفن از مشترک دریافت می‌شود، متفاوت است. این هزینه برای مشترکان ساکن در مراکز استان‌ها ۱۵ هزار تومان در ماه، سایر شهرها ۱۰ هزار تومان در ماه و از مشترکان روستاها هیچ هزینه‌ای بابت نگهداری تلفن ثابت دریافت نمی‌شود.

 رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان رضوی در خصوص ضعیف‌شدن آنتن هنگام قطعی برق توضیح داد: دکل‌ها برق اضطراری برای مدت کوتاه و محدودی دارند. در تمام مراکز مخابراتی و دکل‌های تلفن همراه، باتری‌هایی برای مواقع اضطراری تعبیه شده است. این باتری‌ها طبق استاندارد می‌توانند سایت‌ها را حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فعال نگه دارند؛ اما اگر قطعی برق بیشتر از این زمان طول بکشد، سایت‌ها به‌ناچار خاموش می‌شوند و آنتن هم می‌رود. موضوع تأمین برق وظیفه اپراتورها نیست و خارج از حیطه مأموریت آن‌ها است. باتری‌ها فقط برای محافظت و حفظ عملکرد کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند و توان جبران قطعی طولانی‌مدت برق را ندارند.

وی ذکر کرد: در شرایطی که با محدودیت منابع روبه‌رو باشیم، اولویت با مناطقی است که خاموشی آن‌ها بیشترین آسیب را به شبکه وارد می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر یک مرکز تلفن خاموش و باعث ازکارافتادن ۱۰ سایت دیگر شود، اپراتور تلاش می‌کند اول برق اضطراری را به آن مرکز برساند، یعنی همه چیز بر اساس اولویت‌بندی و منابع موجود مدیریت می‌شود.

 محمودی ثانی در خصوص چگونگی پوشش‌دهی شبکه‌های تلفن همراه داخل یا خارج ساختمان بیان کرد: طبق استانداردهای تعریف‌شده تعهد اپراتورها و مخابرات نسبت به پوشش‌دهی شامل فضای بیرونی ساختمان‌ها است. به عبارتی اپراتورها موظف به تأمین پوشش در معابر، کوچه‌ها، خیابان‌ها و فضاهای باز هستند؛ اما فضای داخل ساختمان‌ها جزو تعهدات آن‌ها محسوب نمی‌شود. دلیل اصلی این مسئله به نوع سازه‌ها و مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها برمی‌گردد.

 وی افزود: در بسیاری از مناطق روستایی یا حتی برخی بافت‌های قدیمی شهری، از دیوارهای ضخیم یا مصالح سنتی مانند کاه‌گل استفاده شده که به‌شدت جلوی عبور سیگنال را می‌گیرند. حتی اگر ساختمان در نزدیکی یک سایت مخابراتی قرار داشته باشد، ممکن است داخل آن هیچ پوششی نداشته باشد.

 رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای گزارش نقاط بدون پوشش (در فضای بیرونی)، مشترکان همراه اول می‌توانند با سامانه ۹۹۹۰ تماس بگیرند. این گزارش‌ها ثبت شده و در فرایند بهینه‌سازی شبکه بررسی و بر اساس نیاز، اقدامات لازم مانند ایجاد سایت جدید یا ارتقا تجهیزات صورت می‌گیرد.

 وی اضافه کرد: در شهرهایی مانند مشهد، به‌ندرت می‌توان منطقه‌ای پیدا کرد که هیچ سایت مخابراتی نداشته باشد؛ اما با افزایش کاربران حتی اگر پوشش وجود داشته باشد، ممکن است شبکه به دلیل تراکم مصرف‌کننده دچار افت کیفیت شود. در گذشته ممکن بود با ۱۰۰ سایت، کل شهر مشهد پوشش داده شود؛ اما امروز با وجود هزار سایت هم ممکن است نیاز کاربران به طور کامل پاسخ داده نشود، چراکه مصرف کاربران و تراکم استفاده به‌مراتب بیشتر از قبل شده است.

 محمودی ثانی اذعان کرد: به‌صورت کلی می‌توان گفت پوشش در سطح شهر وجود دارد؛ اما برای تأمین کیفیت مطلوب باید متناسب با افزایش نیاز مردم، سایت‌های جدید احداث شود. این توسعه هم‌اکنون در جریان است؛ اما همچنان سرعت نیاز کاربران از توسعه اپراتورها جلوتر است. در نتیجه توسعه باید شتاب گیرد تا پاسخ‌گوی نیازهای روزافزون مردم باشد.

خبرنگار: مریم مزاری

شوکت سالاری
خبرنگار: شوکت سالاری

گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید