۰۸ / ارديبهشت / ۱۴۰۴ - 28 April 2025
23:57
کد خبر : 9683244
۰۰:۰۷

۱۴۰۴/۰۲/۰۸

نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام

عدالت آموزشی در ایلام این روزها رنگ و بویی تازه به خود گرفته است؛ همزمان با آغاز نهضت سراسری مدرسه‌سازی، زنگ پایان ۸۳ مدرسه سنگی و فرسوده استان به صدا درآمده و با همت دولت، مشارکت خیران و حضور گروه‌های جهادی، آخرین روزهای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های ناایمن و قدیمی ورق می‌خورد تا نسل فردا در مدارس استاندارد و ایمن، بالنده شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،صدای زنگ آخر در گوشه‌وکنار ایلام این روزها برخاسته است، نه زنگ پایان یک کلاس، بلکه بشارت آغاز عصری تازه برای مدرسه‌هایی که سال‌ها ستون‌های سنگی‌شان را به دوش کشیدند و در سایه محرومیت، فانوس علم و امید را روشن نگه داشتند.

۸۳ مدرسه سنگی و فرسوده، هر یک قصه‌ای از کوشندگی و ایستادگی معلمان و دانش‌آموزانی دارند که در کلاس‌هایی نه‌چندان ایمن، اما با شور و اشتیاقی توصیف‌ناپذیر به استقبال فردا می‌رفتند.

در این روزها، عدالت آموزشی که سال‌ها آرزوی دیرینه مردم ایلام بود، با جدیت و عزمی ملی در حال تحقق است، عملیات بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده نه به عنوان پروژه‌ای تنها عمرانی، بلکه به مثابه نهضتی انسانی و آینده‌ساز در دستور کار دولت چهاردهم، خیران و گروه‌های جهادی قرار گرفته است.

در سرزمین «آلامتو» این عروس زاگرس، نسیم مشارکت و همدلی از شهر تا روستا وزیدن گرفته و مدرسه‌هایی که دیوارهایشان روایتگر خاطرات تلخ و شیرین دیروز بودند، امروز به فردایی روشن و ایمن چشم دوخته‌اند.

نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام

مدارس سنگی و فرسوده، که زمانی نماد کمبود و محدودیت بودند، اکنون با تلفیق اراده ملی و همیاری مردمی، در آستانه دگرگونی بزرگی قرار گرفته‌اند؛ تا کلاس‌های سرد و کوچک دیروز، جای خود را به فضاهای آموزشی استاندارد و سرشار از شور و نشاط دهند و کودکان این سرزمین، «عدالت در آموزش» را نه در حرف، که در عمل و در فضای مدرسه‌های نوساز استان تجربه کنند.

نوسازی ۸۳ مدرسه سنگی و فرسوده استان با بسیج همه ظرفیت‌ها تا پایان ۱۴۰۴

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز نهضت جامع و بی‌سابقه برای نوسازی و ساماندهی مدارس سنگی، فرسوده و کانکسی این استان خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر و مشارکت گسترده دستگاه‌ها، گروه‌های جهادی، خیران و همکاری مردم، ۸۳ مدرسه سنگی و تخریبی تا پایان سال ۱۴۰۴ ساماندهی و به استانداردهای آموزشی کشور نزدیک خواهند شد.

«جلال حمره» تصریح کرد: مسأله ساماندهی و ارتقاء فضاهای آموزشی در استان ایلام با رویکرد عدالت‌محور دولت چهاردهم و تأکید ویژه رئیس جمهور، به صورت جدی و تشکیلاتی در دستور کار قرار گرفته و اکنون با روندی مطلوب رو به پیشرفت است.

وی با بیان اینکه «ساختار توسعه هر کشور بر پایه نیروی انسانی و آموزش صحیح آن است»، افزود: خوشبختانه در ماه‌های اخیر، دولت و دستگاه‌های استانی با محوریت استانداری ایلام و مشارکت همه نهادهای ذی‌ربط، گام‌های عملی و موثری برای تقویت و بازآفرینی زیرساخت‌های آموزشی برداشته‌اند که نتایج آن در آینده نزدیک برای جامعه مشهود خواهد شد.

تشکیل قرارگاه استانی و تقسیم کار تخصصی

مدیرکل نوسازی مدارس ایلام با اشاره به ساماندهی مدیریت کلان اجرای نهضت مدرسه سازی و نوسازی مدارس فرسوده در این استان، اظهار کرد: به منظور راهبری عملیات نوسازی فضاهای آموزشی، قرارگاه عدالت آموزشی استان ایلام با مسئولیت مستقیم استاندار و با نظارت وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و نشست‌های هفتگی و ماهانه با حضور همه دستگاه‌های عمرانی، معین‌های محلی، ادارات تخصصی و نهادهای حمایتی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این قرارگاه، اداره کل نوسازی مدارس استان، محوریت شناسایی دقیق و دسته‌بندی وضعیت مدارس را به عهده دارد و با همکاری ادارات آموزش و پرورش، دفتر فنی استانداری، معاونت عمرانی، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های عضو، نقشه راه جامع برای هر شهرستان تعریف و تدوین شده است.

نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام

شناسایی مدارس اولویت‌دار و تدوین نظام مسائل استانی

حمره با تشریح جزئیات این طرح گفت: براساس آخرین پایش‌ها، از مجموع حدود یک‌هزار و ۲۰۰ فضای آموزشی استان، ۶۸ مدرسه سنگی، ۱۵ مدرسه کاملاً تخریبی و ۱۷ مدرسه کانکسی مستقل در روستاهای دارای تک‌مدرسه شناسایی شده است و افزون بر این، پروژه‌های نیمه‌کاره و عمرانی رهاشده نیز در قالب این فهرست اولویت‌بندی شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه برخی مدارس سنگی استان چندین کلاس درس فعال دارند، خاطرنشان کرد: در چند مدرسه سنگی استان، تعداد کلاس‌ها حتی به ۱۲ باب می‌رسد که نشان‌دهنده عمق مشکل و ضرورت فوریت بخشی به بهسازی محیط آموزشی در مناطق هدف است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس ایلام با بیان اینکه کلاس‌هایی با تراکم دانش‌آموزی بیش از ۳۵ نفر و مدارسی با سرانه فضای آموزشی کمتر از سه مترمربع در اولویت مداخله قرار گرفته‌اند، گفت: کلیه اطلاعات این مدارس به تفکیک شهرستان و پروژه، در «دفترچه نظام مسائل استانی» گردآوری و پس از تایید استاندار و وزارت آموزش و پرورش، برای اقدامات اجرایی و اولویت‌بندی امکانات و اعتبارات ابلاغ شده است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و سازمانی

حمره با تشریح شیوه جلب مشارکت ملی و مردمی در این پروژه بزرگ بیان کرد: بر مبنای تجربه موفق دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور در دوره وزارت بهداشت در زمینه جلب و مدیریت مشارکت مردمی، نظام جدیدی برای حضور مستقیم مردم در مدیریت پروژه‌ها طراحی شده است.

وی بیان کرد: برای هر یک از حدود ۱۲۰ پروژه معرفی‌شده تا پایان سال ۱۴۰۴، یک مدیر پروژه از میان دهیاران، معلمان بازنشسته با سابقه عمرانی یا افراد معتمد محلی برگزیده شده که اطلاعات کامل آن‌ها نزد وزارت آموزش و پرورش و دفتر ریاست جمهوری ثبت و ضبط است و برخی پروژه‌ها حتی به صورت مستقیم از مرکز پیگیری می‌شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس ایلام اضافه کرد: برای هر شهرستان نیز یک «معین پروژه» تعیین گردیده که این فرد هماهنگ‌کننده ارتباط با نهادهای محلی و راهبر پیگیری‌ها و مشارکت مردمی در شهرستان بوده و نقش نهایی در سطح شهرستان نیز با فرماندار و رئیس آموزش و پرورش شهرستان خواهد بود تا انسجام اقدامات تضمین شود.

مشارکت بنیادها، گروه‌های جهادی، خیران و بانک‌ها

حمره درباره بخش اعتبارات و همکاران حمایتی از نهضت مدرسه‌سازی در استان، گفت: در سال جاری و با عنایت ویژه بنیاد علوی، ساخت ۱۹ مدرسه قطعی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

وی بیان کرد: افزون بر این، ۶ تا ۷ مدرسه دیگر براساس توافق با خیرین منطقه‌ای و ملی به زودی در فهرست ساخت قرار می‌گیرند و گروه‌های جهادی، سپاه پاسداران، بسیج و بنیاد برکت نیز همکاری فعال دارند، به گونه‌ای که سپاه و بسیج مسئول اجرا و تکمیل ۱۰ پروژه شده‌ و بنیاد برکت نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام متعهد شده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان ایلام یادآور شد که رایزنی با یکی از بانک‌ها برای افزایش منابع حمایتی نیز انجام گرفته و به زودی تعداد پروژه‌ها و پوشش مالی افزایش خواهد یافت.

نفس‌های پایانی مدارس سنگی در ایلام

برنامه زمان‌بندی و پیگیری تمام‌وقت پروژه‌ها

حمره با اعلام این که هدف‌گذاری اجرای تمامی پروژه‌ها تا مهر ۱۴۰۴ است، تاکید کرد: هدف همه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ هیچ مدرسه تخریبی یا سنگی باقی نماند و تمام دانش‌آموزان ایلام در فضاهایی ایمن، استاندارد و مجهز تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: این طرح ملی با شفافیت و مستندسازی کامل، با تایید استاندار، فرمانداران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها اجرا و گزارش پیشرفت پروژه‌ها به صورت مستمر به تهران ارسال و مراتب ضمن نظارت مردمی و ادارات معین، به دستگاه‌های حاکمیتی منعکس خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس ایلام خاطرنشان کرد: بدون تردید تحقق هدف حذف مدارس سنگی، کانکسی، تخریبی و تامین فضاهای آموزشی استاندارد با همکاری و عزم جدی همه نهادها، خیرین و مردم امکان‌پذیر است و آینده‌ای روشن و پرامید از منظر توسعه انسانی و عدالت آموزشی در ایلام ترسیم خواهد شد.

بی تردید، ساماندهی ۸۳ مدرسه سنگی و فرسوده ایلام تنها یک پروژه عمرانی نیست؛ این نهضت، پژواکی است از همت جمعی که ریشه در باور به عدالت آموزشی و آینده‌سازی برای نسل فردا دارد.

امروز، در کنار تلاش‌های نهادها و حضور معنادار گروه‌های جهادی و خیران، مردم ایلام نیز با همدلی و همکاری بی‌سابقه‌ای قدم در راه نوسازی مدارس گذاشته‌اند تا کودکان این مرز و بوم، درس زندگی را در فضایی امن و استاندارد بیاموزند.

این حرکت بزرگ، ادامه مسیری است که با ابتکار دولت چهاردهم و با شناسایی و اولویت‌بندی فضاهای فرسوده، بهره‌برداری از منابع ملی و جذب مشارکت بخش خصوصی و خیّریه، به سرعت در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شتاب گرفته است.

اختصاص اعتبارات ویژه، انعقاد تفاهم‌نامه با بنیادهای خیریه و ورود گروه‌های جهادی از شاخص‌ترین نقاط قوت این جریان به شمار می‌رود.

به اذعان کارشناسان امر، حذف مدارس ناایمن و تقویت زیرساخت‌های آموزشی، افزون بر ارتقاء کیفیت تحصیل، امید و انگیزه را در جامعه زنده می‌کند و فرصت‌های برابر آموزشی را برای همه فرزندان ایلام رقم خواهد زد.

مسیر نوسازی و توسعه مدارس ایلام هنوز ادامه دارد و پایان این راه، تحقق رویای دیرینه عدالت آموزشی و شکوفایی استعدادهای بی‌شمار نسل جوان استان خواهد بود؛ آرزویی که امروز گام‌های محکمی برای تحقق آن برداشته شده است و فردای روشن مدارس ایلام را نوید می‌دهد.

منبع: ایرنا
جواد زراعتی
خبرنگار: جواد زراعتی

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید