آغاز مرحله استانی رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج با حضور ۱۲۷۵ تیم و ۳ هزار نفر
مسلم معین، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج در افتتاحیه همزمان رویدادهای تولید محتوای دیجیتال بسیج ۳۲ استان که به میزبانی سپاه تهران بزرگ برگزار شد، گفت: سال ۹۷ که ایده برگزاری رویداد تولید محتوای دیجیتال را در بسیج برای کمک به حل یکی از مهمترین مسائل فضای کشور یعنی نهضت تولید محتوای مبتنی بر هنجار های ملی میهنی و مذهبی کلید زدیم، تنها حدود ۲۰ تیم در سطح کشور حضور پیدا کردند.
وی افزود: با رشد سالانه و اضافه شدن مرحله استانی، به آنجا رسیدیم که سال گذشته حدود ۵۰۰ تیم در سراسر کشور به رقابت پرداختند.
امسال گام بلند بعدی را برداشتیم و با اضافه شدن مرحله شهرستانی، در مجموع ۳۳۴۰ تیم و ۷ هزار نفر در بسیاری از شهرستانها شرکت کننده داشتیم که امروز رقابت بین ۱۲۷۵ تیم و ۳ هزار نفر از برگزیدگان در مرحله استانی آغاز خواهد شد. همچنین امسال بخش جشنواره مردمی در قالبهای پوستر مفهومی، کلیپ، موشن گرافیک و … هم به سه بخش اصلی و همیشگی این رویداد یعنی بازیهای تلفن همراه، نرم افزارهای تلفن همراه و انیمیشن اضافه شده است.
وی افزود: به برکت بسیج و دریای جوانان مستعد ایرانی مومن و انقلابی، امسال با تعدد و استقبالی از تیمها روبروشدیم که عملا امکان برگزاری سطح ملی را به صورت متمرکز و یکجا نداشتیم و به جای آن همزمان، در ۳۲ مرکز استان و شهر تهران این مرحله را برگزار می کنیم و منتخبین آنها داوری شده و در نهایت برگزیدگان در سطح کشور معرفی میشوند.
به گفته معین، بسیج توانسته است طی حدود ۶ سال گذشته، علمدار و پیشرو شکلگیری «جبهه مردمی مقاومت مجازی» در برابر «اشغالگری صهیونیسم رسانهای» بر ذهن و فکر مردم ایران باشد.
وی افزود: بسیج در این جبهه در واقع با ایجاد «هستههای مقاومت مردمی در فضای مجازی» در نقطه نقطه ایران اسلامی، برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن (به تعبیر رهبر انقلاب) تلاش میکند؛ اما برای رسیدن به استقلال و آزادی نیازمند استقرار یک حکمرانی مردمی و همراه شدن تصمیم گیران و تصمیم سازان با این «فضای مجازی مردمی و مقاومتی» هستیم.
مسئول سازمان فضای مجازی بسیج تاکید کرد: جبهه مردمی بسیج در فضای مجازی تا امروز موفق شدهاند با «انتفاضه هشتگها» در این نبرد نابرابر روایتها، رخنههای عمیقی در این حصار تبلیغاتی ایجاد کنند، اما اکنون باید به دنبال یک «طوفانالاقصی» در فضای مجازی باشیم که جز با خلاصشدن از رهاشدگی فضای مجازی و اعمال حکمرانی مردمی و عقلانی در فضای مجازی به آن نخواهیم رسید.
به گفته معین، شبکه مردمی بسیج در فضای مجازی در سالهای اخیر توانست «اعتماد به نفس انقلابی» را به مجموعه فعالین و کنشگران انقلابی فضای مجازی تزریق کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیج در عرصه تولید محتوای چندرسانهای یا دیجیتال توانست هم یک شبکه مردمپایه توانمند گسترده ایجاد و تربیت کند هم موفق شد با برگزاری رویدادهای تولیدمحتوای دیجیتال، یک جریانسازی مردمی ایجاد کند.
مسئول سازمان فضای مجازی در ادامه خاطرنشان کرد: شبکههای جریانساز مردمی بسیج در فضای مجازی محدود به آنچه تاکنون شکل گرفته نخواهد ماند؛ مثلا همانگونه که در حوزه بازیسازی با «شکستن انحصارها» به «باشگاه بازیسازهای دنیا» وارد شدیم، در صددیم «شبکهای مردمی از بازیسازها» و همچنین «شبکه مردمی گیمرهای جوان و نوجوان» را ایجاد کنیم. یا به دنبال تشکیل «شبکه مردمی فعالین هوش مصنوعی» هستیم. شبکهای که میتواند در فضای پرشتاب دیجیتال، ابزار هوش مصنوعی را به خدمت «هوش انقلابی» و «هوشیاری معنوی مردم» درآورد و ایران را در رسیدن به هدف قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور برتر دنیا در هوش مصنوعی کمک کند.
به گفته معین، داشتن یک «زبان مشترک" مثل "تولیدات دیجیتال» (مثل بازی و پویانمایی) با نسل چهارم و پنجم، فرصت کمنظیری برای ما در بسیج برای برقراری ارتباط و مفاهمه با این نسل ایجاد کرده است که کمتر نهاد و جریان فرهنگی انقلابی آن را در اختیار دارد.
وی در پایان گفت: ما در فضای مجازی و عرصه تولیدات چندرسانهای به دنبال این هستیم که «فردوسی»های «رستم اقتدار» ایران باشیم تا بتوانیم هنرمندانه و حماسی، با خلق «شاهنامههای» مجازی و چند رسانهای، توانمندیها و شکوه ایران اسلامی را زیبا «روایت» کنیم.