سوریه در اخبار و سوریه در میدان!
به گزارش خبرگزاری بسیج از مشهد مقدس یادداشت حسین عباسیان که به دفتر ارسال شده است به این شرح است...
از فرمانده میدان پرسیدند که اخبار سوریه نگرانکننده است و برخی منابع نوشتهاند فلان شهر هم سقوط کرد. فرمانده نگاهی کرد و گفت: «ما دو تا سوریه داریم، سوریه در اخبار و سوریه در میدان! آنها در رسانه پیروز میشوند و ما در میدان.»
جنگ در سوریه افزون بر میدان، در فضای مجازی هم داغ شده و رسانه های صهیونیستی با روحیه مردم بازی میکنند، در حالی که در میدان آنگونه که آنها روایت میکنند، نیست. تروریستهای تکفیری با تکیه بر جنگ ترکیبی و ادراکی در تلاش هستند تحرکات خود را بزرگنمایی کنند؛ در جنگ ادراکی آنچه در میدان جاری است، با آنچه تروریستها منتشر میکنند، تفاوت چشمگیری دارد. باید دانست که در فرآیند جنگ، عملیات روانی و تولید اخبار غیر واقعی بخشی از جنگ به شمار میآید.
اکنون در سوریه، جنگ روایتهاست و هر کسی فارغ از صحت و سقم خبر زودتر اطلاعرسانی کند، افکار عمومی را در مسیر خود قرار داده است.طی چند روز اخیر، نمونههای نادرستی در بازنشر ویدئوهای سالهای قبل، مانند ورود الجولانی به حلب، تصرف زندان و آزادی زندانیان به دست تروریستها و ... مشاهده شد که نیازمند فراست و تیزبینی در مراجعه به مراجع خبری معتبر است.
تجربه بهرهگیری قدرتمند گروههای تکفیری از تکنیکهای عملیات روانی و شبکههای اجتماعی بین المللی، ضرورت راستیآزمایی اخبار و سنجش صحت و اتقان در گزارشهای جنگ را بیش از پیش میکند. باید بر این نکته انگشت تأکید گذاشت که رسانهها نمیتوانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند؛ اما میتوانند تعیین کنند به چه فکر کنند.
از مهمترین کارکردهای رسانه، تعیین اولویتهای ذهنی عموم مردم است. در فضای داخلی کشور نیز مشاهده شده است که گاهی مسابقه های بدون فراخوان و نانوشته برای اعلان خبر و روایت منفی از پدیده هایی که در حال رقم خوردن است یا احتمال وقوع آن وجود دارد، شکل گرفته است! به نظر میرسد، با سازکارهای موجود و وضعیتی که بر رسانههای امروز جامعه ما حاکم است از یک سو و ماهیت تحولات منطقه، دامنه آنها و سطح بحرانهای حادث شده از سوی دیگر پیادهسازی سناریوهای مطلوب را در ابعاد دفاعی و تهاجمی با مشکل جدی مواجه کند.
نکته پایانی اینکه به تعبیر برخی از اندیشمندان، مانند «ژان بودریار»، تصویر جنگ خلیجفارس در «سیانان» واقعیتر از خود جنگ بود. بدون تردید، باید نگرش دستگاهها به رسانه تغییر کند و سازکارهای اطلاعرسانی در مسائل ملّی باید اصلاح شود.ورود سریع و جذاب به اتفاقات و پدیدهها، مسئله شناسی قوی، دانستن ادبیات و فنون اقناع، پرهیز از فضاسازیهای گمراه کننده، روایتگری و روایتسازی صحیح در چارچوب الزامات، روشها و تکنیکهای تولید محتوا در فضای مجازی از مهمترین عوامل پیشرفت در این مسئله است.