سلوک توحیدی به بیان مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان /بخش دوم

همدان-مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان در سخنرانی با موضوع سلوک توحیدی به بحث امام شناسی پرداخت.
کد خبر: ۹۶۴۱۵۱۶
|
۱۸ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
سلوک توحیدی به بیان مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان /بخش دوم

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام الیاس نجاری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان در سخنرانی با موضوع سلوک توحیدی به بحث امام شناسی پرداخت که گزیده‌ای از آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمین الرحیم. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ.» توبة 105. و بگو: عمل کنید یقیناً خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را می بینند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: وَ الْمُؤْمِنُونَ هُمُ الْأَئِمَّهْ. «المُؤْمِنُونَ» همان ائمّه هستند.

* احاطه علمی انسان کامل بر عوالم

* ضرورت معرفت به ائمه (ع). امام شناسی. علم امام به همه چیز و به اعمال ما باذن الله.

اگر امام شناسی ما درست باشد و ایمان قلبی به علم امام به اعمال و افکار ما داشته باشیم یقینا خودمان را کنترل می کنیم و سبک زندگی ما سبک علوی و حسینی خواهد بود که همان سلوک توحیدی است. چرا که انسان کامل باذن الله آگاه به اعمال و اخبار ماست. لذا در آیه شریفه مذکور بعد از الله متعال، رسول خدا (ص) و مومنون که معصومین علیهم السلام هستند آمده است.

1ـ یکی از صفات بارز انسان کامل: احاطه علمی و وجودی بر عوالم هستی و بر جمیع کائنات است.

امیر مومنان امام على عليه السلام: أنا عِلْمُ اللّه ِ، و أنا قَلبُ اللّه ِ الواعي، و لسانُ اللّه ِ النّاطقُ، و عَينُ اللّه ِ، و جَنْبُ اللّه ِ، و أنا يَدُ اللّه.

انسان کامل، بر همه مراتب وجود و منازل غیب و شهود احاطه دارد. او چون مظهر همه اسمای الهی است و یکی از اسمای الهی هم اسم قیوم است لذا انسان کامل بر عوالم هستی احاطه قیومی دارد.

به اذن الهی، هیچ امری بر ولیّ امر، مخفی نیست. آنها بر جمیع ذرّات کائنات احاطه علمی دارند.

* شیخ صدوق (ره) در کتاب الهدایة می‌نویسد: بر هر مسلمانی واجب است که معتقد باشد که امامان گُواهان بر مردمند.

* عَنْ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُهُ (از امام باقر ع) عَنِ الْأَعْمَالِ، هَلْ تُعْرَضُ عَلَی النَّبِیِّ (ص)، قَال:َ مَا فِیهِ شَکٌّ، قُلْتُ لَهُ أَرَأَیْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَی اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ. قَالَ إِنَّهُمْ شُهُودُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۶

* روزى امام صادق (ع) خطاب به اصحاب و افرادى که در مجلس آن حضرت حضور داشتند فرمودند: «ما لَکُمْ تَسُؤُونَ رَسُولَ اللّهِ (ص)؟ "چرا رسول خدا(ص) را از خود مى‏رنجانید؟ شخصى از حضرت سؤال کرد: چگونه ما او را اندوهگین می‌سازیم؟ حضرت صادق (ع) فرمودند: أَما تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمالَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ، فَإِذا رَأی فِیها مَعْصِیَةً، ساءَهُ ذلِکَ، فَلا تَسُؤُوا رَسُولَ اللّهِ وَ سَرُّوهُ.... کافی، ج ۱، ص ۲۱۹،  ح ۳. مگر نمى‏دانید که کلیه اعمال شما بر رسول ‏خدا(ص) عرضه مى‏شود، پس اگر معصیتى در اعمال شما مشاهده نماید باعث ناراحتى و رنجش خاطر او خواهد شد. پس با اعمالِ بدتان، پیامبراکرم (ص) را ناراحت نکنید، بلکه سعى کنید با اعمال خوبتان او را خوشحال و مسرور سازید".

 * ابوبصیر می‌گوید: در کوفه به یکی از بانوان، قرائت قرآن یاد می دادم، روزی در یک موردی با او شوخی کردم، پس از مدتی در مدینه به محضر امام باقر علیه‌السلام رسیدم، مرا سرزنش کرد و فرمود: «کسی که در جای خلوت گناه کند، خداوند نظر رحمتش را از او بر می‌گرداند، آن چه سخنی بود که به آن بانو گفتی؟!» از شدت شرم، سرافکنده شدم و توبه کردم، امام باقر علیه‌السلام به من فرمود: «مراقب باش که دیگر تکرار نکنی و با زنان نامحرم شوخی ننمایی». بحار، ج 46، ص 247 

* ابوصباح روزی به در خانه امام باقر علیه‌السلام آمد، و در را زد، یکی از کنیزان خانه‌ی امام به پشت در آمد تا در را باز کند، ابوصباح خطایی انجام داد. در همین هنگام امام باقر علیه‌السلام در میان خانه با صدای بلند فرمود: اُدْخُل لا اُمَّ لَک: «ای مادر مرده! وارد خانه شو» اَبوصَباح وارد خانه شد و به امام عرض کرد: «قصد گناه نداشتم، بلکه می‌خواستم بر ایمانم در مورد شما «که آیا از پشت پرده‌ها اطلاع دارید یا نه؟» بیفزایم.» فرمود: «راست می‌گویی، اگر می‌پندارید که این دیوارها، جلوی دید ما را می‌گیرند، چنان که جلوی دید شما را می‌گیرند، پس بین ما و شما چه فرق است، بپرهیز که بار دیگر، چنین گناهی را مرتکب نشوی. کَشْفُ الغُمَّة فی مَعْرِفَةِ الأئمّة (ع) ، ج 2، ص 353 

2ـ عرضه اعمال در روزهای دوشنبه و پنجشنبه

* اعمال امت در هر روز دوشنبه و پنج  ‏شنبه بر پیامبر (ص) عرضه می‌شود و ایشان از آنها آگاه می‌شود. مجمع البیان، ج ۵، ص ۶۹

* داودبن‌کثیر گوید: «من پسرعمویی داشتم که ناصبی و معاند و مخالف اهل بیت بود  مطلع شدم که او و عیالش در تنگنا به‌سر می‌برند. قبل از سفرم به مکّه، مبلغی را برای هزینه‌ی او اختصاص دادم. به مدینه رسیدم، نزد امام صادق (علیه السلام) نشسته بودم که به من فرمود: یَا دَاوُدُ، لَقَدْ عُرِضَتْ عَلَیَّ أَعْمَالُکُمْ یَوْمَ الْخَمِیسِ، فَرَأَیْتُ فِیمَا عُرِضَ عَلَیَّ مِنْ عَمَلِکَ صِلَتُکَ لِابْنِ عَمِّکَ فُلَانٍ فَسَرَّنِی ذَلِکَ. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۲۸

3ـ عرضه اعمال هر صبح و شام

عبدالله بن ابان مى‏گوید: به حضرت رضا (ع)، عرض کردم که براى من و خانواده‏ام دعایى کنید. حضرت فرمودند:   أَوَلَسْتُ أَفْعَلُ، وَ اللّهِ إِنَّ أَعْمالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ. کافی، ج ۱، ح ۴. مگر من دعا نمى‏کنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شبى برمن عرضه مى‏شود لذا در هر مورد که مناسب باشد دعا مى‏کنم. عبدالله مى‏گوید این حرف امام براى من تعجب آور بود که اعمال ما هر روز و شب بر امام عرضه شود. ایشان وقتى متوجه تعجب من شدند خطاب به من فرمودند: آیا کتاب خداوند عزوجل را نمى‏خوانى آنجا که مى‏فرماید: وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ. و در ادامه فرمودند: به خدا سوگند در این آیه مراد از مؤمنون على‏بن‏ابى‏طالب(ع) است.

* یکی از اصحاب امام رضا (ع) می‌گوید: روزی به امام رضا (ع) عرض کردم: برای من و خانواده ام دعا کنید. * ابوبصیر در روایتی از امام صادق (ع) چنین نقل می‌کند: تُعْرَضُ الأَعْمالُ عَلی رَسُولِ اللّهِ‏ (ص) أَعْمالَ الْعِبادِ، کُلَّ صَباحٍ، أَبْرارَها وَ فُجّارَها، فَاحْذَرُوها، وَ هُوَ قَولُ اللّهِ تَعالی: «إِعْمَلُوا فَسَیَری اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ. کافی، ج ۱، ص ۲۱۹، ح ۱

عزیزان! اهل بیت (ع) از گناهان ما، شرمنده و خجل می شوند:

* شخصی به امام رضا (ع) عرض کرد: إِنَّ مِنْ شِیعَتِکُمْ قَوْماً یَشْرَبُونَ الْخَمْرَ عَلَى الطَّرِیقِ ... فَعَرِقَ وَجْهُهُ ثُمَّ قَالَ: اللَّهُ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یَجْمَعَ فِی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بَیْنَ رَسِیسِ الْخَمْرِ وَ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ. بحار۲۷, ص۳۱۴.    

امام رضا علیه السلام، در مجلسی حضور داشتند. اطلاع دادند یکی از شیعیان شراب خورده است: إِنَّ مِنْ شِیعَتِکُمْ قَوْماً یَشْرَبُونَ الْخَمْرَ عَلَى الطَّرِیقِ ... فَعَرِقَ وَجْهُهُ ثُمَّ قَالَ: اللَّهُ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یَجْمَعَ فِی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بَیْنَ رَسِیسِ الْخَمْرِ وَ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ. بحار۲۷, ص۳۱۴.    

امام رضا (ع): وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ خَمِیسٍ.  در نقلی دیگر: وَ اللَّهِ إِنِّی لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِ یَوْمٍ أَعْمَالُهُمْ.

آیا لذّت مقطعی آن هم لذّت حرام، ارزش دارد به خاطر آن، انسان، ولی‌الله الاعظم را خجل و خیس عرق نماید.

* امام مهدی (ع) نیز در توقیع شریف خود خطاب به شیخ مفید (ره) به آگاهی کامل خود از احوال شیعیان اشاره کرده و فرموده اند: فَإِنّا یُحِیطُ عِلْمُنا بِأَنْبائِکُمْ وَ لایَعْزِبُ عَنّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبارِکُمْ. ما بر احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۵.

* حضرت امام خمینی (ره): ائمه معصومین (ع) ناظر امور ما هستند. ما تحت مراقبت هستیم. نامه اعمال ما هفته ای دو بار پیش امام زمان سلام الله علیه می رود. من خوف این دارم که کاری کنیم که امام زمان پیش خدا شرمنده بشود. کار ما موجب افسردگی امام زمان بشود. باعث سرشکستگی حضرت نزد ملائکه الهی بشود.

آیت الله سعادت پرور: خداوند علم به‏ «ما كانَ وَ ما هُوَ كائِنٌ وَ ما لَمْ يَكُنْ» تا قيام قيامت به حضرت زهرا(س) عطا فرمود.

* شخصی خطایی کرده بود امام صادق (ع) به او گفت: فلان گناه را نکن مادرم زهرا (س) ناراحت و اذیت می شوند. سوال کرد: «يَبْلُغُهَا؟» می‌رسد؟ واقعا کارهای ما به مادرتان زهرا (س) عرضه می شود؟ امام صادق (ع) فرمودند: «إِنَّ ذَلِكَ يَبْلُغُهَا» بله می رسد «فَيَشُقُّ عَلَيْهَا» و ایشان ناراحت می‌شوند، اذیّت می‌شوند. «قَالَ إِي وَ اللَّهِ» یعنی بله، به خدا سوگند که می‌رسد. علل الشرایع, ج۲,ص۵۹۰. اين بر وجود مبارک حضرت مي‌رسد و رنج مي‌برد و مشقّت دارد.

جمع بندی: معرفت به حقیقت انسان کامل و علم امام به غیب و شهود، باذن الله، موجب خودکنترلی بیشتر و تضمین سعادت دنیوی و اخروی، و سبک زندگی ما سلوک توحیدی خواهد شد. ان شاءالله

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار