نمیشود با کشف حجاب بهعنوان یک آسیب اجتماعی برخورد نکرد/ بیحجابی، مقدمه تسلط استعمار+تصاویر
به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد مقدس، آیتالله سید احمد علمالهدی عصر روز گذشته در اجتماع پرشور راهپیمایان ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب که به مناسبت سالگرد واقعه قیام گوهرشاد در ایوان مقصوره حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب اظهار کرد: خداوند عالم در قرآن کریم میفرماید «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِالْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَایُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًارَحِیمًا» و به زنان مسلمان دستور میدهد تا حجاب و پوشش کامل داشته باشند.
وی افزود: شما خواهران و برادران بزرگواری که برای احیای این فریضه عبادی به راه افتادید تا پاسدار آن باشید، همان خشنودی و رضایتی را از جانب امام رضا (ع) کسب میکنید که طبق کتب معتبر دینی هنگام نزول آیه ۵۹ سوره احزاب بر قلب پیامبر (ص) ایجاد شد.
ضرورت تکریم و تبیین حادثه گوهرشاد
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شما خواهران غیرتمند و برادران غیور مشهدی در حرکتی که امشب انجام دادید، اقدام و عمل شما فقط محدود به صیانت و دفاع از حجاب نبود؛ بلکه پاسداشت و تکریم میراث شهدای مظلومی بود که ۸۹ سال قبل در همین صحن و مکان بهخاطر دفاع از حجاب به خاک و خون کشیده شدند. آنها همان قهرمانان مظلومی بودند که سالها قبل در معرض گلولههای داغ مسلسل و شربنل رضاخانی قرار گرفتند و همه به شهادت رسیدند.
وی با بیان اینکه واقعه گوهرشاد، قیامی مردمی برای صیانت از حجاب بود، ادامه داد: متأسفانه واقعیت این است که حادثه گوهرشاد بهدرستی بیان نشده و حقایق آن بهدرستی مورد تبیین قرار نگرفته است. حتی در صداوسیما هم رویه اشتباهی در دستور کار است و گفته شده قیام مردم در مسجد گوهرشاد برای مخالفت با کلاه پهلوی و دفاع از حجاب بوده درحالیکه این موضوع اصلاً صحت ندارد و همه چیز، فقط و فقط منحصر در موضوع حجاب بود. اصلاً مسئله کلاه پهلوی نبود. مردم فقط مدافع حجاب بودند.
مشهدالرضا (ع)، پیشتاز نهضت دفاع از حجاب
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: در برابر توطئه کشف حجاب رضاخانی، سراسر کشور به اعتراض ملت ملتهب شد؛ اما مشهدالرضا (ع) از همان ابتدا متفاوت از کل کشور بود. پیشوای این تحصن نیز مرحوم آیتالله حسین قمی بود که ابتدا برنامهای را بهصورت تلگراف به دولت مرکزی ارسال کرد؛ اما وقتی مؤثر واقع نشد، تصمیم گرفت از مشهد به تهران برود و با شخص رضاخان به مذاکره بنشیند.
وی تأکید کرد: وقتی آیتالله قمی با این تصمیم از مشهد بهطرف تهران حرکت کرد و در باغ سراجالملک حرم عبدالعظیم حسنی اقامت کرد تا روند مذاکرات با دولت رضاخانی را آغاز کند، مردم مشهد شنیدند که شاه دستور بازداشت مرحوم قمی را صادر کرده و قصد اعدام ایشان را دارد. اینجا بود که روند تحصن بهصورت رسمی شکل گرفت و مشهدیها به همراه علما و بزرگان بازار در مسجد گوهرشاد بست نشستند. مرحوم حجتالاسلام مطهری پدر بزرگوار استاد شهید مرتضی مطهری، ایشان خودش کامیونها را پر از جمعیت میکرد و ملت را از فریمان به مشهد میآورد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همزمان با این قضایا، جریان دیگری هم در سبزوار اتفاق افتاد؛ آن هم قیام مردم این شهر در اعتراض به عبور خودروی حامل پادشاه افغانستان از شهرشان بود؛ زیرا همسر او کشف حجاب کرده بود. مردم راه را بستند و تحتتأثیر حقگویی مرحوم بهلول، اجازه عبور شاه فاسد افغانستان را ندادند.
وی بیان کرد: روایت دستگیری مرحوم علامه بهلول از همین زمان آغاز شد و پس از آغاز تعقیب حکومت، مرحوم علامه به مشهد آمد و خود را به جریان متحصنین مسجد گوهرشاد رساند. در این هنگام، اگرچه ایشان در حرم مطهر بازداشت شد و مأموران، او را به بازداشتگاه موقت کشیکخانه دربانان صحن کهنه انتقال دادند؛ اما مرحوم نواب احتشام پدرخانم شهید نواب صفوی وقتی از ماجرا آگاه شد، جمعی از تحصنکنندگان را با خود همراه کرد تا علامه را نجات دهند و ایشان را به مسجد گوهرشاد بیاورند. منبری که همان زمان توسط مرحوم بهلول انجام شد و ایشان که کلاه پهلوی را زیر پا انداخت و آن را نماد بیغیرتی خواند، قیام گوهرشاد بهصورت رسمی آغاز شد.
حرمت حجاب به خون شهدای گوهرشاد است
آیتالله علمالهدی ضمن واکاوی مرحله اصلی وقوع کشتار رضاخانی در مقابله با قیام مردم مشهد اظهار کرد: وقتی حدود سه هزار نفر جمعیت در ایوان مقصوره، مسجد گوهرشاد و حتی صحنها و رواقهای مجاور جمع شدند، سحرگاه روز ۲۱ تیر، واقعه دردناک و جنایت تاریخی رضاخان ناپاک با میدانداری ارتش او آغاز شد و مسلسلهای رضاخانی از پشتبام، ایوانها و پنجرههای مشرف به صحن به کار افتادند. حتی درهای خروجی شبستان را هم بستند تا آخرین فرد هم کشته شود.
وی افزود: آقاجان نگویید تعداد کشتههای واقعه معدود بود. مگر برای کشتههای معدود، آن همه خودروی سنگین میآورند؟ تاریخ شاهد است صدهها کامیون بزرگ و خودروی سنگین وارد حرم مطهر رضوی شدند، پیکرها را جمع کردند و از گودال خشتمالها در خیابان میرزا کوچکخان فعلی تا حتی باغ خونی و کوهسنگی، آنها را دستهجمعی دفن کردند. همه این جریانات در حالی اتفاق میافتاد که طبق گزارش مستند تاریخ، برخی افراد مجروح دراینبین بودند که ناله میکردند و حرف میزدند، اما همانها هم به همراه شهدا، زندهبهگور شدند.
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برادران من، خواهران گرامی، عزیزان من، حدود ۹۰ سال قبل یک عده مردم در همین مکانی که شما الان نشستهاید، بهخاطر حجاب قیام کردند و همگی غریبانه در آغوش امام رئوف (ع) به شهادت رسیدند. این حرمت حجاب است. خون این شهدا مظهر ضرورت صیانت از حجاب است. این توصیه صریح دین است.
کشف حجاب، توطئه انگلیسیها بود
آیتالله علمالهدی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه کشف حجاب رضاخانی توطئه اصلی انگلیسیها برای درهم شکستن مقاومت اسلامی ملت ایران بود، تصریح کرد: این کارها همه توطئه انگلیسیها بود. جریان کشف حجاب از سالها قبل از ماجرای گوهرشاد آغاز شده بود و برنامهریزی کرده بودند که اول کار، با آوازخوانی دختران جوان کشف حجاب کرده در مراکز تجمع افسران، کار را آغاز کنند. دیگر حتی از سال ۱۳۱۲ کار به جایی رسید که پاسبانهای رضاخانی، زنان محجبه را اگر میدیدند با اجبار چادر از سرشان میکشیدند.
وی تأکید کرد: مرحوم اخوی بزرگ من خودش نقل میکرد که با چشم خودش دیده، پاسبانی در محدوده صحن موزه یا همان صحن جامع پیامبر اعظم (ص) فعلی، زن محجبهای را هدف شرارت خود قرار داده، دست انداخته چادر آن بانو را طوری کشیده که حتی بخشی از موهای سر او نیز کنده شده است. عزیزان من، این توطئه با چنین قساوتی اجرا میشد.
امامجمعه مشهد گفت: توطئه کشف حجاب، کار انگلیسیها بود. آنها این تجربه را از فرانسویها آموخته بودند؛ زیرا آن زمان که استعمار فرانسه در الجزایر توسط قیام عمر مختار به چالش کشیده شده بود، اروپاییها در باتلاقی گرفتار شده بود که اصلیترین عامل بحران برایشان نیز همان عمل انقلابی زنان مسلمان و محجبه بود. به همین دلیل، فرانسویها از یکزمان مصمم شدند کشف حجاب اجباری را در الجزایر اجرایی کنند و اگرچه ابتدا با مقاومت مردم مواجه شد؛ اما از یکزمان به بعد، مردم این توطئه را پذیرفتند و در نتیجه، تمام دستاوردهای مربوط به مقاومت اسلامی در الجزایر نابود شد.
وی بیان کرد: انگلیسیها هم طبق همین الگو اراده داشتند تا با کشف حجاب، کار به جایی برسد که مردم ایران، استکبار و استعمار انگلیس را بپذیرند و دیگر در مقابل آنها قیامی انجام ندهند. کشف حجاب باعث میشود زن بیحجاب اسیر غرایز نفسانی شود. اگر بنا شد زنان و دختران با احترام ذاتی خود بازیچه شهوترانی یکمشت عیاش شوند، هم حرمت آنها پایمال میشود و هم جامعه روبهزوال و فروپاشی میرود. اگر بنا شد، کشف حجاب بر جامعه حاکم شود، هر استعمار و استکباری توسط مردم پذیرفته میشود.
کشف حجاب، مقدمه ترویج بیبندوباری
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در دوران رژیم پهلوی، شمار بانوان فرهیخته و دانشگاهی بسیار کمتر از زنان بدکاره بود. شما ببینید یکی از چهار کاباره بزرگ دنیا در آن زمان در تهران بود. این زنان و دخترانی که در فاحشهخانهها کار میکردند، اینها هم دختران و زنان همین جامعه بودند، اینها هم پدر و مادر داشتند؛ اما توطئه فرهنگی باعث شد به این درجه برسند.
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: مگر میشود کسی پیدا بشود بگوید نباید با بیحجابی برخورد کرد؟ خب پس چهکار کنیم با این ناهنجاری؟ اگر در یک حکومت بنا شد با ناهنجاریها برخورد نشود، پس باید با این مسائل چهکار کنند؟ مگر میشود با فساد، معضلات و آسیبهای اجتماعی برخورد نکرد؟ کشف حجاب هم مثل همینها یک آسیب اجتماعی است.
مرز اقدام فرهنگی و برخورد مشخص است
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه مرز میان اقدام فرهنگی و برخورد در حوزه بیحجابی باید دقیقاً مشخص باشد، خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم عدهای مثل گذشته پیدا بشوند، بیایند بگویند مقابله با بیحجابی نباید صورت بگیرد تا حرمت زن و دختر محترم این کشور پایمال شود. اینکه خانمی در مقابل افراد نامحرم در خانواده تصمیم بگیرد چه نوع پوششی داشته باشد، تا زمانی که محدود به چهاردیواری خانهاش باشد، باید با کار فرهنگی آن را مورد تبیین قرارداد اما اگر همین خانم بخواهد با همین پوشش بیرون از خانه بیاید، اینجاست که باید فراتر از کار فرهنگی، راهکار مقابله با بیحجابی را در پیش گرفت.
وی ادامه داد: عزیزان من، این اسلام اسلامی است که امام حسین (ع) پای آن ایستاد. باید ما نیز با قدرتهای متخاصم با آن و البته جریانهایی که خواهان براندازی آن از درون هستند، مقابله کنیم. این اسلام، اسلامی است که پسر پیامبر (ص) برای صیانت از آن جانش را فدا کرد، حالا ما بایستیم و نگاه کنیم یک عده بهخاطر سلیقه شخصی خواهان برهمزدن حکم آن هستند؟