به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر گرامیداشت هفته بسیج و ایام فاطمیه، به شرح زیر است:
در خطبه هفته گذشته عرض شد، اسلام دینی است که بواسطه معارفی که دارد انسان را به سوی تربیت نفس هدایت و راهنمایی میکند و در همهی عرصههای زندگی این تربیت نفس خودش را نشان میدهد که در خطبه گذشته آثار مدیریت نفس در میدان جهاد و مبارزه را اشاره کردیم، انسان مؤمن، انسان باورمند به خدای متعال همیشه یاد خدا در زندگی او هست، اساسا کسی در حال تربیت نفس خودش هست، یاد خدا ستون و محور آن تربیت نفس است که اگر نباشد، کار به درستی پیش نمیرود، انسان ممکن است در حین برنامه ریزی کند غفلتا مرتکب گناهی شود، کسیکه با برنامه زندگی میکند و در حال تربیت نفس است به تعبیر قرآن کریم سریع توبه میکند و برمی گردد، آن هم با ابزار یاد خدا، خدای متعال در سوره آل عمران آیه ۱۳۵ میفرماید: وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُون در این آیه اشاره به یکى دیگر از صفات پرهیزکاران شده که" آنها ویژگیهایی دارند که یکی از آنها اینست که اگر مرتکب گناهى شوند بزودى بیاد خدا مىافتند و توبه مىکنند و هیچگاه اصرار بر گناه نمىورزند". در کتاب ارزشمند تفسیر نمونه اینگونه آمده است که از تعبیرى که در این آیه شده چنین استفاده مىشود که انسان تا بیاد خدا است مرتکب گناه نمىشود آن گاه مرتکب گناه مىشود که به کلى خدا را فراموش کند و غفلت تمام وجود او را فرا گیرد، اما این فراموشکارى و غفلت در افراد پرهیزگار نمیماند، بزودى بیاد خدا مىافتند و گذشته را جبران مىکنند، آنها احساس مىکنند که هیچ پناهگاهى جز خدا ندارند و تنها باید آمرزش گناهان خویش را از او بخواهند (وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ) کیست جز خدا که گناهان را ببخشد". باید توجه داشت که در آیه علاوه بر عنوان فاحشه، ظلم بر خویشتن نیز ذکر شده (أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ) و فرق میان این دو ممکن است این باشد که فاحشه اشاره به گناهان کبیره است و ظلم بر خویشتن اشاره به گناهان صغیره. در پایان آیه براى تاکید مىگوید:" وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ":" آنها هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمىورزند و تکرار گناه نمىکنند". در ذیل این آیه از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود:" الإصرارُ أن یُذنِبَ العَبدُ و لا یَستَغفِرَ، و لا یُحَدِّثَ نفسَهُ بالتوبةِ فذلکَ الإصرارُ": اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد، این است اصرار بر گناه. در کتاب" امالى صدوق" از امام صادق علیه السلام حدیثى پر معنى نقل شده که خلاصه آن چنین است:" هنگامى که آیه فوق نازل شد و گناهکاران توبه کار را به آمرزش الهى نوید داد ابلیس سخت ناراحت شد، و تمام یاران خود را با صداى بلند به تشکیل انجمنى دعوت کرد آنها از وى علت این دعوت را پرسیدند، او از نزول این آیه اظهار نگرانى کرد، یکى از یاران او گفت: من با دعوت انسانها به- این گناه و آن گناه تاثیر این آیه را خنثى میکنم، ابلیس پیشنهاد او را نپذیرفت، دیگرى نیز پیشنهادى شبیه آن کرد که آنهم پذیرفته نشد، در این میان شیطانى کهنه کار بنام" وسواس خناس"! گفت من مشکل را حل میکنم، ابلیس پرسید: از چه راه؟ گفت: فرزندان آدم را با وعدهها و آرزوها آلوده به گناه مىکنم، و هنگامى که مرتکب گناهى شدند یاد خدا و بازگشت به سوى او را از خاطر آنها مىبرم، ابلیس گفت راه همین است، و این ماموریت را تا پایان دنیا بر عهده او گذاشت"! روشن است که فراموشکارى نتیجه سهلانگارى و وسوسههاى شیطانى است، و تنها کسانى گرفتار آن مىشوند که خود را در برابر او تسلیم کنند، کسانیکه بدون برنامه زندگی میکنند و نسبت به مسئله تربیت نفس بی توجه هستند و بی برنامه، ولى مردان بیدار و با ایمان کاملا مراقبند که هر گاه خطایى از آنها سرزد در نخستین فرصت آثار گناه را با توبه و استغفار از دل و جان خودشان بیرون میکنند و در نتیجه خدای متعال مغفرت خودش را شامل حال اینچنین انسانهایی میکند، ان شاءالله ادامه مباحث هفته آینده. (قل أعوذ برب الناس)
۶ آذر ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به روایت ۷۵ روز که ایام فاطمیه اول را تسلیت عرض میکنم، در خصوص فاطمیه چند نکتهای را عرض کنم نکته اول پیرامون عظمت خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام خامنهای: «خطبه فاطمۀ زهرا (س) اینقدر پرمغز است که مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهجالبلاغه است. فاطمهى زهرا (س) با بهترین و زیباترین عبارات و زبدهترین و گزیدهترین معانى صحبت کرده است.» این خطبه عرشی، دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است. به بیان آیتالله جوادی آملی: شایسته است خطبه نورانی فدک در حوزهها و دانشگاهها واحد درسی قرار بگیرد تا روی آن کار و تحقیق صورت بگیرد و نخبگان در این زمینه آرا و نظرات خود را ارائه کنند. این خطبه یک بخش علمی عمیق دارد که آن چند سطر اوّل است؛ بعد معارف توحیدی را تشریح و اوصاف الهی را تبیین میکنند، بعد وحی و نبوت، عظمت و رهآورد قرآن کریم را بازگو میکنند؛ بعد نتیجه انقلاب اسلامی که بهوسیله پدر بزرگوارش (سلام الله علیه و علی أهل بیته) صورت پذیرفت را شرح میدهد؛ بعد جریان فدک را مطرح میکنند و با این کار هم خلیفه وقت را استیضاح میکنند و هم از مردم مهاجر و انصار گِله میکنند. این خطبه از با برکتترین و ذخیرهمندترین معارف دینی ماست. یکی از دانشمندان اهل سنت که شیعه شد، دکتر عبدالمنعم حسن از کشور سودان است. وی علت شیعه شدنش را به آموزههای خطبه فدکیه حضرت زهرا (علیه السلام) نسبت داده است. در مقدمه کتابش با عنوان «بِنُورِ فَاطِمَةَ اِهْتَدَیتُ» مینویسد: زمانی که هنوز شیعه نبودم، روزی در جلسهای خطیبی خطبه فدکیه میخواند و من نیز گوش میکردم. عبارات آن انگار مثل تیر بر قلب و دلم مینشست. هرچه فکر کردم، دیدم این خطبه با این زیبایی و فصاحت از یک آدم عادی نمیتواند صادر شده باشد، ولو این که او دانشمند فرهیخته باشد. این خطبه زخم دلم را مرحم گذاشت، جراحات روحی مرا التیام بخشید. پس از آن تحقیق کردم و کمکم با معارف شیعه آشنا شدم.
محتوای قرآنمحور خطبه فدکیه حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها، یک درس بزرگ برای شیوه تبلیغ دین است. این درس بزرگ عبارت است از اینکه باید منبرها و خطبههای قرآنی برویم. باید خروجی منبرها و خطبههای ما، ایجاد عشق و علاقه به قرآن (اولا) و آشنایی با معارف قرآن (ثانیا) در بین آحاد جامعه باشد. سخنرانی ما باید مردم را تشنه ارتباط با قرآن و تدبر در قرآن نماید. به بیان امام صادق (علیه السلام):» (ینْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یمُوتَ حَتَّى یتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یکُونَ فِی تَعْلِیمِهِ) «سزاوار نیست مؤمنی بمیرد مگر اینکه یا قرآن را یاد گرفته باشد یا در حال یادگیری باشد، حضور قرائت قرآن سبب ازدیاد ایمان جامعه میگردد. خداوند در سورۀ انفال میفرماید: «وَ إِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا» (انفال: ۲). نکته دوم پیرامون حرکت تبیینی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، بعد جریان رحلت پیغمبر خاتم (ص)، وظیفه ما به عنوان محبین او و رهروان مکتب او چیست؟ برپایی عزاداری است، خب خوبست کسی هم اشکالی ندارد و اساسا مراسم گرفتن یکی از شعائر دینی ماست لکن رفتار خود حضرت چه بوده، همان بزرگواری که ما برای مصائب او عزاداری میکنیم، رفتار و اقدام او رفتار و اقدام تبیینی است، اینکه در تاریخ نقل است که ۴۰ شبانه روز در خانه انصار و مهاجرین را میزند و موضوع غدیر و فراموشی آن را یادآور میشدند و بازخواست میکردند که چرا فرموش شده و اقدامی نمیکنید؟ ببینید خود حضرت که ما فقط به مصائیب و سختیهای او توجه میکنیم و عزاداری میکنیم، خودش توجه نداشت و به دفاع از امام و، ولی پرداخت و خودش را فدای، ولی الله کرد، ما اگر بخواهیم مطابق سیره حرکت کنیم، آن مجلسی و مراسم و عزاداری ارزش بیشتری دارد که علاوه بر عزاداری، مسئله تبیین موضوعات را هم داشته باشد، تحلیل مباحث را داشته باشد، چرا جامعه آنگونه شد که در مقابل همهی شواهدی که همه دیدید، سکوت کردند و دم نزدند؟ و سایر سوالات فلذا درخواست ما اینست با محوریت یک شخص مورد اطمینان و بصیر، حلقههای تحلیلی را در مساجد، هیئات مذهبی و مدارس راه بیندازید، مبلغین عزیز از فرصت محافل فاطمی استفاده کنند و موضوعات که مرتبط با معارف خطبه فدکیه را بررسی و تحلیل کنند. نکته سوم در خصوص مراسمات فاطمیه اول و دوم براساس آنچه دعب و روش بزرگان شیعه بوده و اخیرا هم حضرت آقا در محافلی که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برگزار میکنند، همین مسئله را رعایت میکنند اینست که زمانی که در نظر دارند برای فاطمیه اول و دوم ۵ روز است، دو روز قبل شهادت و دو روز بعد شهادت، فلذا ما هم در جلسات محضر عزیزان عرض کردیم که به مساجد و هیئات مذهبی اعلام کنند که این زمان را حتی الامکان رعایت کنند و مردم عزیز هم در این زمان احترام ایام را بیشتر داشته باشند و نسبت به سیاه پوشی شهر هم برای ایام فاطمیه اول و دوم همین زمان ملاک عمل باشد. ان شاءالله
۵ آذر ماه سالروز تاسیس و تشکیل بسیج مستضعفین است که جا دارد گرامی بداریم یاد و نام امام راحل عزیزمان را و همچنین شهدای عظیم القدرمان را و محضر همهی بسیجیان عزیز خاصه فرماندهان محترم ناحیه و حوزههای بسیج تبریک و تهنیت عرض کنم و عرض خداقوت و تشکری داشته باشم از تلاشهای عزیزان بسیجی، خاصه فرمانده محترم ناحیه و فرماندهان حوزههای بسیج ماهدشت و شهرک پیام، برادران و خواهران گرانقدر، رهبر معظم انقلاب، در جملهای نغز فرمودند: "فتح الفتوح امام، پرورش جوانان بسیجی بود". این بیان گویای این حقیقت مهم است که به خلاف آنچه اغلب مردم - حتی انقلابی و متدین- تصور میکنند، محصول واقعی هر انقلاب، و سنجهای که باید موفقیت هر انقلابی را با آن مورد ارزیابی قرار داد، پیش و بیش از هر چیز، نه پیشرفتهای علمی و صنعتی و نظامی و اقتصادی و مانند آنها، که تحولی است که در جانها پدید آورده، و کیفیت و کمیت انسانهای ترازی است که توانسته است در دامان خود پدید آورد و بپرورد. پدیده مبارک و نورانی بسیج مستضعفین، از عظیمترین، ارزشمندترین و ماندگارترین یادگارهای امام خمینی رضوان الله علیه است. امام بسیج و بسیجیان را مصداق کاملی از ایثار، فداکاری، اخلاص، عشق به خدا، عشق به اسلام، عشق به شهادت و مردمی بودن میدانستند. ایشان فراگیربودن، داوطلبانهبودن اعضا، مردمیبودن، پایداری، پایبندی به اصول و مبانی دینی و توانایی در برخورد با هر گونه تهدید فرهنگی و نظامی را از ویژگیهای بسیج برشمردهاند؛ و فرمودند که عامل موفقیت بسیج در ایمان آنان نهفته است؛ بسیج مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمیتوانند آن را بشناسند. هرگاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام برای خدا فرا میخواند و میتواند سرتاسر یک کشور را بسیج کند، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالی آن است. بسیج و بسیجی با قدرت ایمانی که دارد در همهی عرصهها که ورود کند موفق و سربلند است مانند دانشمند عزیز هستهای مان شهید وارسته و فرزانه و محقق و دانشمند دکتر محسن فخری زاده که سه شنبه ۷ آذرماه سالروز شهادت او بدست دستهای آلوده رژیم منحوس صهیونیستی است، بروح مطهر او و همهی شهدای هستهای و بسیجی مان صلواتی هدیه بفرمائید. همین فرهنگ بسیجی است که وقتی توسعه پیدا میکند مانند مقاومت حزب الله و حشد الشعبی و گروههای مقاومت فلسطینی شکل میگیرد و ابرقدرتهای پوشالی را به چالش میکشد، به تعبیر رهبر فرزانه و حکیم مان که فرمودند، رژیم پر ادعای صهیونستی از یک گروه نه یک کشور، نه یک دولت، شکست خورد و ضربه فنی شد و این بمبارانها و جنایات جبران آن شکست فضاحت بار نخواهد کرد و اخیرا هم مطلع شدید که آتش بس چند روزه اعلام کردند آنهم با شرایط حماس که این خود یک پیروزی جدیدی است که اعلام کردند که اگر آتش بس ادامه پیدا نکند، سایر گروههای مقاومت ورود خواهند کرد و حماس هم قابلیتهای جدید خود را به میدان خواهد آورد، این همان ظرفیت نورانی بسیج است. به امید نصرت مردم قهرمان و مظلوم فلسطین و نصرت نهایی ظهور حضرت حجت سلام الله علیه، ان شاءالله
چند نکته پایانی عرض کنم:
۱. در سالهای گذشته، رهبر انقلاب، بارها و به بهانههای مختلف، از قانون حجاب دفاع کردند و محکم پشت آن ایستاده اند. اتفاقاً بارها شده است که به صراحت، از اقدام امام راحل در زمینه حجاب، تمجید کرده اند. برای مثال فرمودند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد». با این بیان مسئولین هنوز پی به هشدارهای رهبری معظم نبردند و نسبت به یک اقلیت هنجارشکن، که هم خلاف شرع مرتکب میشوند و خلاف قانون بی تفاوتند، آقای مسئول غیرتت کجا رفته؟ مسئولیت دست شماست! اهرمهای قانونی دست شماست! چرا اقدام نمیکنید؟ آقای نیروی انتظامی، آقای قوه قضائیه، آقای دولت، خودتان میگوید معطل لایحه عفاف و حجاب نباید ماند و قانونهای فعلی کفایت میکند! خب، اقدامتان کو؟ حرف درمانی نسبت به دغدغههای به حق مؤمنین بس است! اقدامات فرهنگی تان، اقدامات تبیینی تان، اقدامات قضائی تان در جای خودش در فضای عمومی کجاست؟ اعتبارات دست شماست! اختیارات دست شماست! به خاطر اسلام و انقلاب و خون شهدا به خودتان بیایید و کاری بکنید!
۲. در خصوص حلقه دره و مرکز دفن زباله است، خب چندین سال مردم این منطقه در رنج بسر میبرند و برخی روزها که باد از آن سمت میوزد، فضای شهر بوی تعفن به خودش میگیرد، خب کی بناست حل شود؟ میگویند دستگاه زباله سوز راه حل است و از چین باید خریداری شود، و در حال تنظیم قرارداد و ... هستیم، اگر بپذیریم راه حل فقط آن است، تا کی مردم ما در شهر و شهرک پیام باید رنج بکشند و تحمل کنند، در زمانی دیگر هر عرض کردم، دستگاه زباله سوز سادهترین را و گرانترین راه است و تنها راه حل نیست مگر موضوعی دیگر میان باشد، راه دیگری هم هست، مقداری سخت و ارزان و آن هم ورود دادن شرکتهای دانش بنیان است، بیایند تا مشکل را حل کنند و آورده و سودش تنها تولید برق مانند دستگاه زباله سوز نباشد که علاوه بر آن کارهای دیگری هم انجام شود.
۳. خب الحمدلله شنیدیم که موضوع شهرستان شدن ماهدشت در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و برای تایید نهایی به هیئت دولت ارسال شده که ان شاءالله بزودی شاهد این اتفاق مهم و تاثیر گذار در منطقه باشیم، این یکی از مطالبات به حق و فوری این مردم است که جا دارد از نماینده محترم، ولی فقیه حضرت آیت الله حسینی همدانی و استاندار محترم که در سفر اول ریاست محترم جمهور مطرح شد و مطالبه شد و در همان جلسه مورد موافقت آیت الله رئیسی قرار گرفت که از ایشان هم قدردانی میکنیم، همچنین از نمایندگان محترم که پیگیری کردند، از مسئولین سابق که در این شهر و در این تریبون مطالبه کردند و ان شاء الله محقق خواهد شد.
۴. چهارمین نکته مربوط به اردوگاه الزهراست که برای یکی از مسئولین پیامی فرستادم که واقعا من احساس نگرانی میکنم برای این اردوگاه بلحاظ مسائل و دغدغههایی که هست و باید عملیات نجاتی شکل بگیرد و از این وضعیت خارج شود و راه حل هم اینست که برگردد به استان تا به آن رسیدگی شود، که در این بخش هم وزیر فعلی و محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر صحرائی موافقت خودشان را اعلام کردند که منتظریم همین امسال خبر بازگشت این اردوگاه هم اعلام شود و از آقای وزیر میخواهیم که در سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان البرز این خبر خوش را هم بدهند.