به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا زادبر از دیگر پژوهشگران تاریخ معاصر نیز در مراسم دیژه برنامه سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی با بیان اینکه آوینی هیچ فرقی با دیگران نداشت، اظهار کرد: اینکه آوینی از کامران تبدیل به سید مرتضی میشود به دلیل تحولی است که در او رخ داده و مربوط به تحول عمومی جامعه است.
وی با بیان اینکه عدهای میگویند شهدا تربیت شده زمان شاه بودهاند، افزود: این جمله در ظاهر درست است؛ بسیاری از شهدا اصلا اهل نماز شب نبودند بلکه در اثر انقلاب اسلامی تحولی در افراد ایجاد شد اما این تحول درجهای داشت، یک نفر در حوزه تفکر دچار تحول شد و شهید آوینی میشود.
این پژوهشگر گیلانی با اشاره به حوادث اخیر حرم امام رضا(ع) بیان کرد: دو روحانی در حرم به شهادت میرسند؛ تفاسیر اهل تشیع را ببینید، آوینی تحت تأثیر تفکر امام و قرائت امام خمینی از اسلام است، بازرگان هم از اسلام قرائت داشت اما آوینی تحت تأثیر قرائت امام بود و این همان چیزی است که در مدیران کل وجود نداشت.
زادبر با بیان اینکه امتیاز آوینی به تکنیک نبود بلکه به نگاهش بود، ما باید انقلاب و رنسانی انجام دهیم، افزود: این انقلاب برای برگرداندن اندیشهای است که در گوشهای قرار گرفته و این وظیفه هنرمندان است،. آوینی مخاطب شناس بود ما باید اندیشه آوینی را بشناسیم که اندیشه او قرائت امام خمینی از اسلام بود، آوینی اگر روحانی و پاسدار هم میشد روی اندیشه امام کار میکرد.
وی با تأکید بر اینکه آوینی از اندیشه امام به دو کل رسید و آن دو کل این بود که ایران قبل از انقلاب در حوزه عدالت، اندیشه شکست خورده، افزود: آوینی برای پول کار نمیکرد اما هنرمندان امروز برای پول کار میکنند از طرفی به آنها پول برسد برای همان طرف کار میکنند.
*اندیشه آوینی به دلیل فهم درست از انقلاب اسلامی است*
این پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه اندیشه آوینی به دلیل فهم درست از انقلاب اسلامی است، گفت: چرا امروز به این وضعیت فرهنگی در رشت رسیدهایم که در یک مسیر چند کیلومتری چند فروشگاه لوازم نگهداری سگ وجود دارد؟ چون نگفتهاند که رشتیها چه بلایی بر سر انگلیس و روس آوردند.
زادبر با اشاره به تفاوت آوینی با جلال آل احمد و شریعتی بیان کرد: شریعتی تاریخ نمیدانست، جلال هم در تاریخ دستوپا میزد، جلال تلاش میکرد بیشتر پایبند به تاریخ باشد اما آوینی ذهنیت تاریخی داشت، شما اگر مفهوم استقلال، آزادی و عدالت را متوجه شوید باید از دوره فتحلی شاه تا ۵۷ و از ۵۷ تا امروز را با هم مقایسه کنید آن وقت متوجه میشوید که اوضاع خوب است و یا آن قدر هم بد نیست اما اگر فقط از ۵۷ تا امروز را ببینید تصور میکنید که اوضاع بد و سیاه است.
برای تولید هنری خوب در تراز آوینی نیازمند ذهینت تاریخی هستیم
وی با تأکید بر اینکه ما برای تولید هنری خوب در تراز آوینی نیازمند ذهینت تاریخی هستیم، گفت: تمام آثار آوینی دارای ذهیت تاریخی است، او تاریخ عاشورا را به خوبی میشناسد، باید تاریخ اسلام را از شروع حرکت پیامبر تا ظهور را بخوانیم، بعد ذهیت تاریخ در آثارمان میآید، اگر میخواهیم آوینی در آثار به ما کمک کند باید به دنبال ذهنیت تاریخی باشیم.
این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی دومین ذهنیت تاریخی آوینی را شناخت تمدن غرب عنوان کرد و افزود: آوینی تمدن غرب را می شناخت، در عین حالی که تاریخ اسلام را می خوانیم بابید تاریخ تمدن غرب را بخوانیم.
زادبر با بیان اینکه امروز جنگ ما با ارتش و موشک آمریکا نیست ما با تمدن و اندیشه غرب میجنگیم، تصریح کرد: تمدن و اندیشه غرب را باید بدانیم بدون شناخت نمیتوان با اندیشه غرب جنگید، آوینی تک تیراندازی در عرصه هنر بود، ما نیز باید باید تک تیرانداز باشیم.
وی با بیان اینکه سومین ذهینت تاریخی، تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر است، افزود: کلید واژه رهبر انقلاب در سه سخنرانی اخیر با مثالهای تاریخی است، ایشان میفرمایند جهاد تبیین قطعی و فوری است اگر میخواهیم در آثار و نقد و نگاه ما به جامعه و مسؤولان درست عمل کنیم باید ذهنیت تاریخی درستی داشته باشیم.