اجرای سند تحول بنیادین بهترین مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد پورداود در همایش تجلیل از معلمان جهادگر و بسیجیان فرهنگی استان که به همت سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در خانه معلم همدان برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس آیات نورانی قرآن کریم کسانی که باید رسالتی بزرگ را انجام دهند به خدا عشق میورزند و جز به خشنودی او نمیاندیشند، اظهار داشت: جهاد در راه خدا به طور مستمر از برنامههای آنان است و در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق از ملامت هیچ ملامت کنندهای نمیهراسند.
وی با تاکید بر اینکه بسیج در همه عرصهها بیادعا و پر عمل ظهور و بروز داشته است، افزود: بسیج در صحنه دفاع مقدس فراز و فرودهای نشأت گرفته از توطئههای دشمنان انقلاب اسلامی و اخیرا هم در مسأله کرونا درخشش ویژه داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه آموزش و پرورش کانون خلق دنیای آینده است، ابراز داشت: معلمان بسیجی به عنوان افسران سپاه پیشرفت جامعه برای پرورش انسانهای مجاهد و اهل عمل که تراز دانشآموزان جمهوری اسلامی است از هیچ کوششی فروگذار نکردهاند.
وی با بیان اینکه در دستگاه تعلیم و تربیت فرهنگیان بسیجی ضمن اهتمام به تزکیه و تعلیم باید هر روز بیشتر از دیروز به سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش است، اهتمام ویژهای داشته باشند، گفت: فرهنگیان بسیجی باید هم در مبانی نظری و هم در کاربست راهکارهای عملیاتی آن، لحظهای درنگ نکنند و به مبانی اساسی تربیت اسلامی یعنی مبانی هستی و انسان شناختی ورود پیدا کرده و نسل آینده را با شناختی عمیق برای ورود به تمدن عظیم نوین اسلامی جهت دهنده باشند.
پورداود با بیان اینکه سنتهای الهی همواره بر زندگی انسان حاکم است، تصریح کرد: علاوه بر سنت عامه و حرکت مناسب آدمی به سوی کمال، سنتهایی چون ابتلا و امتحان، استدراج و امهال را بر گسترده زندگی انسان حاکم کرده است.
وی عنوان کرد: آگاهی نسبت به سنن تاریخی و تیزبینی در شناخت بافت جوامع و تفسیر حوادث تاریخی و آشنایی با سرگذشت پیشینیان و روشنبینی به نهادها، گرایشها و سنن اجتماعی و عوامل شکل دهنده هر جامعهای برای آدمی موجب میشود تا با اقدامات مناسب و به موقع بتوانند در تحولات اجتماعی ثمربخش باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان این که امروز مفاهیم ارزشمندی چون حیات طیبه، هویت، جامعه صالح، مدرسه صالح، تربیت تمام ساحتی نوعی امتحان الهی است، تاکید کرد: شایسته است با مطالعه صحیح در این مفاهیم که رویکرد معنوی و قرآنی دارند، نسخهای شفابخش برای تربیت اسلامی ارائه دهیم و قبل از آن مجهز و با رویکرد فناوریهای نوین آموزشی این مسائل مهم را در مرئی و منظر دانش آموزان قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ما به دنبال تربیتی هستیم که یک فرایند تعاملی و زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته برای هویت دانشآموزان را به دنبال خود داشته باشد، گفت: این فرایند باید به صورت یکپارچه و بر اساس نظام معیار اسلامی و به منظور هدایت آنان در مسیر آماده شدن برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد باشد.
پورداود بهترین مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را که مخاطب آن نوجوانان و جوانان هستند اجرای سند تحول بنیادین دانست و ابراز داشت: من و شما جهت دهندگان فلش به سمت نهج یقین در این راه هستیم و ممکن است با گروههای سخت و دشواری روبرو شویم و این دشواریها با کار جهادی و مخلصانه حتما مرتفع خواهند شد.
وی یکی از ضرورتهای مهم در فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی را استقرار نظام تربیتی مبتنی بر اقتضائات جامعه اسلامی ایرانی دانست و عنوان کرد: تحقق این نوع تربیت مستلزم تغییرات بنیادین در ابعاد و مولفههای نظام آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه چرخشهای تحول آفرین در این مسیر چراغ روشن فراروی ما است، عنوان کرد: باید مدرسه از نهادی آموزشی به نهادی فرهنگی، اجتماعی و مولفه سرمایه انسانی تبدیل شود و از کنترل بیرونی و ایجاد محدودیت به تقوا و ارزشمداری عقلانی و مسئولیت پذیری بیرونی برسد.
وی گفت: مدرسه باید از یک سویه نگری در تربیت به مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان و سهیم شدن در همه عوامل بر اساس تربیت حرکت کند.
پورداود با بیان اینکه باید دانشآموز منفعل را در کلاس به متربی فعال تبدیل کنیم و آنها را از حافظه محوری دور کنیم، ادامه داد: باید دانشآموزان را از انباشت اطلاعات به کسب شایستگی تمام ساحتی تربیت برسانیم.
وی با بیان اینکه باید دانشآموزان را از سازگاری با شرایط محیطی به هویتیابی و مقاومت و تغییر شرایط حرکت دهیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشآموزان به آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری است، برسند.
انتهای پیام/