کمکاری امروز برای فرزندآوری! + جدول
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،دکتر صالح قاسمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم با تأکید بر نقش صداوسیما بر مقوله جمعیت و فرزندآوری اظهار کرد: سازمان صدا و سیما بهعنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تأثیر زیادی در تشویق خانوادهها به فرزندآوری دارد؛ بر این اساس، مخاطبان رسانه ملی میتوانند در رابطه با فرزندآوری نقش محرک، همراه، فعال یا مشوق را داشته باشند.
وی ادامه داد: این سازمان باید برای اثرگذاری بر مخاطبان مختلف شبکههای تلویزیونی، برنامههای مناسبی تهیه کند.
نویسنده مجموعه جنگ جهانی جمعیت تصریح کرد: رسانه ملی در گروه سنی ۳ تا ۹ سال بیش از ۹ میلیون نفر مخاطب دارد! این مخاطبین کودکانی هستند که با مطالبه از پدر و مادرشان میتوانند محرک فرزندآوری والدین خود شوند، اغلب این گروه سنی مخاطبان شبکه پویا و نهال هستند.
وی متذکر شد: گروه سنی ۱۰ تا ۱۸ سال با بیش از ۱۰ میلیون نفر، نوجوانان و جوانانی هستند که با همراهی عاطفی و معنوی تسهیلکننده فرزندآوری والدین خویش خواهند بود؛ شبکه امید و نسیم و... شبکههای مورد نظر این گروه سنی هستند.
قاسمی یادآور شد: بانوان در بازه سنی ۱۹ تا ۴۴ با جمعیت بیش از ۳۶ میلیون، کسانی هستند که در سنین باروری هستند و گروه فعال فرزندآوری بهشمار میآیند؛ تمام شبکههای سراسری بهویژه شبکههای یک، دو، سه و... میتوانند برای این گروه سنی تولید محتوا کنند.
این پژوهشگر جمعیتی خاطرنشان کرد: افراد بالای ۴۵ سال با جمعیت بیش از ۱۹ میلیون نفر با ارائه مشاوره درست و تشویق جوانان بر فرزندآوری بهنگام، میتوانند نقش برجستهای در تشویق به فرزندآوری داشته باشند؛ این گروه سنی نیز مخاطب اغلب شبکهها هستند.
وی متذکر شد: این در حالی است که صدا و سیما در طول سالهای۱۳۶۷ تا ۱۳۹۰، برای تحقق شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" و کاهش نرخ رشد جمعیت اقدامات فرهنگی، آموزشی و رسانهای گستردهای را در دستور کار خود قرار داد؛ بهطوری که اقدامات این سازمان و دیگر نهادهای مرتبط، موجب شد که در بازه زمانی مذکور نرخ باروری کل از ۶,۳ فرزند در سال ۱۳۶۵ به زیر دو فرزند در سال ۱۳۹۰ کاهش پیدا کند!