یادداشت
نقش مادر در تربیت دینی و تعیق باورهای مذهبی کودکان
باورهای دینی و مذهبی در هر جامعه ای از آن دسته مکتوبات قلبی است که در مرحله نخست و به طور حتم در درون خانواده و با وجود معلمی به نام مادر در ذهن و قلب کودک نهادینه می شود. از نمونه های بارز چنین آموزش هایی در دین اسلام و مکتب شیعه تجلی ماه محرم است .
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج- پژوهشگر حوزه زنان و خانواده : اینکه مادر در شکل گیری بخش عمدهای از باورهای کودکی هر فرد تاثیر دارد ، از نظر همه دانشمندان علوم تربیتی و روانشناختی اثبات شده است. در همه جوامع، با همه ادیان آسمانی این مادرها هستند که معلم نخست انسان شمرده می شود و مکتوبات قلبی خود را به فرزندان انتقال می دهند .
افراد با این داشته ها و در ادامه با تجربه دریافت های خارج از خانه هویت اجتماعی و عقیدتی خودشان را شکل می دهند . در برخی از زمان ها یک سو شدن تجربه ها اجتماعی با داشته های درونی باعث می شود فرد با فرهنگ پیشین خود همراه شود و او نیز در مقام پدری و یا مادری آن را به فرزند خود و نسل بعد از خود انتقال دهد اما گاه ممکن است یافته های اجتماعی افراد با داشته های ذهنی و قبلی او مغایرت داشته باشد که در اینصورت بحران هویتی به وجود می آید و فرد فرهنگی جدید برمیگزیند که اگر در مسیر هنجارهای جامعه نباشد به خود و دیگران آسیب می زند .
باورهای دینی و مذهبی در هر جامعه ای از آن دسته مکتوبات قلبی است که در مرحله نخست و به طور حتم در درون خانواده و با وجود معلمی به نام مادر در ذهن و قلب کودک نهادینه می شود. از نمونه های بارز چنین آموزش هایی در دین اسلام و مکتب شیعه تجلی ماه محرم است . اینکه مادر با آمدن ماه های خاصی فرهنگ و آداب خاص آن را به جای می آورد خود نوعی آموزش غیرمستقیم فکری و عقیدتی خواهد بود .
این آداب اگرچه در درون هر خانه و خانواده نسبت به هم تفاوت دارد اما اشتراکات بسیاری نیز در آن مشاهده می شود .محرم از آن دسته ماه هایی است که کودکان علاوه بر یادگیری آداب مذهبی و آیینی این ماه، همانگونه که قبلا اشاره شد به طور غیر مستقیم و البته عمیق با مفاهیم عمده: سیاسی و اجتماعی مکتب شیعه نیز آشنا می شوند مفاهیمی همچون ظلم، مقاومت، پایداری، جهاد و دفاع از آزادی اندیشه، آشنایی با راه حق و باطل و ....
از این رو آن دسته از مادرانی که خود در عمق وجودی شان با چنین واژگانی بزرگ شده اند خواهند توانست بذری مهم و اساسی را در قاموس زندگی اجتماعی فرزند خود به ودیعه بگذارند تا زمانی که تبدیل به درخت تنومند اعتقادات او شود . پس جای تعجب نیست اگر مکتب ضد خدایی و نهیلیستی و پیروان چنین مکاتبی، هدفشان نابودی باغبانی باشد که ریشه فکری انسان را در بندگی خدا و آزادی از یوغ شیاطین می پروراند .
امروزه مادران بیشتر از هر کس دیگری در معرض خطر استهلاک فکری و اندیشه ای هستند و بی آنکه خود بدانند زنجیره انتقال باورهای قلبی خود را می گسلند و نسلهای بعدی را در برهوتی از افکار و اندیشه های استعماری رها می سازند بنابراین وقتی صحبت از مباحث پراهمیت همچون مادران و زنان در خانواده می شود نباید جزء اولویت های چندم یک دولت اسلامی باشد اگر آینده سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه برای دولتمردان آن جامعه اهمیت داشته باشد آنچه اولویت اول جامعه است باید با پیوسته خانوادگی همراه باشد.
باورهای دینی و مذهبی در هر جامعه ای از آن دسته مکتوبات قلبی است که در مرحله نخست و به طور حتم در درون خانواده و با وجود معلمی به نام مادر در ذهن و قلب کودک نهادینه می شود. از نمونه های بارز چنین آموزش هایی در دین اسلام و مکتب شیعه تجلی ماه محرم است . اینکه مادر با آمدن ماه های خاصی فرهنگ و آداب خاص آن را به جای می آورد خود نوعی آموزش غیرمستقیم فکری و عقیدتی خواهد بود .
این آداب اگرچه در درون هر خانه و خانواده نسبت به هم تفاوت دارد اما اشتراکات بسیاری نیز در آن مشاهده می شود .محرم از آن دسته ماه هایی است که کودکان علاوه بر یادگیری آداب مذهبی و آیینی این ماه، همانگونه که قبلا اشاره شد به طور غیر مستقیم و البته عمیق با مفاهیم عمده: سیاسی و اجتماعی مکتب شیعه نیز آشنا می شوند مفاهیمی همچون ظلم، مقاومت، پایداری، جهاد و دفاع از آزادی اندیشه، آشنایی با راه حق و باطل و ....
از این رو آن دسته از مادرانی که خود در عمق وجودی شان با چنین واژگانی بزرگ شده اند خواهند توانست بذری مهم و اساسی را در قاموس زندگی اجتماعی فرزند خود به ودیعه بگذارند تا زمانی که تبدیل به درخت تنومند اعتقادات او شود . پس جای تعجب نیست اگر مکتب ضد خدایی و نهیلیستی و پیروان چنین مکاتبی، هدفشان نابودی باغبانی باشد که ریشه فکری انسان را در بندگی خدا و آزادی از یوغ شیاطین می پروراند .
امروزه مادران بیشتر از هر کس دیگری در معرض خطر استهلاک فکری و اندیشه ای هستند و بی آنکه خود بدانند زنجیره انتقال باورهای قلبی خود را می گسلند و نسلهای بعدی را در برهوتی از افکار و اندیشه های استعماری رها می سازند بنابراین وقتی صحبت از مباحث پراهمیت همچون مادران و زنان در خانواده می شود نباید جزء اولویت های چندم یک دولت اسلامی باشد اگر آینده سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه برای دولتمردان آن جامعه اهمیت داشته باشد آنچه اولویت اول جامعه است باید با پیوسته خانوادگی همراه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار