به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، شورای تعلیم و تربیت روستایی در روستاهای علی آباد، اردک و ماهین دهستان چوقور طارم سفلی تشکیل شد و اولین جلسه شورا در هر روستا، امروز با حضور معلم و مدیر مدرسه، دهیار و شورای روستا، اولیای دانش اموزان، امام روستا، مسئول پشتیبانی اموزش و پرورش طارم، مدیران کارگروه تعلیم و تربیت و فرهنگی و مسئول دهستان قرارگاه پیشرفت و آبادانی برگزار شد.
جواد رجبی مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در خصوص شورای تعلیم و تربیت روستا گفت: گروهی برای هماندیشی و عملیات هستند که با توجه به ارزشها، مأموریتها، توانمندیها و زمینه های موضوعات مختلف از طریق کارکردها و متدهای فکری، علمی، پژوهشی به طریق جمع اندیشی به بیان و تبیین راهکارها، ایدهها و روندهای دستیابی به نقاط و اهداف و تصاویر مطلوب و آرمانی میپردازند.
شورای تعلیم و تربیت روستا به مجمعی از افراد حساس، دغدغه مند و مؤثر در سطح روستا گفته میشود که برای رسیدگی به یکی از امور مربوط به تعلیم و تربیت در روستا، تشکیل جلسه داده و نسبت به حل مسائل موجود در جامعه هدف به بحث و اظهار نظر می پردازند و درنهایت پس از هم افزایی بین اندیشه های خود بهترین راه حل های ممکن را پیش بینی کرده و پس از آن نیز در جهت پیاده سازی راه حل های بدست آمده موجود، اقدامات عملیاتی را طرح ریزی و انجام میدهند و قدمهای لازم را بر میدارند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این طرح، بهدنبال کشف، شناسایی، همراهسازی و استفاده از ظرفیت همکاریِ افراد موثر توانمند در حوزۀ تعلیموتربیت است که اصالت روستایی دارند. این افراد یا اکنون از نخبگان تعلیموتربیت هستند یا ظرفیت چنین آیندهای را دارند. در هر دو صورت، در این طرح قرار است تا مسائل و مشکلات روستا به «اندیشهورزان» این حوزه انتقال یابد و از ظرفیت آنها در حل این مسائل و پیشبرد اهداف تعلیموتربیت استفاده شود. ازطرفی، امامروستا میتواند از ظرفیت این افراد استفاده کند و از نقش مشورتی و اجرایی آنها بهره بگیرد.
رجبی در ادامه بیان کرد: یکی از نقص های جدی در عدم تحقق اهداف کلان، تمرکزگرایی در تدوین برنامه ها است. اين اشكال آن قدر آسیب زا بوده، كه مي توان يكي از موانع اصلی تحقق برنامه هاي حوزه های مختلف را همانا ضعف بهره گيري از توان و پتانسيل نيروهاي نخبه بومی و محلي دانست؛ شورای تعلیم و تربیتِ هر روستا با بهرهگیری از ظرفیت نیروهای موثرِ همان روستا، تلاش میکند این نقیصه را جبران کرده و در راستای به ثمر نشستن اندیشهها گام بردارد.
پیشبرد اهداف در هر اجتماعی، نیاز به افراد توانمندی دارد که بتوانند زمینۀرسیدن به آن اهداف را فراهم کنند و از آن مهم تر این برنامه ها را در جلسات «شورایتعلیموتربیتروستا» خود نسبت به مسائل و مشکلات منطقه خود، بومی سازی کنند.
شوراهای تعلیم و تربیت روستایی، ضمن هدایت و مشورت؛ بهترین راه ها و روشهای پیشرفت و تحول و سرآمدی یک جامعه یا سازمان را منطبق با ارزشها و مأموریتها به دست می آورند.
تضمین موفقیت و حصول نتایج اثربخش در یک جامعه یا سازمان به کار فکری جمعی، انضباط فکری و عملی و تضارب آراء منوط است.
این مقام مسئول در پایان گفت: تاکنون شورای تعلیم و تربیت در روستاهای آکوجان الموت غربی، علی آباد، اردک و ماهین طارم سفلی تشکیل شده است و در روزهای آتی این شورا در روستاهای هنیز، آتان، کلایه، زوارک و معلم کلایه الموت شرقی، دستجرد الموت غربی و روستاهای زرند، عباس آباد و حصار طارم سفلی نیز تشکیل می شود.
1004/پ30/ب