۲۸ / اسفند / ۱۴۰۳ - 18 March 2025
19:44
کد خبر : 8750688
۰۸:۲۳

۱۳۹۵/۰۷/۰۴
کارشناس اجتماعی در گفتگو با«بسیج» مطرح کرد

ترویج فرهنگ تجمل گرایی با تبلیغات نادرست تلویزیونی

سلیمانی گفت: ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جامعه و تبلیغ آن در تلویزیون باعث رواج تجمل گرایی و فرهنگ‌ های غلط در جامعه می شود چراکه تجمل گرایی باعث ایجاد تفاخر نیز می شود.

سعیده سلیمانی کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به تبلیغ مصرف گرایی و تجملات در صدا و سیما و تبعات آن در سطح جامعه اظهار داشت: یکی از تبعات تجمل گرایی در جامعه بالارفتن سن ازدواج است بدلیل اینکه بیشتر خانواده ها به تجمل گرایی روی آورده و برای تهیه جهیزیه در بین اقوام به سراغ بالاترین قیمت ها و اجناس میروند.

وی یکی دیگر از تبعات تجمل گرایی در جامعه را افزایش چشم و هم چشمی دانست و افزود: افزایش فاصله‌ بین دو طبقه فقیر و ثروتمند نتیجه همین موضوع است، با افزایش مصرف و تجمل گرایی در بین ثروتمندان, قشر ضعیف جامعه که قدرت تهیه‌ این وسایل و توان مصرف بالا را ندارد فاصله ی طبقاتی آنها افزایش می یابد.

این کارشناس اجتماعی تجمل گرایی در امر تحصیلی دانش آموزان را نیز تأثیرگذار دانست و خاطر نشان کرد: تجمل گرایی حتی در امر تحصیل دانش آموزان و دانشجویان تاثیر دارد و خانواده‌ هایی که توان تهیه لوازم التحریر و لباس های گران قیمت را ندارند اعتماد به نفسشان پایین آمده و خود را با قشر ثروتمند مقایسه کرده و ممکن است باعث افت تحصیلی و یا سرافکندگی آنها شود.

سلیمانی تأکید کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با رسانه ای که در اختیار دارد باید مصرف گرایی را کاهش دهد و بر تولید داخلی و آموزه های دین اسلام و فرهنگ ایرانی تکیه کند؛ امامان معصوم (ع) با فرهنگ تجمل و فخر فروشی همواره مخالف کرده و بر عدم اسراف و تبذیر و قانع بودن تأکید داشته اند.

این کارشناس اجتماعی در خاتمه بیان داشت: ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جامعه و تبلیغ آن در تلویزیون باعث رواج تجمل گرایی و فرهنگ‌های غلط در جامعه می شود چراکه تجمل گرایی باعث ایجاد تفاخر نیز می شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید