به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: با بررسی آمارهای اعتیاد کشور در حوزه زنان، مشاهده میشود در سال 86، تنها 5 درصد از آمار اعتیاد مربوط به زنان بود اما در سال 91 این رقم به 10 درصد رسید؛ آنچه که در این روند 5 ساله اتفاق افتاد و آمار زنان را دو برابر کرد که مورد تأمل است.
دو برابر شدن اعتیاد زنان بین سالهای ۸۶ تا ۹۱
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه صحت روشهای آمارگیری در سالهای 86 و 91 درست بوده یا خیر، مورد بحث است، گفت: در کشور ما به دلیل اینکه معتاد مجرم محسوب میشود، سوال کردن از یک فرد درباره اینکه وی مصرف کننده مواد مخدر است یا خیر، مشکل است؛ همچنین درصورت سوال شدن نیز فرد معتاد، انکار میکند.
وی با بیان اینکه نتایج بسیاری از آمارگیریها صحیح نیست، ادامه داد: به هرحال روش آمارگیری طی سالهای 86 و 91 به یک روش بوده و این تغییرات 5 درصدی را نشان داده است؛ ممکن است علت تغییر این باشد که تعداد خانمهای بیشتری به مراکز درمان مراجعه کردند، یعنی قبح معتاد بودن یک زن به مرور شکسته شده؛ در گذشته خانمها سعی میکردند اعتیاد خود را مخفی نگه دارند اما در حال حاضر با کمرنگ شدن زشتی این امر، راحتتر مراجعه به مراکز درمانی انجام میشود.
صفاتیان، گفت: علت دیگر شاید این باشد تعداد مراکز درمانی بیشتر شده است و از سال 86 تا 91 تعداد مراکز درمانی اعتیاد تقریبا دو برابر شده است؛ همچنین باید متذکر شد علت اعتیاد در خانمها متغیر شده است؛ قبل از سال 85 تب و تاب لاغری برای خانمها کم بود اما از سال 87-88 بحث لاغری و مُد در بانوان افزایش یافت و به خانمها تلقین شد که برای لاغری به جای استفاده از انواع جراحیها و رژیمها و ورزشهای سخت از نوعی قرص و پودر استفاده کنند؛ مبلغ این قرصها و پودرها نیز باشگاههای ورزشی و آرایشگاههای بدون مجوز بودند.
عدم برخورد مناسب دولت با باشگاههای ورزشی و آرایشگاههای ترویج کننده موادمخدر
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: دولت اقدام محکمی برای جلوگیری از این روند نداشت درحالیکه در این سالها میتوانست محکمتر و جدیتر با آرایشگاهها و باشگاههای سوءاستفاده کننده برخورد کند.
وی با اشاره به اینکه مواد روانگردان یکی از دلایل اصلی اعتیاد در خانمها است، گفت: مصرف روانگردانها بیشتر به دلیل لاغری است اما بعد از حدود یکماه از مصرف، اعتیاد ایجاد میشود و علیرغم آنکه لاغری به وجود نیامده، مقدار شیشه مصرفی هم بالاتر میرود.
صفاتیان، زنان جامعه را مسئول دانست تا از دولت بخواهند که سطح آگاهیشان را بالا ببرد و در این باره خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی باید توسط دولت صورت بگیرد زیرا تنها خانواده نمیتواند خود اقدام به مهارت آموزی و فرزند پروری نماید؛ افزایش آگاهی درباره اعتیاد باید با کمک آموزش و پروش انجام شود و خانوادهها جهت فرزندپروری آمادگی پیدا کنند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دستگاههای متولی حوزه پیشگیری در کشور را موظف دانست مهارتهای لازم مثل مهارت "نه گفتن" را به فرزندان بیاموزد.
عدم توانایی برنامههای دولت برای ایجاد تغییر در نگرش خانمها
وی یادآور شد: با مشاهده برنامههای پیشگیری سالهای قبل، به نظر هنوز این برنامهها تاثیرگذاری مناسبی ندارد زیرا برنامهها عمق زیادی ندارند و نمیتواند باور و نگرش خانمها را نسبت به عدم استفاده از مواد مخدر تغییر دهند؛ این نوع اصول پیشگیری خیلی قدیمی است و مرتبا تکرار هم نمیشود.
صفاتیان، با انتقاد از نبود کلاس پیشگیری از اعتیاد و آگاهی فرزندان در مدارس، گفت: اکثر والدین اصلا حاضر نیستند فرزند خود را به مشاوره ببرند؛ ضعف آگاهی و عدم یادگیری در خانوادهها و در نظام دولتی مشهود است؛ دولت، شرایط، امکانات و تسهیلات لازم را آماده نکرده است.
یک زن معتاد، حامی اجتماعی مناسب ندارد
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید براین مطلب که اعتیاد در خانمها نسبت به آقایان به خاطر مسائل فیزیولوژیکی و بیولوژی بدن اثرگذارتر است، افزود: معمولا یک زن معتاد، حامی اجتماعی مناسب ندارد زیرا اکثرا طرد شده هستند؛ یک مرد معتاد که درگیر شیشه و مواد میشود برای درمان اعتیاد همسرش را درکنار خود دارد، اما عمدتا زنان معتاد توسط همسران خود دچار اعتیاد میشوند.
وی افزود: برای زنان معتاد که پشتوانه خانوادگی ندارند، حمایتهای اجتماعی مهم است؛ آنها معمولا فاقد خانواده و مکان اسکان هستند و یا از شهرهای کوچکتر روانه شهرهای بزرگ میشوند؛ اعتیاد با فقر همراه است؛ فقر و عدم آگاهی نیز در حاشیه شهرها بیشتر است.
صفاتیان، درخصوص تاثیر شبکههای اجتماعی و ماهوارهای در افزایش جرایم و فسادها، گفت: شبکههای ماهوارهای به دلیل اینکه به دنبال نیازهای مردم هستند تبلیغات زیادی میکنند و حتی نیازهای کاذب مردم و خلاءهایشان را پُر میکنند؛ شبکههای ماهوارهای با علم به نیازهای جوانان و افراد جامعه و رفع آن نیازها، شروع به خط دادن و فرماندهی ذهن جوانان میکنند؛ جوانان امروزی با توجه به پیشرفت شبکههای اجتماعی و غرق شدن در اخبار و اطلاعات و ارتباط بیشتر با همه دنیا نسبت به جوانان گذشته بسیار متفاوت هستند.
وی در پایان گفت: به عقیده بنده، تیمهای روانشناسی و جامعه شناسی باید درباره ذائقه افراد مختلف در جامعه، گروههای سنی، گروههای تحصیلی متفاوت، متاهلین و مجردان برنامه مناسب را چینش و پخش کنند.