۰۹ / تير / ۱۴۰۴ - 30 June 2025
17:42
کد خبر : 8549205
۱۰:۰۵

۱۳۹۴/۰۵/۱۱
در گفت‌وگو با یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان مطرح شد؛

ساخت نرم افزاری با هدف کاهش ترس از تزریق انسولین در کودکان دیابتی

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: نرم افزار "کودک توانا" به کودکان دیابتی آموزش می‌دهد که به تنهایی در خانه و مدرسه انسولین خود را تزریق کنند.
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مصطفی نجفی، در رابطه با طراحی و ساخت نرم افزاری برای آموزش کودکان دیابتی گفت: نرم افزاری تفریحی - آموزشی، تحت عنوان "کودک توانا" با هدف کاهش ترس از تزریق انسولین در کودکان دیابتی طراحی شد، که بر اساس آن فضای بیمارستان را برای این کودکان تغییر دادیم و با گرافیک بسیار زیبا و شاد، اتاق نقاشی شده را برای این کودکان ترسیم کردیم که فضای حاکم برای این کودکان نشاط بخش باشد و در مراحل بعدی نحوه تزریق انسولین به کودکان دیابتی آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: نتایج این نرم افزار بسیار موفقیت آمیز بوده و به کاهش ترس بچه‌های دیابتی از تزریق انسولین بسیار کمک کرده است و به آنها آموزش داده می‌شود تا به تنهایی بتوانند درخانه و مدرسه و مهمانی انسولین خود را تزریق کنند و با پازل‌ها و بازی‌هایی که طراحی شده است دیگر ترس از سرنگ و تزریق نداشته باشند.

دکتر نجفی، از پیگیری مراحل ساخت این نرم افزار جهت نصب در تلفن همراه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رضایت خانواده‌ها از این نرم افزار در صدد هستیم تا تولیدات این نرم افزار را در سطح کشور گسترش دهیم و این نوع نرم افزار را در قالب برنامه در تلفن همراه نصب کنیم تا دسترسی افراد آسان شود و دیگر کودک دیابتی ترس ازتزریق انسولین نداشته باشد و خود به راحتی بتواند بدون حضور والدین اقدام به تزریق انسولین کنند.

این روانپزشک به نقش بازی در کاهش استرس کودکان اشاره کرد و گفت: استرس و اضطراب در تمامی بیماری‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد و این مورد در بیماری دیابت هم بی تاثیر نیست؛ این نرم افزار به نوعی کمک به پیشگیری و درمان دیابت است به این دلیل که بچه‌ها از طریق بازی می‌توانند ارتباط بهتری با بیماری دیابت برقرار کنند و دیگر حالت ترس در آنها وجود نداشته باشد.

وی خبر از طراحی نرم افزار‌های دیگر در زمینه‌های مختلف داد و افزود: با توجه به تجربه موفقی که در این زمینه داشتیم به این فکر افتادیم که برای کودکان سرطانی، همودیالیز، کنترل خشم، آداب دستشویی رفتن، حتی ترک الکل و اعتیاد هم نرم افزار‌هایی در قالب تفریح و آموزش طراحی کنیم.
تعدادی از این بازی‌ها از جمله بازی‌های کنترل خشم، آموزش خویشتن داری، بازی نرم افزاری کودک قهرمان جهت استفاده کودکان مبتلا به سرطان، بازی با عنوان ببین و بگو و صورت‌های فضایی جهت افزایش تمرکز و توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص تمرکز و بیش فعالی آماده شده است.

این فوق تخصص روانپزشکی کشور، علمی بودن این نوع نرم افزار‌ها را بالا دانست و گفت: این نرم افزار در اتاق فکر توسط جمعی از افراد علمی برنامه‌ریزی و طراحی شده است و پایه علمی دارد و اینگونه نیست که صرفا جهت سرگرمی کودکان باشد و بیشتر هدف ما کاهش و از بین بردن ترس از بیماری در کودکان و کمک به درمان‌های تخصصی کودکان است که خوشبختانه نتایج آن در پایان‌‍ نامه‌ها و مقاله‌ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این نوع نرم افزار‌ها در کنار درمان و مشاوره باید همراه کودک باشد تا هم کودک توسط پزشک مربوطه به راحتی ویزیت شود و هم در طول مدت زمان بعدی مراجعه به پزشک، کودک سرگرم آموزش و تفریح و تکمیل برنامه درمانی خویش باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید