گاهنامه الکترونیکی بصائر ضمیمه شماره (26) منتشر شد

ضمیمه شماره 26 نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی جهاد تبیین، هفته چهارم آبان ماه 1403منتشر شد.
کد خبر: ۹۶۴۴۰۷۰
|
۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، ضمیمه شماره  26 نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه جهاد تبیین و به همت معاونت تبیین و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور، هفته چهارم آبان ماه 1403منتشر شد.

در ضمیمه 26 با عنوان   بازخوانی ضرورت تشکیل و کارکردهای امروزین بسیج  موارد زیر عنوان شده است :


بسمه تعالی

مقدمه:

امام خمینی (ره) در نهضت متعالی خود گفتمانی نو و قرائتی اصیل از اسلام را ارائه داد. این گفتمان نو و اصیل برای رسیدن به اهداف خود نیازمند ساختارها و بازوانی بوده و هست که بتوانند گفتمان و رسالت انقلاب اسلامی را تحقق بخشند. بر این اساس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد سه نمونه از نهادها و ساختارهای انقلابی هستیم:

۱نهادهایی با بعد زمانی محدود مانند کمیته انقلاب اسلامی که صرفا برای حل یک معضل مقطعی تشکیل شده و پس از رفع مشکل کنار گذاشته شدند.
۲نهادهای بدون محدودیت زمانی اما تک‌موضوعی و تک‌مسئله مانند کمیته امداد.
۳نهادهای بدون محدودیت زمانی و دارای موضوع و مسئله چندبعدی مانند سپاه و بسیج.

ضرورت تشکیل بسیج

اگر بخواهیم به هدف امام (ره) از تشکیل بسیج نگاهی گذرا بیندازیم به موارد ذیل می‌توان اشاره نمود:

۱قیام امام (ره) یک قیام علیه ساختار طاغوتی بود. گفتمان جدید و رویکرد نوین نیازمند تغییر ساختارهای موجود در عصر طاغوت و تشکیل ساختارهای همراه و هم‌فکر با نهضت امام (ره) بود.
۲نهضت امام (ره) یک نهضت مبتنی بر مشارکت مردم و بسیج همه اقشار بود. این موضوع ضرورت تشکیل ساختارهای مردم‌پایه و از پایین به بالا را نشان می‌دهد. وظیفه‌ای که اینجا بر عهده بسیج گذاشته می‌شود این است که بتواند حلقه وصل بین مردم و آحاد جامعه با نظام اسلامی باشد.
۳نکته سومی را که باید در ضرورت تشکیل بسیج عنوان کرد، فراست و دوراندیشی امام (ره) در تشخیص آینده انقلاب و نیاز به ساختارهایی برای راهبری و حل مشکلات پیشرو است. امام (ره) به درستی این مسئله را متوجه شده بود که مشکلات پیش روی نظام و انقلاب در آینده نیازمند یک ساختار با گفتمان جدید و رویکرد انقلابی مانند نگاه جهادی، اخلاص و ... می‌باشد.
۴اگر بیداری اسلامی در دهه حاضر و انقلاب‌های منطقه را با انقلاب اسلامی مقایسه کنیم به یک مسئله می‌رسیم. انقلاب‌های منطقه صرفاً یک انقلاب سیاسی و تغییر حاکمان محسوب می‌گردند؛ چرا که صرفاً منجر به تغییر حاکمان و مقامات بالادست شد. اما انقلاب اسلامی را می‌توان یک انقلاب اجتماعی نامید که علاوه بر تغییر حاکم و تغییر نخبگان اجرایی توانست دو گام دیگر را برای اجتماعی شدن انقلاب بردارد؛ تغییر گفتمان رایج و تغییر ساختارهای اجرایی دو گام امام (ره) برای اجتماعی شدن انقلاب بود. لذا هدف دیگر تشکیل بسیج را باید در پروسه تبدیل انقلاب سیاسی به انقلاب اجتماعی با ایجاد ساختارسازی مبتنی بر اندیشه‌ها و ارزش‌های نوین حاکم تعبیر و تفسیر نمود.

نگاه امام (ره) شکل‌دهی به یک نهضت محصور در جغرافیای ایران نبود بلکه نگاه امام (ره) نگاه به مستضعفین جهان و فراملی بود. از سوی دیگر، گفتمان مطرح شده واجد خصیصه‌هایی بود که می‌توانست و می‌تواند الگویی برای نهضت‌های آزادی‌بخش جهان قرار گیرد. لزوم ارتباط با مستضعفین جهان و ایجاد الگوی ساختاری برای آنها نیازمند ساختارهایی مانند بسیج و سپاه بود تا بتوانند رسالتی که برای ارتباط‌گیری با مستضعفین و احرار بر عهده گذاشته شده است را پیگیری نمایند.

 

گفتنی‌ست متن کامل این مجموعه از طریق لینک زیر در دسترس اساتید و علاقه‌مند قرار گرفته است.

https://basijasatid.ir/node/88746

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار