فضیلت ماه مبارک رمضان

همدان-ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خودسازی، نزدیک شدن به خدا و دوست‌داشتنی‌ترین ماه از منظر اولیاء الهی نام گرفته است.
کد خبر: ۹۵۸۸۳۶۹
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ماه مبارک رمضان به عنوان ماه خدا ماه آمرزش، ماه اجابت، بهترین فرصت برای خودسازی، نزدیک شدن به خدا و بالاخره دوست داشتنی‌ترین ماه از منظر اولیاء الهی نام گرفته است.

رسول گرامی اسلام (ص) در خطبه شعبانیه، که این خطبه را امام رضا (ع) با سلسله سندی که از طریق امامان قبلی به امام علی (ع) می‌رسد، نقل کرده است ماه مبارک رمضان را چنین توصیف می‌کند:

«أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»‌ای مردم! به درستی که ماه خدا با سه ویژگی مهم  برکت، رحمت و آمرزش به شما رو کرده است.

اولین ویژگی «برکت» است:

در تعریف لغوی، زیادی و فراوانی که همراه با سعادت باشد را برکت می‌گویند. قرآن مجید را مبارک می‌گویند، چون بر کتب آسمانی دیگر زیادت دارد. برکت ماه رمضان هم به این معناست که، چون رمضان بر ماه‌های دیگر از رحمت و مغفرت زیادت دارد.

با این تعریف معنای عمر با برکت و مال با برکت و روز، شب، ماه و سال با برکت روشن خواهد شد که برکت در آن‌ها تنها زیادت نیست، بلکه اگر زیادت در آن‌ها توام با سعادت و نیکبختی باشد، برکت خواهد بود.

موضوع برکت، در بسیاری از مخلوقات الهی دیده می‌شود، مانند برکت در انبیا، امامان، سرزمین‌ها و شهرها، کتب آسمانی، باران، درختان، روزها، شب‌ها، مومن و به طور خلاصه در آنچه خداوند به انسان مرحمت می‌فرماید. چنانچه این موضوع در دعا‌ها دیده می‌شود.

رسول خدا (ص) می‌فرماید اگر بدانید برای شما در ماه مبارک رمضان چیست، هر آینه خدا را زیاد شکر خواهید کرد.

هنگامی که شب اول فرا می‌رسد، خداوند بزرگ همه گناهان امتم را می‌آمرزد چه گناهان پنهانی و چه آشکار، و برای شما ۲ هزار درجه بلند می‌کند و ۵۰ شهر بنا می‌نماید.

در روز دوم؛ به هر گامی که شما در آن روز بر می‌دارید، عبادت یک سال و پاداش یک پیامبر می‌نویسد و برای شما روزه ۳۰ سال نوشته می‌شود.

روز سوم؛ به عدد هر موی که در بدن‌های شماست بارگاهی در فردوس از دُر سفید مرحمت می‌کند که در بالای آن، ۱۲ هزار خانه از نور و در پایین آن، ۱۲ هزار خانه که در هر خانه یک هزار تخت، بر روی هر تختی حوریه‌هایی است و بر شما در هر روزی یک هزار فرشته درآید که با هر یک هدیه‌ای است.

در روز چهارم؛ در «بهشت خلد» ۷۰ هزار قصر به شما عطا می‌فرماید که در هر قصری ۷۰ هزار خانه در هر خانه‌ای ۵۰ هزار تخت، بر هر تختی حوریه‌هایی است که در نزد آن‌ها، هزار کنیز مقنعه زده هست که هر کدام از آن‌ها، از دنیا و آنچه در آن است بهتر است.

در روز پنجم؛ خداوند در «جنة الماوی» هزارهزار شهر مرحمت می‌کند که در هر شهری ۷۰ هزار خانه، در هر خانه‌ای ۷۰ هزار سفره، در هر سفره‌ای ۷۰ هزار ظرف و در هر ظرفی ۶۰ هزار رنگ از غذا است که به یکدیگر شبیه نیستند.

در روز ششم؛ خداوند در «دار السلام» ۱۰۰ هزار شهر مرحمت می‌کند که در هر شهری ۱۰۰ هزار خانه، در هر خانه‌ای ۱۰۰ هزار اتاق، در هر اتاقی ۱۰۰ هزار تخت از طلا، طول هر تختی هزار ذراع «۵۰۰ متر» است، بر تختی همسری از حور العین نشسته است که از ۳۰ هزار روپوش بر تن دارد که با دُر و یاقوت بافته شده‌اند که هر یک از آن‌ها را ۱۰۰ کنیز بر می‌دارد.

روز هفتم؛ خداوند در «جنة النعیم» پاداش ۴۰ هزار شهید و ۴۰ هزار صدیق مرحمت می‌کند.

روزهشتم؛ خدای بزرگ، عمل ۶۰ هزار عابد و ۶۰ هزار زاهد عطا کند.

روز نهم؛ خداوند بزرگ پاداش یک هزار عالم و یک هزار اعتکاف کننده و یک هزار پیکار کننده مرحمت کند.

روز دهم؛ خداوند بزرگ پاداش برآوردن ۷۰ هزار حاجت مرحمت کرده، برای شما خورشید، ماه، ستارگان، جنبندگان، پرندگان، درندگان، هر سنگ کلوخ و خشک و تری، ماهیان در دریا‌ها و برگ‌ها بر درختان طلب آمرزش کنند.

روز یازدهم؛ خداوند بزرگ برای شما ثواب چهار حج و عمره که در هر حجی با پیامبری از پیغمبران و هر عمره‌ای با صدیق یا شهیدی به جای آورده شده باشد، مقرر فرموده است.

روز دوازدهم؛ خداوند بزرگ بدی‌های شما را به خوبی مبدل می‌سازد و حسنات شما را چندین برابر قرار داده و برای شما بهر هر حسنه‌ای هزار هزار حسنه می‌نویسد.

روز سیزدهم؛ خداوند بزرگ برای شما مثل عبادت اهل مکه و مدینه می‌نویسد و به اندازه هر سنگ و کلوخی که ما بین مکه و مدینه است شفاعت مرحمت می‌فرماید.

روز چهاردهم؛ گویا شما آدم و نوح و بعد از آن‌ها ابراهیم و موسی و بعد از آن‌ها داوود و سلیمان را ملاقات کرده‌اید و گویا با هر پیغمبری ۲۰۰ سال عبادت کرده‌اید.

روز پانزدهم؛ خداوند بزرگ حاجت‌هایی از حاجت‌های دنیا و آخرت شما را بر می‌آورد و آنچه را که به ایوب (ع) مرحمت کرده به شما عطا فرماید و برای شما، حمله عرش طلب آمرزش می‌نمایند و خداوند بزرگ در روز قیامت چهل نور مرحمت کند ده تای آن در طرف راست و ده تای آن در جلو و ده تا در پشت شما.

روز شانزدهم؛ زمانی که از قبر خارج شدید خداوند به شما ۶۰ حُله برای پوشش و ۶۰ شتر برای سواری عطا کند و ابری را فرستد که از گرما و حرارت آن روز، شما را سایه افکند.

روز هفدهم؛ خدای بزرگ می‌فرماید؛ به راستی که من آن‌ها را با پدرانشان آمرزیدم و سختی‌های روز قیامت را از آن‌ها بر داشتم.

روز هجدهم؛ خداوند بزرگ جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حمله عرش و کروبین را امر فرماید که تا سال آینده برای امت محمد (ص) طلب مغفرت کنند و خداوند بزرگ در روز قیامت ثواب بدریین «رزمندگان جنگ بدر» را به شما مرحمت کند.

روز نوزدهم؛ هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین باقی نمی‌ماند مگر آنکه هر روز از خدای خود برای زیارت قبر‌های شما اجازه می‌گیرند و با هر فرشته‌ای هدیه‌ای و نوشابه‌ای هست.

پس زمانی که روز بیستم فرا رسد خداوند بزرگ به سوی شما ۷۰ هزار فرشته بر انگیزد که شما را از هر شیطان رانده شده نگهداری کند و برای شما به اندازه هر روزی که روزه گرفته‌اید، روزه ۱۰۰ سال بنویسد و میان شما و آتش، گودالی قرار دهد و به شما ثواب تورات و انجیل و زبور و فرقان را قرائت کرده مرحمت می‌کند.

روز بیست و یکم؛ خداوند قبر را بر شما به مقدار هزار فرسخ وسیع می‌کند از شما تاریکی و وحشت را بر می‌داد، قبر‌های شما را، چون قبور شهدا قرار می‌دهد و صورت‌های شما را به مانند صورت یوسف فرزند یعقوب در می‌آورد.

روز بیست و دوم؛ خداوند بزرگ، ملک الموت را آنچنان که به سوی انبیا می‌فرستد، به سوی شما برمی‌انگیزد و از شما ترس و هراس منکر و نکیر را بر طرف می‌سازد و غصه دنیا و عذاب آخرت را از شما دور می‌سازد.

روز بیست و سوم؛ شما بر روی صراط با پیغمبران و صدیقین و شهدا عبور خواهید کرد و گویا شما هر یتیمی از امت مرا، سیر کرده و هر عریانی از امتم را پوشانیده‌اید.

روز بیست و چهارم؛ شما از دنیا نمی‌روید مگر آنکه هر فردی از شما جای خود را نسبت به کل بهشت می‌بیند و به هر فردی ثواب هزار مریض و هزار غریب که به خاطر طاعت خدای بزرگ از دیار خود خارج شده باشند داده می‌شود و به شما ثواب آزاد کردن هزار بنده از فرزندان اسماعیل را می‌دهد.

روز بیست و پنجم؛ خداوند بزرگ برای شما در زیر عرش هزار بارگاه سبز که بر سر هر بارگاه، سایبانی بزرگ از نور هست، بنا کند در آن هنگام خدای تبارک و تعالی گوید؛‌ای امت محمد منم پروردگار شما و شما بندگان من و کنیزان من هستید در این گنبد‌ها در سایه عرش من قرار گیرید و بخورید و بیاشامید، نوش جانتان! پس بر شما ترسی نیست و غمگین نخواهید بود.

و، چون روز بیست و ششم، فرا رسد خداوند با رحمت به سوی شما نظر کند پس همه گناهانتان به غیر از خونریزی و حقوق مالی مردم بر شما را می‌آمرزد و خانه شما را از غیبت و دروغ و بهتان، هر روزی ۷۰ مرتبه پاک سازد.

روز بیست و هفتم؛ پس گویا شما هر مومن و مومنه‌ای را یاری کرده و ۷۰ هزار برهنه را پوشانیده، هزار پیکار کننده را خدمت کرده و هر کتابی که خدای بزرگ بر پیغمبرانش نازل فرموده، قرائت کرده‌اید.

روز بیست و هشتم؛ خداوند بزرگ در «جنة الخلد» ۱۰۰ هزار شهر از نور قرار می‌دهد و در «جنة الماوی» ۱۰۰ هزار قصر از نقره عطا می‌فرماید و در «جنة الفردوس» ۱۰۰ هزار شهر که در هر شهری هزار اتاق است، مقرر می‌کند و در «جنة الجلال» ۱۰۰ هزار منبر از مشک، درون هر منبر هزار خانه از زعفران در هر خانه هزار تخت از دُر و یاقوت که بر هر تختی همسری از حور العین هست، مرحمت فرماید.

چون بیست و نهم فرا رسد، خداوند بزرگ هزار هزار محله، درون هر محله‌ای بارگاهی سفید «نورانی» در هر بارگاه تختی از کافور سفید بر روی آن هزار فرش از سندس سبز، روی هر فرشی زنی بسیار زیبا و چشم مشکی که ۷۰ هزار حله بر تن داشته، بر سرش ۸۰ هزار روپوش قرار داشته که هر روپوشی با دُرو یاقوت آراسته شده باشد عطا فرماید.

پس، چون روز سی‌ام تمام شود خداوند بزرگ به هر روزی که بر شما گذشته ثواب هزار شهید و هزار صدیق دهد و عبادت ۵۰ سال و روزه ۲ هزار روز بنویسد و برای شما به عدد آنچه رود نیل می‌رویاند، درجه بالا می‌برد و برائت «بیزاری» از آتش و جواز عبور بر صراط و امان از عذاب مقرر فرماید؛ و برای بهشت دری است که به آن «ریان» گفته می‌شود آن در تا روز قیامت باز نخواهد شد، آنگاه از برای مردان و زنان روزه‌دار امت محمد (ص) گشوده خواهد گردید. سپس رضوان که خازن بهشت است. ندا می‌کند «یا امة محمدهلموا الی الریان»‌ای امت محمد! به سوی ریان بشتابید سپس امت پیامبر (ص) از این در وارد بهشت خواهند شد.

پس هر که در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی آمرزیده خواهد شد؟ «و لا حول و لا قوة الا با لله» خداوند ما را بس و خوب وکیلی است.

روایت مذکور بسیار قابل دقت و تامل است و باید دانست که زیادتی و فزونی در این ماه، بسیار قابل توجه و اهمیت است.

منبع:

وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۷۴ و بحار الانوار، ج ۹۳، چاپ جدید، ص ۳۵۱ تا ۳۵۶

گردآورنده: حجت الاسلام وحید روحی، کارشناس مذهبی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار