به گزارش خبرنگار بسیج از هیرمند، نشست فرهنگی آموزشی توجیهی ویژه خواهران بسیجی با موضوع افزایش معرفت بانوان به دیدگاه اسلام نسبت به نقش زن در خانواده و اجتماع در پایگاه صدیقه کبری(س) در شهرستان هیرمند برگزار شد.
خواهر طلبه یوسفیان پور در این نشست با اشاره به این مطلب که زن زیباترین واژه آفرینش است و مؤثرترین عامل تربیت و سلامت روحی، روانی و جسمی فرزند، همسر و جامعه است، گفت: اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، چرا که نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است.
وی با تاکید بر این مطلب که اولین شرط داشتن جامعهای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده است، افزود: این موضوع نیز در گرو نقشآفرینی سازنده زنان در خانواده است، اگر چنین نباشد بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی نابود میشود و در پی آن تلاشهای فردی و اجتماعی بیثمر و نافرجام خواهد ماند.
این طلبه بسیجی از مهمترین، سازندهترین و ارزشمندترین نقشهایی که زن میتواند ایفا کند، نقش مادری و همسری است که در آموزههای دینی بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: زن در خانواده میتواند در موقعیت و جایگاههای مختلف، ایفای نقش کند و تأثیرگذار باشد، بنابراین ضروری است که از جایگاه خود و نقشهایی که میتواند در حوزه روابط خانوادگی ایفا کند آگاهی داشته باشد تا با علم به این موضوع بتواند در جهت سامان دادن به خانواده و روابط خانوادگی حاکم بر آن تأثیرگذار و سازنده باشد.
وی با اشاره به نقش زن در خانواده و جامعه، تصریح کرد: با توجه به مسئولیت خانوادگی زن، نباید مسئولیت اجتماعی از دوش او برداشته شود، اما همواره مسئولیتهای خانوادگی مقدم هستند؛ بنابراین زنان با حفظ سمت مسئولیت خانوادگی خود میتوانند مسئولیتهای اجتماعی مؤثری در جامعه داشته باشد.
یوسفیان پور با بیان اینکه جامعه نمیتواند از نیروی کار زنان در عرصههای مختلف بینیاز باشد، خاطرنشان کرد: فعالیت و کار نباید باکرامت، ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته باشد و این فعالیت نباید ارزش زن را پایین بیاورد، بلکه باید باعث شکوفایی زنان شود، حضور زن در جامعه نباید بدون چهارچوب و به هر قیمتی باشد، حضور اجتماعی و اقتصادی زنان به قیمت از هم پاشیده شدن بنیان خانواده، قطعاً نه تنها نشان پیشرفت و تمدن نیست، بلکه موجب انحطاط و اضمحلال جامعه است.
وی همچنین به الگوی سوم زن مسلمان طبق بیانات مقام معظم رهبری اشاره و افزود:
«زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابهی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصهی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.»