عضو گروه اندیشه ورزی فرماندهی نیروی انتظامی سمنان:
ضرورت جدی گرفتن ترافیک در مدیریت شهری
عضو گروه اندیشه ورزی فرماندهی نیروی انتظامی سمنان گفت:در شرایطی که شاهد رشد روزافزون ترافیک شهری هستیم باید این مقوله را بهعنوان بخشی از زندگی جدی گرفته و برای آموزش ذهن افراد راهکار تعریف کرد.
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، پرویز صباحی در بیستمین همایش سلامت وزندگی با محوریت پیامدهای پرخاشگری در آسیبهای اجتماعی و تصادفات در تالارشقایقهای دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه سه عامل مهندسی جاده، خودرو و عامل انسانی در تصادفات نقش مؤثر دارند، افزود: سهم خودروها هر چهقدر هم که در تصادفات بالا باشد تنها عامل نیست و از سوی دیگر هر چه در حال ساخت معابر بیشتر باشیم به همان نسبت نیز مشکلات افزونترند لذا در این حین ۷۰ درصد عامل بروز سوانح رانندگی در ایران از خود انسان است.
وی بابیان اینکه خستگی، خوابآلودگی در اثر دارو یا مواد خاص هم به بروز تصادفات دامن میزند، افزود: بر اساس تجربه برخی افراد صلاحیت دریافت گواهینامه رانندگی را ندارند و در مواقع مواجهشدن با حادثه با توجه به عوامل درونی نمیتوانند واکنش درستی نشان دهند لذا باید برای این افراد دورههایی نیز تعبیه شود.
عضو گروه اندیشه ورزی فرماندهی نیروی انتظامی سمنان بابیان اینکه هنجارشکنی مهمترین ویژگی افراد دارای سوابق تکراری در رانندگی است، اظهار کرد: رفتارهای این افراد با هنجارهای جامعه همخوان نیست و طی تحقیقات اضطراب، پرخاشگری و افسردگی بیش از سایرین بود.
صباحی تصریح کرد: گاهی عوامل بیرونی نظیر مشکلات اقتصادی، بیکاری، تنوع فرهنگی، دمای محیطی، فصل بیکاری کارگران به بروز پرخاشگری منجر میشود لذا رفتار پرخاشگرانه تک عاملی نیست.
وی بابیان اینکه افراد معمولاً ویژگیهای فردی خود را در رانندگی نیز اعمال میکنند، افزود: در اینجا این سؤال مطرح است که چقدر بهعنوان سیاستگذار درگیر اصلاح رفتارهای افراد پرخاشگر بودیم که میتوان گفت: در این خصوص آموزشها تحت عنوان مهارتهای زندگی و کنترل خشم باید جدی گرفته شود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه سمنان بابیان اینکه پرخاشگری دارای دو بعد افراد پرخاشگر و دسته دیگر قربانیان پرخاشگری است، بیان کرد: آموزشها باید در هر دو حوزه به عموم مردم ارائه شود لذا در شرایطی که شاهد رشد روزافزون ترافیک شهری هستیم باید این مقوله را بهعنوان بخشی از زندگی جدی گرفته و برای آموزش ذهن افراد راهکار تعریف کرد.
صباحی تصریح کرد: راننده پرخاشگر عموماً با بوق زدنهای مکرر، تغییر ناگهانی مسیر، حرکات مارپیچ و سبقت غیرمجاز رفتار خود را بروز میدهد و در مقابل برخی نیز به دلیل آلودگی صوتی، دمای هوا، مبتدی بودن راننده، عجله و شتاب باعث بروز این رفتارهای پرخاشگری میشوند که هر دو گروه باید مورد آموزشهای کنترل خشم قرار گیرند.
وی بابیان اینکه اقداماتی نظیر نمره منفی به رانندگان پر تخلف میتواند پیشگیرانه باشد، افزود: درنهایت عدم استقبال از رانندگانی که افراد را به مبارزه میطلبند و اشتباه خود را پذیرفتن در حادثهای که مقصر هستید و عدم تصمیمگیری پرشتاب و اشغال نکردن لاین سرعت به مدت طولانی از مواردی است که به کنترل خشم منتهی میشود که رانندگان باید به آن توجه کنند.