به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر مهدی فیض در گردهمایی هدایت تحصیلی
قطب چهار کشور که در سالن سینما کانون همدان برگزار شد ضمن گرامیداشت سالروز آزاد سازی
خرمشهر با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات اظهار داشت: افراد در انتخابات آزادانه
و آگاهانه به کاندیدای مورو نظر خود رأی دادند و آن کسی که انتخاب شد رئیس جمهور
همه مردم کشور است.
وی با بیان اینکه در فرایند انتخابات مسائلی نسبت به آموزش و پرورش
نسبت داده شد، افزود: شاهد توطئه ای در جریان انتخابات بودیم و کم لطفی و بی مهریهایی
نسبت به آموزش و پرورش ایجاد شد که این توطئه ها موجب سلب اعتماد مردم به آموزش و
پرورش میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه چنین
توطئه هایی به ضرر جامعه خواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه بخشی از این، بی اعتمادی
به بهانه سند ۲۰۳۰ بود که در واقع اجرای این سند بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری متوقف
شد.
وی با عنوان اینکه در جریان این سند در شهریور ماه سال ۹۵ دو نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس و افرادی از وزرات علوم حضور داشتند، افزود: مجلس نمی تواند ادعا کند که از این سند ۲۰۳۰ بی خبر بوده است.
* کسی نمی تواند ادعا کند که متن سند 2030 دیکته
شده است فیض با بیان اینکه اجرای سند 2030 باید در سطح کلان همچون سیاست گذاری، شورای انقلاب فرهنگی و مجلس شورای
اسلامی بررسی شود، تصریح کرد : در شهر و روستا همه مردم را علیه سند 2030
بسیج کردند در صورتی که نیاز به هیاهو،
تعصب و جارو جنجال نبود که مردم را نسبت
به آن سند آگاه کنیم چراکه وزیر آموزش و پروش اجرای آن را کنار گذاشته بود. وی در ادامه
با پرداختن به پیشینه سند
2030 و با بیان اینکه سازمان ملل متحد از سال 1990 با آغاز یک حرکت میان
مدت، یک چشم انداز رویایی برای کل کشورها تدوین کرده بود، گفت : با ادامه روند آن
در سال 2016 این سند با 17 هدف کلی با افق چشم انداز 15 ساله برای سال 2030 تدوین شد. معاون پرورشی و فرهنگی
وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 17 هدف سند 2030 در حوزههایی چون آموزش عالی، سلامت، بهداشت، محیط زیست و ...
است، ادامه داد: تنها یک هدف مربوط به آموزش و پرورش بود و عجیب است که دیگر اهداف و دستگاهها فراموش شده
و فقط آموزش و پرورش سیبل این ماجرا شده است. وی با بیان اینکه در مقدمه
سند به صراحت اعلام شده که در هر منطقه
این سند نیاز به بازنویسی متناسب با
اقتضای منطقه دارد، تصریح کرد: بر اساس
مقدمه این سند در هر کشوری به اقتضای فرهنگ کشور و شرایط آن قرار بر این بود که سند بازنویسی شود و از سندی که میشد بهترین
تعبیرها را گرفت از محتوایات بدترین
تعبیرها را انجام و منتشر کردند و
قطعنامهها و بروشورهایی علیه سند ایجاد
شد. فیض با اشاره به اینکه این سند در مرداد ماه سال 95 تنظیم
و با امضای دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش وقت همراه بود، گفت: مجلس در این زمینه نمیتواند ادعا کند که از سند بیخبر
بوده چراکه دو نفر از کمیسیون مجلس و افرادی از وزارت علوم در آن زمان امضای سند در مراسم حضور داشتند. وی با بیان اینکه به اصرار دکتر فانی در
موخره سند قید شده که برای کشور جمهوری
اسلامی ایران این سند با توجه با ارزشهای حاکم و ایرانی و اسلامی مورد بازنویسی
قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: کسی نمی تواند ادعا کند که متن سند دیکته شده است که
حتما باید آن را اجرا کرد. معاون پرورشی و فرهنگی
وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند 2030 تعهدآور نیست، یادآور شد: در 25 شهوریور 95 این سند در هیئت
دولت مورد تائید و اجرایی شدن آن کلید خورد. وی
افزود: در این خصوص کارگروهی با
حضور 19 دستگاه مختلف تشکیل و در مصوب هیئت دولت تاکید شد که این سند بر اساس
چارچوب سیاست های کشور و با توجه به سیاست های ابلاغی و سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه اجرا شود. * اولویت بر اجرای
سند تحول بنیادین است فیض با
اظهار اینکه رونوشت مصوبه 2030 به دستگاههای مختلف ارسال شد، تصریح کرد : اولین رونوشت به دفتر مقام معظم
رهبری و دومین ان به کمیسیون بررسی قوانین و لوایح و سومین آن به مجلس ارسال شد بنابرایت اگر در
سند موردی بود که مجلس احساس می کرد باید فرایند دیگری طی شود باید همان زمان عکس
العمل نشان می داد. وی با ادعای اینکه از فرایند سند 2030 همه باخبر بودند و هیچ اتفاقی
پشت پرده و چراغ خاموش صورت نگرفته است،
بیان داشت : در کشور ایران با این
حساسیت سیاسی مگر می شود یک فرایند را به
صورت زیرزمینی جلو برد و هیچ کسی از آن با
خبر نباشد ؟ این جزو محالات است و اگر
هم این چنین شده باید به کسی که این چنین
فرایندی را به صورت زیر زمینی در طول یک سال انجام داده تبریک گفت . معاون پرورشی و فرهنگی
وزارت آموزش و پرورش با عنوان اینکه سو استفاده از سند 2030 در جریان انتخابات
نتیجه منفی داد، گفت : آن چیزی که برای ما اصالت دارد اخلاق است نه سیاست، و هر جا
سیاست بر اخلاق غلبه کند مطمئنا نقطه شکست
آرمان ها خواهد بود که متاسفانه شاهد برخی بی اخلاقی ها هستیم . وی ادامه داد: بنای آموزش و پرورش بر این بود که اجرای سند
2030 را به این زودی عملیاتی نکند چراکه
این سند برای افق 15 ساله است و برای اجری آن عجله ای نداشتیم و اولویت بر
اجرای سند تحول بنیادین بود. فیض توجه به ظرفیت و اقتضای سنی و روانی دانش آموز را از مهمترین فاکتورها در برنامه های تربیتی
دانست و عنوان کرد: بر این اساس ما قصد
داشتیم جابجایی دروس پایه های تدریسی را انجام دهیم و درس شهید
فهمیده را حذف کردیم تا در پایه بالاتر قرار دهیم ولی تهمت زدند که به دلیل اجرای
سند 2030 این درس حذف شده است. وی با بیان اینکه آموزش و پروش صدور مجوز مهد قرآنی را متوقف کرده است،
گفت: این موضوع ربطی به سند 2030 ندارد. معاون پرورشی و فرهنگی
وزارت آموزش و پرورش با ادعای اینکه هرچه
مشکل در آموزش و پرورش است همه را به این سند
گره میدهند، افزود: این بی اخلاقی
است که به گونه ای مردم را نسبت به اجرای
سند 2030 تحریک می کنند. * دانشآموز باید آگاهانه انتخاب کند وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم
این بی اخلاقی ها در آموزش و پرورش
ایجاد شود، تصریح کرد : این نقص سیستم آموزش و پروش است که نتوانسته در سیستم
خود دانش آموز را طوری تربیت کند که اخلاق را به انصاف در هر چیزی
ترجیح دهد. فیض با بیان اینکه اجرای سند 2030 بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری در
حال حاضر متوقف شده است، تاکید کرد: قرار است مجدد این سند مورد بازبینی قرار
گیرد و اصلاحاتی در آن ایجاد شود و اگر رهبری
با آن مخالفت نکرد اجرا شود وگرنه کار رها خواهد شد و ایران به یونسکو
اعلام خواهد کرد که از عضویت اجرای این
سند خارج می شود. وی با اشاره به موضوع بحث گردهمایی در رابطه با هدایت تحصیلی با بیان
اینکه شیوه نامه و دستورالعمل این هدایت در سال جاری توسط مقام عالی وزارت ابلاغ شده است، افزود :
این شیوه نامه در فرایند طولانی طی شد
و در چارچوب کلی سیاستها مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است. معاون پرورشی و فرهنگی
وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر دقت لازم
در مقدمه این شیوه نامه تصریح کرد : مقدمه روح کتاب
است و لازم است مقدمه ان به دقت مورد
مطالعه قرار گیرد و سیاستهای آن مورد توجه واقع شود زیرا ممکن است بندهای 20 صفحه
ای افراد را دچار سردرگمی کند. وی با اشاره به
اینکه در مقدمه به دنبال فراهم کردن بستر برای انتخاب آگاهانه و آزادانه
افراد هستیم، تاکید کرد: دانشآموز باید آگاهانه انتخاب کند که در چه رشتهای
تحصیل کند و نقش ما در این میان مدیریت افراد با توجه به الگوی توسعه متوازن است. فیض الگوی متوازن ملی را یک نیاز ملی دانست و اضافه کرد : باید در سیاستهای تبلیغی و ترویجی به گونهای عمل کنیم
که خانواده و دانشآموز به این سمت هدایت شود و به اجبار نباشد. وی
با بیان اینکه در آمارهای به دست آمده
مشخص شده که استان هایی که از نظر اقتصادی
در سطح پایین قرار دارند به سمت تحصیل در
رشته تجربی گرایش یافته اند، گفت : رابطه شکل گرفته برای ما دارای معنا و مفهومی
است که باید به آن توجه شود. معاون پرورشی و فرهنگی
وزارت آموزش و پرورش افزود: در برخی استان های 70 درصد دانشآموزان به
سمت رشته تجربی گرایش یافته اند، این در حالی است که نیاز کشور 20 درصد است و از هر 30 داوطلب رشته تجربی در کنکور تنها یک
نفر در رشته پزشکی به دانشگاه ورود پیدا می کند. وی در این خصوص با بیان اینکه وظیفه ما ارائه
اطلاعات لازم به عنوان مشاور است تا دانشآموز
به درستی تصمیم بگیرد، اضافه کرد : در
شیوهنامه جدید هدایت تحصیلی که به
مدارس ابلاغ شده حد نصابهای علمی برای رشتههای نظری در نظر گرفته شده که با شبکهای
از نیروهای انسانی و اطلاعاتی دانشآموزان را به سمت رشتههای دیگر سوق خواهد داد. فیض
با بیان اینکه شیوهنامه جدید
صراحتاً اعلام می کند که که آموزش و پرورش
خود را موظف به پاسخگویی تقاضای حداکثری
دانشآموزان در زمان انتخاب رشته کند، یادآور شد : در نهایت دانش آموز خود
تصمیمی خواهد گرفت چرا که او حق آزادانه دارد و قرار است آینده خود را بسازد. وی با بیان اینکه از همه امکانات برای ظرفیتسازی در هدایت
تحصیلی دانش آموزان استفاده خواهد شد، خاطر نشان کرد : در این خصوص دو فرم 6 و 7 هدایت تحصیلی تدوین
شده که که فرم 6 دانش آموز محور است و او را فی نفسه مورد ارزیابی قرار می دهد دیگری به
شکل توصیه ای و مقایسهای و نه الزام دانشآموزان را به انتخاب رشته خاص سوق می دهد و امسال برای اولین بار این مهم اجرایی میشود.
انتهای پیام/