اکبر کاوسی امید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: طرح «یاوران نماز» در راستای افزایش دانش و آگاهی در زمینه نماز و توسعه و ترویج فرهنگ نماز جماعت در مقطع متوسطه اول و دوم در همدان اجرا میشود.
وی در خصوص ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: به دلیل کاهش تعداد شرکتکنندگان در نماز جماعت در مقطع متوسطهو آسیبهای عدم شرکت دانش آموزان در نماز جماعت ضرورت اجرای طرح احساس شد.
مدیرکانون بسیج فرهنگیان ناحیه یک همدان افزود: در این راستاو با هدف شناخت دلایل عدم شرکت دانشآموزان در نماز جماعت پرسشنامهای تنظیم و بین دانشآموزان توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل، عوامل اصلی عدم شرکت دانشآموزان در نماز جماعت شناسایی شد.
کاوسیامید عوامل فرهنگی و مذهبی را به عنوان مهمترین این عوامل برشمرد و ابراز داشت: بها ندادن خانواده به نماز به اندازه درس، عدم واگذاری مسئولیت برگزاری نماز به همه دانشآموزان، عدم استفاده از نظرات دانشآموزان در نحوه برگزاری نماز جماعت، عدم آشنایی دانشآموزان با احکام و آثار و برکات نماز جماعت و عدم برنامههای تشویقی از سوی مدرسهاز مهمترین عوامل تشدیدکننده عدم حضور دانشآموزان در نماز جماعت است.
وی از دیگر عوامل عدم حضور دانشآموزان در نماز جماعت را عومل محیطی و آموزشی عنوان کرد و بیان داشت: عوامل محیطی و آموزشی همچون بها ندادن دبیران به کسانی که در نماز جماعت شرکت میکنند و عدم تهویه کافی در نماز خانه در این خصوص تاثیر گذار هستند.
مدیر کانون بسیج فرهنگیان ناحیه یک همدان در خصوص ارائه راهکار در این زمینه تصریح کرد: با تشکیل جلسات آموزش خانواده با موضوع نماز و درخواست از خانوادهها برای تشویق فرزندان به نماز و همچنین تشکیل جلسه شورای دبیران با محوریت نماز جماعت برای دبیران و درخواست از دبیران دینی و قرآن برای بیان احکام نماز در کلاسهای درس میتوان در این خصوص گام برداشت.
وی تشکیل ستاد اقامه نماز آموزشگاه را به عنوان راهکار دیگری برای تشویق دانشآموزان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد اقامه نماز آموزشگاه و جلسات به صورت منظم میتوان دانشآموزان را هر چه بیشتر به خواندن نماز جماعت ترغیب کرد.
کاوسیامید به بیان چگونگی اجرای راهکارها پرداخت و یادآور شد: هیچ ثوابی بالاتر ازاین نیست که فردی دیگران را به ادای واجب الهی ترغیب کند و با برشمردن مزیتها و آثار نمازخواندن، آنان را نسبت به اهمیت خواندن نماز آگاه کند.
انتهای پیام/