سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج - در ایام سالروز تاسیس شورای نگهبان هستیم و همین موضوع، بهانه ای شد تا درباره این نهاد انقلابی، به یکی از اعضای هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری که از قضا با برخی فقهای شورای نگهبان از نزدیک همکاری داشته است، گفت و گویی داشته باشیم. آیت الله سید احمد خاتمی، به گرمی پاسخگوی سوالات ما بودند که مشروح آن، در ادامه می آید:
بسیج: امام خامنه ای طی یکی دو ساله اخیر بحث انقلابیگری و لزوم توجه به مبانی انقلاب اسلامی را مطرح کرده اند. از خبرگان انقلابی تا مجلس و حوزه ها و... به نظر شما این طرح واژه چه اهدافی دارد و ناشی از چیست؟
- واژه انقلابی بودن، واژهای است که در ماههای اخیر مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه داشته و دارند. اگر یادتان باشد شاید چند سال پیش آقا فرمود من انقلابیام، دیپلمات نیستم. در اسفند سال گذشته که نمایندگان مجلس خبرگان به حضور ایشان شرفیاب شدند آقا بر واژه انقلابی بودن تاکید بیشتری داشتند. فرمودند که مجلس خبرگان باید انقلابی باشد، انتخاب های انقلابی داشته باشد و انقلابی بماند. ایشان در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب حوزه هم بر انقلابی ماندن حوزه تاکید داشتند. چهاردهم خردادماه امسال هم رهنمودهای ایشان تماما در مورد انقلابی بودن و تفسیر انقلابی بودن بود و من می توانم نام آن سخنرانی را منشور انقلابی بودن بنامم. در دیداری که اخیرا به مناسبت هفته قوه قضائیه، مسئولین قضائی کشور با ایشان داشتند باز هم آقا بر این مطلب تاکید کردند.
بسیج: بنابر این بیان شما، این پرسش مطرح می شود که چه حادثهای اتفاق افتاده که امام خامنه ای مدام بر این واژه تاکید کردهاند؟
- به نظر من می رسد حادثهای اتفاق افتاده است. احساس میشود جریان یا جریانهایی در پی آنند که انقلابی بودن، انقلابی ماندن به عنوان یک ارزش باقی نماند و حتی بالاتر به گونهای بشود که انقلابی بودن نقطه ضعف به حساب بیاید. این سخن را به صورت کلی میگویم جریان و جریانها و نقطه مقابل انقلابی بودن، مسئله بیتفاوتی در برابر ارزشهای انقلاب اسلامی است که تحت عنوان میانهروی می خواهند به عنوان یک ارزش در جامعه قلمداد شود. به عبارت دیگر، برخی انقلابیگری را تعبیر به افراطی بودن و تندروی میکنند و همانها بیتفاوتی در برابر ارزشهای انقلاب را به عنوان میانهروی معرفی میکنند. بارها مقام معظم رهبری فرموده اند به ارزشیها افراطی نگویید و با این کارها جدول دشمن را پر نکنید؛ روز حادثه همین ارزشیها به داد کشور میرسند؛ همین هایی که شما آنها را افراطی میخوانید. ولی کسانی مدام همان واژه افراطی و واژه تندرو را بر فرزندان انقلابی این کشور اطلاق میکنند. این آن چیزی است که در صحنه میدانی میبینیم البته اجازه میخواهم فعلا ریزتر از این وارد نشوم که البته در این عرصه گفتنیهای با کد فراوان وجود دارد.
بسیج: هدف گذاری برخی از داخلی ها و خارجی ها برای افراطی خواندن انقلابی ها کجاست؟ این اقدامات چه تاثیری روی بچه های انقلابی دارد؟
- الحمدالله ارزشیها پایبند به ارزشها هستند تحت تأثیر فضا و جوی که دیگران می سازند، قرار نگرفتهاند و قرار نمیگیرند ولی فضا اینچنین است. مقام معظم رهبری بر این باورند و باور حقی است که انقلاب با انقلابی ماندن میماند و اگر خدای ناکرده این فرهنگ رنگ ببازد انقلاب اسلامی در خطر قرار خواهد گرفت. آمریکاییها و آنهایی که تحت تاثیرشان قرار دارند در تحلیل های اخیرشان تصریح میکنند که برخورد نظامی با ایران بی فایده است، خودشان می گویند با این ساختاری که ایران پیدا کرده، دخالت نظامی جواب نمیدهد. لذا گفتند ما باید به طور سازمان یافته در هجمه فرهنگی ورود داشته باشیم که از درون، ملت ایران را نسبت به انقلاب اسلامی رویگردان کنیم و از جمله ابعاد این هجمه فرهنگی، همین کمرنگ کردن فضای انقلاب، فضای غیرت دینی و امثال اینها است.
بسیج: دستگاههای مختلف تا چه حد متن و بطن سخنان رهبری را شنیدند و اجابت کردند؟
- آقا فرمودند خبرگان، انقلابی بماند؛ الحمدالله مجلس خبرگان رهبری امتثال کرد این امر را و انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری از جلوههای عملکرد انقلابی مجلس خبرگان است. آیت الله جنتی مرد بزرگی است که مورد شدیدترین هجمههای دنیای استکبار بوده است. رسانههای امریکایی، رسانههای انگلیسی در تخریب این چهره قدیمی انقلاب متفقالقول هستند. مبارزات قبل از انقلاب ایشان زبانزد هست و همراهی بعد از انقلاب ایشان با امام(ره) و مقام معظم رهبری را هم همگان میدانند و به همین دلیل مورد بغض استکبار قرار دارند. تا اینجا مجلس خبرگان رهبری انقلابی بودن خودش را نشان داد. نه تنها در انتخاب رئیس، در انتخاب هیأت رئیسه هم چنین عمل کرد. بنده که خاک کف پای انقلابیون ام، رأی بنده در هیأت رئیسه معمولا بین 35 تا 40 بود؛ اما این دفعه رأی بنده به 55، 56 رسید. که البته تعدادی از این عزیزانی که متمایل بودند بیمار بودند و نیامدند والا هم رأی آیت الله جنتی بیشتر میشد و هم رأی اینجانب و دیگر اعضای هیأت رئیسه خبرگان و این نشانی از رویکرد انقلابی این مجلس است.
مجموعه ترکیب خبرگان الحمدالله ترکیب مناسبی است، اما در مورد حوزه هم باید گفت بحمدالله در پی فرمایش مقام معظم رهبری، شورای عالی حوزه اصول کلی انقلابی بودن و معیارهای آن را تصویب و ابلاغ کردند که ان شاءالله اثرات این ابلاغ در حوزه های علمیه ظاهر خواهد شد.
در رابطه با قوه قضائیه هم امیدواریم که این نهاد خدمتگزار جلوههای عملکرد انقلابی را آنچنان که تاکنون نشان داده، ادامه دهد. که لازم است از موضع گیری های انقلابی رئیس قوه قضائیه به خصوص در رابطه با فتنه، تجلیل کنم که بنده آن از جلوههای مواضع انقلابی میدانم.
بسیج: جلوه انقلابی بودن و انقلابی ماندن شورای نگهبان چیست؟
- شورای نگهبان بحمدالله تاکنون انقلابی عمل کرده، اگر انقلابی عمل نکرده بود که این همه مورد هجمه نبود؛ البته باید گفت که این هجمهها سابقه دار هم هست. از زمان تشکیل شورای نگهبان تاکنون، زمانی نبوده که شورای نگهبان مورد هجمه نباشد. حتی در زمان امام راحل. در برخی از دورهها آنچنان هجمه زیاد بوده که که امام راحل وارد صحنه می شدند. در صحیفه نور در تاریخ 63/2/25 آمده که ایشان فرمودند: «من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد میشود و در آخر رژیمی را ساقط مینماید؛ لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصیمان باشد احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرتها و ابرقدرتهاست وفادار باشیم».
در سخن دیگر در صحیفه نور جلد 15 صفحه 222 آمده است: «اگر شما، اگر ملت ما این طایفه را یعنی شورای نگهبان را حفظ نکنید بدانید که سرنوشت شما سرنوشت زمان مشروطه خواهد شد. که روحانیون این کار را یعنی انقلاب مشروطه را درست کردند و دست استکبار را کوتاه کردند لیکن دوباره به واسطه اینکه ملت مجتمع نبود و با روحانیت آنطور سازش و اطلاعات محکم نداشت استبداد به تمام معنای خودش به تمام کلمه خودش بر ما حکومت میکرد چه در زمان قاجار که من یادم هست و چه بعد از آن».
پس همین هجمه فوقالعاده دلیل عملکرد انقلابی شورای نگهبان است. آنچه در مورد شورای نگهبان انتظار میرود آن است که فقط همینطور بماند. انقلابی بمانند و مجموعه فقها و حقوقدانان در این عرصه هم پیمان باشند.
بسیج: حاج آقا! مصادیق انقلابی بودن شورای نگهبان چیست؟
- در عرضه قوانین، شورای نگهبان طبق اصل چهارم قانون اساسی وظیفه دارد که اسلامیت قوانین را تأیید کند. در قانون اساسی آمده است که: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد این اصل بر اطلاق یا عموم قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است».
عملکرد انقلابی این است که اگر مصوبهای را دیدند خلاف شرع است محکم تاکید بر خلاف شرع بودنش بکنند. گیرم که در نهایت اگر اختلاف شد، مجمع تشخیص مصلحت حکم کند و در آنجا مطرح شود ولی شورای نگهبان بایستی بر وظیفه خودشان عمل کنند.
از جلوههای انقلابی بودن شورای نگهبان این است که براساس اصل 99 قانون اساسی رفتار کند. این اصل میگوید «شورای نگهبان نظارت بر انتخاب مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همهپرسی را به عهده دارد این نظارت هم طبق تفسیر شورای نگهبان که قانون اصل 98 به شورای نگهبان واگذار کرده است».
براساس اصل 98 هم تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام میشود. با همین سهچهارم هم اعضای شورای نگهبان گفتند که این نظارت، نظارت استصوابی است. یعنی برای همه مراحل انتخابات، هرجا که شورای نگهبان تشخیص داد که کسی صلاحیت مجلس شورا را ندارد یا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را ندارد، میتواند ورود کند. شورای نگهبان باید در این عرصه انقلابی باشد و بحمدالله در طول این ادوار، شورای نگهبان انقلابی عمل کرده است. البته اینجا یک پرانتزی را عرض میکنم که ما اهل تقدیس نباید باشیم. غیرمعصوم ممکن است از او خطا سرزده باشد، ممکن است که جایی کسی نباید تایید میشده و تایید شده و یک جایی باید یکی تایید میشده و نشده. من نمیگویم در طول این ادوار چنین چیزی اتفاق نیافتاده ولی میگویم اکثریت مواردی را که آقایان در این عرصه وارد شدند به درستی وارد شدند و در آن مواردی هم که خطایی و اشتباهی بوده قطعاً از روی تقصیر نبوده که مواخذ باشند. نه ممکن است که قصوری در کار بوده که از دستشان بیرون رفته است.
در مجموع انقلابی بودن شورای نگهبان را ما در عرصه حوزه اختیارتشان میبینیم، در این عرصه ما این عزیزان را انقلابی میدانیم و البته خطری که پیش روی اعضای شورای نگهبان دیروز بوده، امروز هست و فردا هم خواهد بود. مسئله فضاسازیها، فشارهای بیرونی، تحت تأثیر فشارهای قرار نگرفتن و مقاومت این عملکرد انقلابی میخواهد.
بسیج: در قانون اساسی جایگاه شورای نگهبان، جایگاه بالایی شمرده شده. به خصوص این هجمههای اخیر علیه شورای نگهبان و عدم توجه به جایگاه قانونی این نهاد را چگونه ارزیابی می کنید؟
- در رابطه با نقش شورای نگهبان این تشبیه، تشبیه درستی است که این شورا را با تنگه احد مقایسه کنیم. در جنگ احد پیغمبر اکرم به 40 یا 50 نفر فرمودند که شما در تنگه «عینین» بمانید آنجا را ترک نکنید در هر شرایطی؛ پیروز شدیم یا شکست خوردیم؛ در هر شرایطی شما آنجا را ترک نکنید تنگه احد، استراتژیک بود. متاسفانه در مرحله اول این امر پیغمبر زیر پا گذاشته شد به تعبیر قرآن که فرمود: «وعصیتم» نافرمانی کردند؛ رها کردند و البته ضربه خوردند. من معتقدم که شورای نگهبان در تنگهی عینین نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. و اگر در طول این 37 سال، این مقاومت شورای نگهبان نبود به خصوص در عرصه نظارت بر انتخابات، چه ریاست جمهوری، چه مجلس خبرگان، چه مجلس شورای اسلامی، اگر این مقاومت نبود آسیب قطعی بود.
لذا است که عرض میکنم مسئله شورای نگهبان به عنوان یک نهاد معمولی نظام مطرح نیست بلکه به عنوان یک نهاد کلیدی مطرح است. مقام معظم رهبري فرمودند: «جنجال عليه نظارت استصوابي با هدف تضعيف شوراي نگهبان بوده و نفوذ عناصر مخالف با اسلام و امام(ره) در اركان قانونگذاري كشور انجام ميشود» لذا در بيانات اخير مقام معظم رهبري، آقا تأكيد كردند: «نهادهاي تأثير گذار مورد تخريب و هجمه شديد استكبار است» اسم بردند «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شوراي نگهبان و...» اينها را اسم بردند. بنابراين اينكه مقام معظم رهبري چنين تحليلي دارند، تحليل درستي است و به نظر هم نميرسد كه هدف اين تخريبها روشن نباشد، هدف اين هجمهها روشن نباشد، با همان هدفي شوراي نگهبان مورد هجمه است که كليت نظام و اساس نظام مورد هدف است. من خارجيها را مدنظر قرار دارم، همانها كه كليت نظام را مورد سئوال قرار ميدهند، شوراي نگهبان را هم مورد هجمه قرار ميدهند.
من همين جا ميخواهم يك تبصرهاي داشته باشم. تبصره اين است كه مسئله كليت شوراي نگهبان و حرمت اين مجموعه يك چيز است اما نقد به يك عضو شوراي نگهبان يك چيز ديگر. نقد منصفانه به شوراي نگهبان از موضع حمايت از شوراي نگهبان است. اينجا وقتي سخن از هجمه و تخريب داريم، سخن از كساني می کنیم كه ميخواهند اساس نظام جمهوري اسلامي را متزلزل كنند که يك راهشان هجمه و تخريب علیه شوراي نگهبان است.
بسیج: بحث و سئوال دیگر در این رابطه، اختيارات قانوني شوراي نگهبان است، جناحهاي سياسي معولا در غیر مواقع انتخابات، دم از قانونگرايي ميزنند ولي وقتي پاي انتخابات پيش مي آيد قانون را به نفع خودشان تعبير و تفسير ميكنند، موضوع اختيارات شوراي نگهبان و اختياراتش در قانون اساسي چگونه است؟
- قانون اساسي 2 اختيار براي شوراي نگهبان تصوير كرده است. اختيار اول در اصل چهارم قانون اساسي كه تشخيص اسلامي بودن قوانين را به عهده شوراي نگهبان گذاشت. تشخيص اين امر بر عهده فقهاي شوراي نگهبان قرار دارد. دومين حوزه ی اختيار، حوزه انتخابات است اصل 99 قانون اساسي چنين است: «شوراي نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبري، رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي و مراجعه به آراي عمومي و همه پرسي را برعهده دارد.» اين نظارت كدام نظارت است؟ ما 2 نوع نظارت داريم؛ يكي استطلاعي و یکی استصوابی. استطلاعي چيست؟ اين است كه ناظري ميبيند كه تخلف شده است از جمله ی اين ناظرها هم شوراي نگهبان است خبر ميدهد به مسئول اجراي انتخابات و كار و اختياري هم ندارد. ما عرضمان اين است كه اين نوع نظارت استطلاعي تفسير نظارت نيست.
بسیج: چرا؟
- به 2 دليل؛ اول نظارت استطلاعي مخصوص شوراي نگهبان نيست، اين نظارت را آحاد افراد كشور ميتوانند داشته باشند بايد هم داشته باشند از باب امر به معروف و نهي از منكر. بنابراين اين چيزي نيست كه قانون بخواهد یا قانونگذار بيايد از اختيارات قانونياش وظیفه آن را بيان كند. دوم آنكه اصل 98 قانون اساسي ميگويد: «تفسير قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است كه با تصويب سه چهارم آن انجام ميشود.» در سال 1363 اين درخواست از شوراي نگهبان شد و شوراي نگهبان طبق قانون با سه چهارم از اعضاي خودش اين نظارت را تفسیر به نظارت استصوابي كرد كه در همه مراحل اجرايي انتخابات بتواند دخالت كند. البته بحث ما دخالت قانوني، دخالت مستند است که به نظر ميرسد اين چيز جديدي نيست. حتي قبل از انتخاب شوراي نگهبان در انتخابات اولين رياست جمهوري، امام(ره) هيأتي را معلوم كرد. همین هيأت هم مسعود رجوي خبيث مرده ی به درك واصل شده را رد كردند.
ما ميپرسيم اين هيأت اوليه، به چه حسابي او را رد صلاحیت كردند؟ اگر اينها ناظر بودند ناظر استطلاعي بودند؛ ما که آن زمان وزارت كشور داشتيم؟ پاسخ آن است که این رد صلاحیت بر مبنای نظارت استصوابي بود. پس اينكه بعضيها القا ميكنند كه بعدها اين نظارت استصوابي به وجود آمده، ما در پاسخ می گوییم این نظارت از زمان امام(ره) بوده است. عقلايياش هم همين است، همه ی كشورها يك فيلتر دارند، اين طور نيست كه هركسي از راه رسيد بگويند بفرما كانديدا شو! اين كه فيلتري براي تعيين صلاحيت باشد ضرورتش يك واقعيت است، ممكن است بگوييد كه خوب چه اشكالي دارد که همان مقامات اجرايي هم فيلتر داشته باشند؟ پاسخ اين است كه ما دوره سياه 57 ساله حكومت پهلوي را پشت سر گذاشتيم. در آن زمان نمايندگان وكيل المله نبودند، وكيل الدوله بودند؛ معتقدم انحصار فیلتر در اختیار شورای نگهبان تأكيدي است كه قانون گذار براي اينكه چنين حادثه ی تلخی دوباره پيش نيايد، فيلتري به نام شوراي نگهبان را هم قرار دادند كه واقعاً وكلا، وکلای ملت باشند. اعضاي مجلس شوراي اسلامي، اعضاي مجلس خبرگان، رئيس جمهور وكيل المله باشند. معتقدم اين تأكيدي است بر جمهوريت نظام است. تأكيدي است بر اين مطلب كه در نظام اسلامي، چهارچوب اسلام هست، در داخل اين چهارچوب مردم هستند، به همين دليل نظارت استصوابي مطرح شده است.
بسیج: برخی القا می کنند که وجود شورای نگهبان خود نشان دهنده تلاش برای نشان دادن عدم سلامت مجریان انتخابات است. رد این شبهه چیست؟
- سخن آن نيست كه آيا مجريان انتخابات امين هستند يا نه؛ به صراحت ميگويم ما مجريان انتخابات را امين دانسته و ميدانيم. اینها در بدنه نظام هستند، نظام كه مشروع شد، رئيس جمهور آن هم مشروع ميشود، وزير كشور برخواسته از رئيس جمهور هم مشروع است، پس در امانت بحثي نيست اما در محكم كاري نظام و اينكه وكلا، وكيل المله باشند سخن از تاكيدي است بر جمهوريت نظام.
بسیج: در فرايند تشكيل شوراي نگهبان، فقهايي را داريم كه منصوب رهبر معظم انقلاب هستند و يكسري حقوقدانهايي داريم كه توسط قوه قضائيه به مجلس شوراي اسلامي انتخاب معرفي ميشوند، برخی اوقات دیده می شود که جریان های سیاسی تلاش می کنند تا در روند انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان تاثیر گذاری کنند. براي مصون نگاه داشتن شوراي نگهبان از تأثيرگذاريهاي اين چنيني جناح های سیاسی بر شورای نگهبان چه باید کرد؟
- اولا اينكه در تركيب شوراي نگهبان با معرفي رئيس قوه قضائيه، انتخاب 6 حقوقدان را به مجلس شوراي اسلامي واگذاشتند؛ اين اهتمامي است به مردم كه حتي در شوراي نگهبان هم به نحوي با واسطه رأي مردم دخالت داده شده است. نمايندگان منتخب مردم اند و در حقيقت توسط مردم، حقوقدانان انتخاب مي شوند. اما در اين عرصه اولاً مسئوليت رئيس قوه قضائيه آن است كه در انتخاب خود دقت كند. او كساني را انتخاب كند که واجد نصاب عضويت در شوراي نگهبان باشند، رئيس قوه قضائيه قبل از آنکه رئيس قوة قضائيه باشد عضو فقهاي شوراي نگهبان بوده است. شوراي نگهبان را ميشناسد، فضاي شوراي نگهبان، رسالتهاي شوراي نگهبان را مي شناسد. پس اولين گام انتخاب حقوقدانان شوراي نگهبان توسط رئيس قوه قضائيه است. معمولا هم رئيس قوه قضائيه براي باز بودن ميدان انتخاب بيش از حد نصاب انتخاب ميكند مثلاً اگر 3 حقوقدانان نياز باشد در اين دوره ايشان 5 حقوقدان را معرفي کرد. معناي اين حرف چيست؟ معناي اين حرف اين است كه ميدان انتخاب نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي باز بود که آنها شرعاً و قانوناً اصلح را انتخاب كنند. البته در بين معيارهاي كنوني، انقلابيتر بودن ملاك اصلح است. چرا؟ چون فرض بر اين است كه همیشه افراد معرفی شده شرايط اوليه انقلابی بودن را دارند. ان شاءالله همه مؤمن هستند، متقي هستند، وفادار به نظام هستند، همه اينها را فرض بر اين است كه دارند، ليكن انتخاب کنندگان همیشگی كه نمايندگان محترم مجلس هستند باید همیشه آن فردی که عملكرد انقلابيتر دارد را برگزینند. البته به تعبير مقام معظم رهبري انقلابي بودن مقول به تشكيك است. يكي اگر نمره ی 100 كه نمره سقف انقلابي باشد را دارد. يكي نمره 90 يكي نمره 80؛ آني كه همیشه رئيس قوة قضائيه معرفي ميكند ان شاءالله اين سقف كلي را دارد ولي نمایندگان مجلس باید تلاش كنند كه انقلابي ترین ها را انتخاب كنند .
بسیج: شوراي نگهبان تاکنون در هر انتخاباتي با تهديد، فشار و بحران آفرینی هايي مواجه شده است. در انتخابات آينده رياست جمهوري هم به نظر می رسد که این فشارها مضاعف شود. به خصوص آنکه برخي ها ميگويند در انتخابات رياست جمهوري شوراي نگهبان مسئولیت بعد از تائید صلاحیت ها را برعهده دارد نه مسئولیت تائید صلاحیت ها را. نظر شما چیست؟
- اين حرف، حرفی غيرقانوني است، اصل 99 قانون اساسي ضد اين را عنوان ميكند، تعبير قانون اين است: «شوراي نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبري، رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي» را برعهده دارد. يعني نظارت بر انتخابات رياست جمهوري عين نظارت بر مجلس خبرگان است، عين نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي و همه پرسي است، آنچنان كه نظارت بر هر انتخابات در همه مراحل است، نظارت بر انتخابات رياست جمهوري هم براي همه مراحل است از آغاز تا پايان. اما در مورد آنان كه از حالا جنجال را شروع كردند، باید گفت که كي آقايان جنجال نداشتند كه اين دفعه جنجال نداشته باشند؟ آنچه مهم است، اين است كه بحمدالله فقهاي شوراي نگهبان فقهاي متقي هستند مقاومت بر ارزشها خواهند داشت، ان شاءالله حقوقدانان هم همانند فقها، ارزشي و انقلابي عمل ميكنند و در اين عرصه با هيچ كس رودربايستي نداشتند و نخواهند داشت. منتها من به غوغاسالاران می گویم حتي مصلحت خود شما تمكين به قانون است. تمكين قانون و پذيرش قانون به مصلحت همه است، همه بايد در برابر قانون تسليم باشيم، قانوني كه عادلانه در اين كشور عمل مي گردد، حق الناس را در همه ی ادوار رعايت كرده است. نشانهاش اين است كه از يك دولتي كه سليقهاش با دولت بعدي 180 درجه فاصله دارد، ميبينيم که دولتي ديگر در ميآيد و اين دولت هم از دل آن دولت ديگري به وجود ميآيد. «تلك الايام نداولها بين الناس» اين نشانگر عملكرد عادلانه شوراي نگهبان است. این پيش بيني نيست بديهي است که تخريبها در اوج خواهد بود و ان شاءلله مقاومت بر حق و قانون از طرف شوراي نگهبان هم افزون تر خواهد شد.
بسیج: شما در مجلس خبرگان و عرصه های دیگر با فقهای عظام شورای نگهبان هموراه همراه و همکار بوده اید. تقوایی که این اعضا از آن برخوردارند را می توانید برای ما توصیف کنید؟
- بنده نه تنها در مجلس خبرگان بلكه در جامعه مدرسين هم با اين بزرگان در مجموع حشر و نشر دارم و اين سخني را كه ميگويم، خدا را گواه ميگيرم كه قصدم بيان حقيقت است و به گونهاي سخن ميگويم كه شب اول قبر بتوانم جواب دهم؛ اين بزرگان خداترسند، برخي از اين بزرگان عمرشان از 80 سال گذشته است، آيت الله جنتي حدود 90 سال دارند، خب عالم پيرمردي كه اين چنين است، يك پايش را اين جهان و يك پايش را آن جهان ميبيند، دينش را فداي هيچكس نميكند. همينطور آيت الله يزدي، همينطور آيت الله مؤمن و بزرگان ديگري كه عضو فقهاي شوراي نگهبان هستند. بنده در تقوا و خداترسي اينها هيچ ترديدي ندارم. نه حالا، از آغازي كه اين بزرگان در مسئوليتهاي مختلف رفتند به قصد انجام تكليف و انجام وظيفه رفتند. خداترسند، قيامت باورند، دينشان را فداي دنيای خودشان نميكنند تا چه رسد به دنياي ديگران، انقلابي هستند. وفادار به راه امام هستند. بنده بر اين باورم كه اين بزرگان، بزرگاني هستند كه شايسته اين جايگاه حساس و تأثيرگذار هستند.